כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

נהיגה ללא רשיון - סכנת מוות בכבישים • וידאו

סרטון של אור ירוק חושף: בני נוער שמעולם לא הוציאו רשיון נהיגה נוסעים בכבישים ללא חשש "מקסימום עו"ד טוב יוציא אותי מזה" • מה ניתן לעשות על מנת למגר את התופעה

נהיגה ללא רשיון - סכנת מוות בכבישים • וידאו






נהיגה ללא רישיון היא עבירה חמורה ביותר הקבועה בסעיף 10 לפקודת התעבורה. אסור לאדם שאיננו בעל רישיון נהיגה לנהוג ברכב מנועי. נהגים שרישיונם נשלל ע"י ביהמ"ש הם נהגים מסוכנים. נהגים אלו מסכנים את עצמם ואת שלום הציבור. כך קבע בית המשפט העליון: "נדמה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הכרוכה בנהיגה בזמן פסילה. בביצוע מעשה כזה מסכן הנהג, שכבר הוכיח בעבר כי חוקי התעבורה אינם נר לרגליו, את שלום הציבור – נהגים והולכי רגל כאחד; הוא מבטא זלזול בצווים של בית המשפט; הוא מוכיח, כי לא ניתן להרחיק אותו נהג מהכביש כל עוד הדבר תלוי ברצונו הטוב."

בסקר שערכה אור ירוק נמצא, כי כ- 13% מבני הנוער דיווחו כי יצא להם לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה, ו-4% ציינו כי הם מכירים בני נוער אחרים הנוהגים ברכב ללא רישיון. בשנת 2007 הופנו 1,300 בני נוער לשירות המבחן בגין עבירות תנועה ושבל"ר. בשנת 2008 הופנו 1,100 בני נוער נוספים.

למרות חשיבות שמירת החוק, אכיפתו ושמירה על שלום הציבור, אין אף גוף בישראל שיודע במדויק כמה שלולי רישיון יש בישראל! יש כל מיני נתונים סותרים. כלומר, בתי המשפט גזרו את דינם של נהגים שלא לנהוג בפועל, ולמדינה אין כל דרך אפקטיבית לשלוט בכך ואף לדעת בכל רגע נתון, רישיונו של מי נשלל, לרבות פרטי השלילה.

כדי למגר את תופעת הנהיגה ללא רישיון, חוקק ביולי 2006 סעיף 61א לפקודת התעבורה, המבקש לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון. על ידי חשיפת שלולי הרישיון, הציבור יוכל להגן על עצמו מפני נהגים מסוכנים ובכך למנוע את נהיגתם. בדברי ההסבר לחוק נכתב, שמאגר המידע יתרום ליכולת האכיפה באמצעות הציבור. למעשה, מאז חוקק הסעיף -הוא לא יושם (בשל בעיות טכניות).

על פי תקנה חדשה עליה חתם שר התחבורה, החל אגף הרישוי במרץ 2011 להוריד מהכביש מאות עברייני תנועה סדרתיים, שצברו 30 עבירות תנועה (למעט עבירות חניה) בחמש השנים האחרונות. התקנה קובעת עוד, כי מי שביצע ב- 5 השנים האחרונות חמש עבירות תנועה, מתוך 11 עבירות הנחשבות חמורות במיוחד, רישיונו יישלל לתקופה של 5 שנים. העבירות הן: נהיגה בשכרות, גרימת מוות ברשלנות, הפקרה (פגע וברח), כניסה למפגש מסילת ברזל כשהמחסום ירד, נהיגה בזמן פסילה, הריגה בתאונת דרכים, נהיגה ללא רישיון, אי ציות לרמזור אדום, עקיפות מסוכנות, נסיעה במהירות 40 קמ"ש מעל המותר וסיכון הולכי רגל במעבר חצייה.

האם שלילת רישיון היא אפקטיבית?

במחקרים אודות ההשפעה של שלילת רישיון כתוצאה מריבוי נקודות קיימת שונות גבוהה בהתייחס למאפייני הנהגים ולתקופה שנבדקה. ההשפעות נעות בין ירידה של 2% בתאונות (לעומת כאלה שלא נשלל מהם הרישיון) לבין ירידה של 82%.

מחקרים רבים מצאו שנהגים בשלילה המשיכו לנהוג למרות זאת. במקרים בהם נמצאה הפחתה בתאונות, היא מוסברת בגלל חשיפה נמוכה יותר (כלומר, הם נהגו פחות) או כתוצאה מנהיגה זהירה יותר כדי שלא להיתפס. עוד נמצא, כי לשלילת רישיון אין אפקט משמעותי על כאלה שנוהגים ללא רישיון. קיימת חשיבות גבוהה למשך הזמן בין ביצוע העבירה לבין הענישה: ככל שמשך הזמן ארוך יותר, האפקט נמוך יותר.

כלומר - אפקטיביות שלילת רישיון היא תלוית הקשר: על מה היא ניתנת, באיזה אופן, מי הנהגים, כמה זמן אחרי העונש וכו'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד