י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

פנסיה תקציבית? חור שחור בקופת המדינה

עם פרסום הדוחו"ת הכספיים של מדינת ישראל ל-2010, מתגלה גודל הקטסטרופה שבפנסיה התקציבית • מצד שני: חל גידול ניכר בהכנסות המדינה מדלק, סיגרות והיטל המים

סיגריות. צילום אילוסטרציה
סיגריות. צילום אילוסטרציה

אחת הפעולות הכרוכות בהצטרפותה של ישראל ל-OECD דורשת מהמדינה לפרסם דוחו"ת כספיים שנתיים, בהם יוצגו מאזני רווח והפסד, פירוט מאזן הנכסים הממשלתי, התחייבויות הממשלה ומידע על ביצוע התקציב.

במסגרת זו, פורסם אמש (א) דו"ח לשנת 2010 על-ידי החשב הכללי באוצר – שוקי אורן, כאשר בין הנתונים הבולטים יש למנות את עליית הכנסות הממשלה ממיסים והיטלים שונים בסכום של כ-19.5 מיליארד שקל לרמה של 214.7 מיליארד שקל סך הכל.

גידול ניכר חל בהכנסות מדלק, סיגריות והיטל המים – 16.4 מיליארד שקל הכניסו 3 סעיפים אלו לקופת המדינה, 2.3 מיליארד שקל יותר מאשר ב-2009.

הממשלה גם קיבלה דיבידנדים מחברות המצויות עדיין בבעלותה באופן חלקי, כאשר כ-56 מיליון שקל מכניס בנק לאומי ועוד כ-38 מיליון שקל מחברת 'בזק'.

אך סימן השאלה הגדול המעיב על מכלול הנתונים החיובי נמצא דווקא בתחום הפנסיה של עובדי המדינה, כאשר מרביתם של עובדי המדינה זכו לפנסיה תקציבית (פנסיה קבועה שאינה מותנית בהפרשות לפנסיה במהלך תקופת העבודה), לפי ההערכות גדלו התחייבויות המדינה לפנסיה בשנת 2010 בסכום דמיוני של 69 מיליארד שקל.

בסך הכל מוערכות התחייבויותיה של המדינה בתחום זה לעובדיה – הן אלה שפרשו והן אלה שעדיין עובדים, על סכום שיא של כ-523.7 מיליארד שקל, כאשר כמחצית מהסכום (240 מיליארד שקל) הם לעובדי וגמלאי מערכת הביטחון.

הסיבות העיקריות לגידול החד שחל במהלך 2010 נובע הן מעליית שיעורי הריבית, יחד עם הגידול בתוחלת החיים המוביל להתחייבויות פנסיה לתקופה ארוכה יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד