כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אלפי אברכים בני 28 קיבלו פטור מצה"ל • מה דעתכם?

אברכים נפטרו מהשירות הצבאי • הרב כהן מהג'וינט - בעד: "יוכלו לעבוד רשמית" • האלוף אלעזר שטרן - נגד: "מדובר בבית החרושת הגדול ביותר לרמאות" • ומה דעתכם? טקבקו

תולים את המדים? צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
תולים את המדים? צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



לאחרונה קיבלו אלפי אברכים מכתבים שבישרו להם כי הם פטורים משירות צבאי.

מכתבי השחרור הללו שוגרו בעקבות התוכנית לגיוס חרדים שאושרה בממשלה בתחילת השנה. מדובר באברכים בני 28 ומעלה, או צעירים מכך עם שלושה ילדים.

במקביל, שלחה הממשלה הודעות לחרדים המשרתים בשירות האזרחי, שכבר מלאו להם 28 שנים, כי הם רשאים להפסיק את השירות. האברכים הללו הועברו למאגר אנשי המילואים.

עד לרפורמה, היו מרבית האברכים במעמד של "דחיית שירות" מאחר ש"תורתם אומנותם" והיו צפויים להשתחרר רק בגיל מאוחר יותר, ולאחר שעמדו בקריטריון ברור של מצב משפחתי ומספר ילדים.

האם המהלך הזה הוא לטובת הציבור החרדי? האם יפיקו ממנו תועלת ולמצער בכל הנוגע להשתלבות בשירות התעסוקה, זהו אקט פרודוקטיבי? האם זה יאיץ את אלו שעד היום עבדו בצורה בלתי רשמית, להתחיל לעבוד ליגאלית?

בעד • בצלאל כהן, הג'וינט

הרב בצלאל כהן, אחד החברים הבכירים במנהלת לקידום תעסוקה של התמ"ת והג'וינט, סבור שבסך הכל מדובר בצעד מבורך.

"למען האמת, אני בקי מספיק בפרטי הסוגיה הספציפית הזו. אך באופן כללי אני מבין את המניע המרכזי שלו, שמטרתו לאפשר לציבור החרדי להשתלב בתחום העבודה. בהיבט הזה, זה יכול בהחלט לסייע לאנשים, שכן, ישנם כאלו שבגיל 28 מעוניינים לצאת לעבוד, ונושא הגיוס לצבא הוא החסם שמונע מהם זאת. הוראה גורפת זו, תסייע להם להיכנס למעגל העובדים.

"בפועל, אינני חושב שזה יגרום לשינוי דרמטי לאלו שעד כה הייתה תורתם אומנותם, להחליט על הסבה ויציאה לעבודה, בוודאי שלא בגיל זה. אני לא בטוח שזה יהיה הקטליזטור לכך. אם כבר, הרי שישנה סבירות גבוהה יותר, שאלו שכבר עבדו בלאו הכי, אלא שלא באורח רשמי, מפאת החשש מפני גיוס, יוחלטו כעת לעשות זאת בריש גלי ולהצהיר באורח רשמי וחוקי על עבודתם.

"בד בבד, אינני יודע האם השחרור המוקדם האמור, לא יפגע לטווח ארוך, בתוכניות שונות של צה"ל בכל הנוגע לציבור החרדי. תכניות אלו, יצרו תדמית חיובית לחברה החרדית ושפרו את מצבה באספקטים שונים. כעת, כאשר אברך שהוא לדוגמא בן עשרים וחמש, או שיש שני ילדים, ושקל להשתלב בשירות צבאי או אזרחי, לא בטוח שירצה לעשות זאת. אולי ישתלם לו להמתין לגיל 28, או לצפות לילד נוסף במשפחה, ואז יראה עצמו משוחרר לחלוטין מכל שילוב בשירות האמור.

"יתכן גם שבעקבות הנ"ל, צה"ל יראה שאין לו מספיק מועמדים לתוכנית כזו או אחרת, בגין תנאי השחרור החדשים, שמאפשרים פטור מלא בגיל צעיר יחסית, אפשר שהוא יחליט לוותר לחלוטין על פתיחת מסגרות כאלו, ואז הציבור החרדי עלול לצאת נפסד מכך. כמובן שהאמור לא משקף מצב עובדתי, אלא שאני מצייר תחזית אפשרית.

"אבל בשורה התחתונה, לטווח המיידי, ישנה בבשורה זו על פניה, תועלת וברכה בכנפיה".

נגד • האלוף (במיל.) אלעזר שטרן

האלוף (במיל.) אלעזר שטרן ששימש כראש אגף כח האדם בצה"ל, תוקף את מה שמוגדר על ידו 'בית החרושת הגדול לרמאות'.

"אני לא מכיר את המכתב המדובר, שכן אני כבר לא בצבא. אולם אין לי ספק שכל הליכה שבסוף אין בה שירות, איננה נותנת פתרון אמתי. יש לבטל את בית החרושת הגדול הזה לרמאות.

אני בסך הכל, בעד לתת לחרדים לצאת לשוק העבודה. אילו היה הדבר תלוי בי, הייתי נותן לכל החרדים מגיל 18 ואילך את שלוש האופציות הבאות, להישאר בישיבה, לצאת לעבוד או להתגייס, למשך עשר שנים. אני בטוח שחצי מהישיבות היו מתרוקנות בעקבות זאת. ואז תהיה לנו מדינה אחרת. אלו שילכו לעבוד, אחרי שירות צבאי יראו שיותר קל להם להשתלב במעגל התעסוקה, ואז יראו שהשד לא כל כך נורא.

"תוכנית כזו הייתה חוסכת לקופת המדינה שתי מיליארד שקלים. בכסף זה, הממשלה תוכל מחד לתגמל את החיילים המשוחררים למשל, וביתרת הכסף לתת לאלו שבאמת מעוניינים להמשיך וללמוד, כדי שיתקיימו בכבוד. זהו המצב הנשאף מבחינתי, וכך היה יכול להיות טוב לכולם. המצב הנתון כיום, בלי הכללות כמובן, מגדל גם תלמידי חכמים וגם שקרנים. שכן כרגע ישנה חלוקה אווילית בין לומדים אמתיים לבטלנים. מי שמשקר את המדינה, סופו שישקר את כולם. כולנו יודעים ש'בן סורר ומורה' נידון על שם סופו.

"הפתרון הנוכחי של הממשלה, אינו פתרון בר קיימא, שכן הוא לא מתגמל יותר את אלו שמשרתים בצבא, והוא מגדיל את אי השוויון למרות שיש בכך סמן חיובי מסוים שהוא מעודד את תעסוקת החרדים. אני מגדיר את הפתרון הזה, כ'לא לכאן ולא לכאן'.

"אני מציע לכל מי שמעוניין, שיעיין בספרי 'חרדים לגורלם-חרדים לגורלנו', שיש לו מספר משמעויות בווריאציות שונות, ואז יבין כי יש לעשות כאן רה-אורגניזציה בכל הכרוך בחובתם וזכותם של האזרחים, חרדים כחילונים, ובעיקר ביחסים הקורקטיים הנוגעים למגזר אחד מול השני".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד