י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כל מה שרציתם לדעת על חוסר איזון הורמונאלי

סובלים מחוסר איזון הורמונאלי? ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מתארת מה המשמעות של חוסר האיזון? ממה הוא נגרם? מה הנזק שעלול להיגרם ואילו פתרונות מציעה הרפואה האלטרנטיבית

כל מה שרציתם לדעת על חוסר איזון הורמונאלי



מי הורמונים הם חומרים כימיים פעילים ביולוגית, האחראים לתיפקוד תקין של איברים ומערכות גוף שונות. חשיבותם אינה פחותה מחשיבות המערכת הקרדיו-ווסקולרית ומערכת העצבים. חוסר איזון הורמונאלי הינו מצב, בו יש הפרעות בייצור תקין של הורמונים. לא מדובר עדיין במצב קשה, בו ניתן כבר לראות שינויים מובהקים בבדיקות, אבל יש כבר תסמינים מדאיגים. אם נהייה ערים לתסמינים הללו ונפנה לעזרה רפואית במעוד מועד, נוכל לחסוך מעצמינו צרות בעתיד.

חוסר איזון הורמונאלי יכול להיות בכל גיל. גם אצל ילדים וגם אצל אנשים בגיל הזהב, וגם כל מה שבאמצע. אצל הנערים ונערות זה מתבטא באקנה (מה שנקרה בלשון העם חצ'קונים), מצב רוח לא יציב, נשירת שיער. אצל נשים בגיל הפוריות זה יכול להתבטא בבקושי להיכנס להריון, מצב רוח בלתי יציב, כל מיני כאבים ומיחושים. אצל אנשים יותר מבוגרים זה מתבטא בבעיות גיל המעבר.
חוסר איזון הורמונאלי יכול להיות גם אצל גברים וגם אצל נשים.

ממה נובע חוסר איזון הורמונאלי?

יש הרבה בלוטות הורמונאליות, ויש סיבות רבות לחוסר איזון הורמונאלי. הנה כמה סיבות לחוסר איזון הורמונאלי: פעילות יתר של בלוטה מסוימת; תת-פעילות של בלוטה מסוימת; תנודות ברמות ההורמונים מסיבות פיזיולוגיות, למשל, אצל נשים אחרי הלידה, טיפול הורמונאלי, כגון גלולות למניעת הריון או כדורים שנותנים לחולי אסתמה או חולים במחלות דלקתיות, הורמונים, שאנחנו מקבלים עם בשר או עוף לא אורגני או שותים עם מים מזוהמים בהורמונים; מחסור בויטמינים או מינראלים אלה או אחרים. למשל, אצלנו בארץ הקרקע והמים דלים ביוד וזה גורם לכך, שאצלנו נפוצה תת-פעילות בלוטת התריס; מחלות זיהומיות וטפילים. מחלות אלה גם פוגעות במערכת החיסונית וגם מרעילות את כל מערכות הגוף, כולל גם המערכת ההורמונאלית – ובכך משבשות את תפקודיהן; מתח, חרדה ודאגות. יש קשר ישיר בין מערכת העצבים למערכת ההורמונאלית. עליה בלחץ על מערכת העצבים גורמת לעליה בלחץ על המערכת ההורמונאלית, וזה גם מהווה גורם להפרעות הורמונאליות. (מכאן מתח וחרדה כאחת הסיבות לעקרות נשית); סיבה פסיכולוגית. במקרים אלה הטיפול הוא על התת-מודע; תורשה. הפרעות הורמונאליות יכולות להיות תורשתיות. זהו סוג הפרעות קשה לטיפול.

איך ניתן לאבחן את הבעיה?

לפעמים, כל עוד הבעיה לא הרחיקה לכת ולא התפתחה למחלה, קשה לאבחן את הבעיה בעזרת בדיקות דם וכדו'. כן ניתן לאבחן בעזרת שיטות שונות של רפואה משלימה, כמו אבחון לפי קשתית העין, דופק וכדו'.

יחד עם זאת, ניתן לזהות סימנים לחוסר איזון הורמונאלי. למשל, נשירת שיער בהרבה מקרים קשורה לחוסר איזון הורמונאלי. גם כל תסמיני גיל המעבר הם תוצאה של חוסר איזון הורמונאלי. כלומר, זה עוד לא מוגדר כמחלה והרבה פעמים גם לא משהו, שניתן לראות בבדיקות, אבל זה משהו, שמאד מפריע ופוגע באיכות החיים.
מחלות הורמונאליות אצל האישה בדרך כלל נטולות תסמינים מובהקים וחד-משמעיים. לכן חשוב מאד שאישה תיתן את הדעת על תיפקודו של גופה.

תסמינים אפשריים של חוסר איזון הורמונאלי: ירידת משקל על רקע של תיאבון מוגבר; עצבנות בלתי מוסברת; נשירת שיער; הפרשת חלב אצל נשים שאינן מניקות; פצעים על העור (חצ'קונים); גרד בלתי מוסבר של העור; רעידת ידיים; הפרעות שינה; הזעת יתר; עלייה בלתי מוסברת של חום הגוף ל- OC37; הפרעות בקצב הלב; הפרעות בכוח הגברא; עיניים בולטות (שלא היו כאלה קודם לכן); השמנה, במיוחד השמנה על רקע של איבוד התיאבון, אבל בעצם כל סוגי ההשמנה יכולים להצביע על חוסר איזון הורמונאלי: הרבה מאד הפרעות הורמונאליות שונות מלוות בהשמנה; יובש בעור; ישנוניות; היפרטירכוזיס (שעירות יתר של נשים), במיוחד זה המלווה בעור שמן, קשקשים ואקנה; כל תופעות של גיל המעבר (נשים וגברים); הפלות; קושי להיכנס להריון (עקרות כתוצאה מחוסר איזון הורמונאלי מהווה 20% מכלל מקרי העקרות ומבין ה-"מסיבה לא ידועה", שהיא לרוב חוסר איזון הורמונאלי לא מאובחן – עוד 20% ממקרי העקרות!); הגדלת שפתיים ולשון, שינוי תווי הפנים; גדילת כפות ידיים ורגליים. אדם מוצא את עצמו קונה נעליים במידות גדולות משהיו קודם; ירידה מהירה ודרמטית של הראייה, המלווה בכאבי ראש; צימאון, הרגשת יובש בפה והשתנה תכופה; החלמה איטית של פצעים; כל תופעות של ה-PMS;

נשים רבות מאד סובלות מתסמיני PMS, מדובר בתסמינים המופיעים אצל נשים במשך כמה ימים בכל חודש. אצל חלק מהנשים התסמינים יותר פיזיים, והן סובלות מכאבים ומחושים שונים, עולות במשקל, אוגרות מים וכדו', חלק אחר של נשים סובלות יותר מתסמינים נפשיים, כמו עצבנות, רגזנות, נטייה לתוקפנות או בכיינות וקבלת החלטות לא שקולות. ישנן נשים שסובלות מתסמינים פיזיים ונפשיים גם יחד.

80% מהנשים בגיל המעבר סובלות מתסמינים שונים, ואצל 30% מהן תסמינים אלה קשים מאד. רוב הנשים הללו חושבות שזו גזרה משמיים, כי ככה זה תמיד היה אצלן, אצל חברות שלהן ואצל אחיות שלהן, ובכלל לא פונות לעזרה! וזה חבל מאד, כי מדובר בהפרעות שניתנות לטיפול יחסית קל עם אחוזי הצלחה מאד גבוהים. לעומת זאת, אם לא מטפלים בתסמינים הללו, גם הנשים הללו סובלות וגם הסביבה הקרובה שלהן, וזה בהחלט פוגע באיכות החיים שלהן. כך גם גברים בגיל המעבר סובלים מתסמינים שונים החל מנשירת שיער ועד לבעיות כוח הגברא. הרבה פעמים כשלא מטפלים בבעיה זו, זה גורם לסבל נפשי ועוגמת נפש אצל הגבר, לעצבנות אצל האישה ולפגיעה בשלום בית.

חוסר איזון הורמונאלי בהחלט פוגע באיכות החיים, ובטווח הארוך יכול גם להוביל לבעיות רפואיות קשות, כמו מחלת סכרת, בעיות פוריות ועוד. במקרים מסוימים חוסר טיפול בהפרעות הורמונאליות גורם למצבים דרמטיים, כמו הפלות חוזרות, קושי להיכנס להריון ואף עקרות.

טיפול טבעי לחוסר איזון הורמונאלי

הרבה פעמים, אנשים עם חוסר איזון הורמונאלי פונים לקופת חולים, עוברים בדיקות שונות, ובסופו של דבר שומעים, שאצלם "הכול בסדר". לפעמים תשובה כזאת מרגיעה, ואילו כאשר אדם סובל קשות מתסמינים שונים, תשובה כזאת מעצבנת ואף גורמת לייאוש. לפעמים אנשים לא מאובחנים כאלה פונים לעצות מהאינטרנט, לשיטות סבתא ואמונות תפלות למיניהן. שיטות אלה בדרך כלל לא עוזרות ובמקרה הרע אף גורמות נזק בריאותי לחולה.

לרפואה הטבעית יש הרבה מה לעשות כדי לעזור לאנשים שסובלים מחוסר איזון הורמונאלי. גם צמחי מרפא, גם כל סוגי הדיקור, גם נטורופתיה, גם הומיאופתיה נותנים תוצאות מאד טובות.
ראיתי בחור שמגיל ינקות סבל מהתקפי אסתמה קשים. עקב כך מגיל ילדות הוא קיבל טיפול הורמונאלי. זה גרם לעליה במשקל, הבחור הגיע למשקל של 120 ק"ג וזה גרם לו להתפתחות סכרת. רמת הסוכר שלו בדם היתה 273, כלומר פי 3 מהנורמה. הוא התחיל טיפול באינסולין, שגם הוא לא עזר. כל זה גרם לו לדיכאון. עד שיום אחד הוא הגיע לטיפול הוליסטי, ורק שנה כעבור הטיפול הוא שוקל 95 ק"ג, שזה הרבה-הרבה פחות ממה שהיה, הסוכר שלו כמעט נורמאלי, הוא לא משתמש בשום הורמונים, לא לאיזון הסוכר ולא לאסתמה. יש לו עדיין בעיות נשימה מסוימות והוא ממשיך בטיפול, אבל מבחור מדוכא, חולה, שמן המתקיים מקצבת נכות של ביטוח לאומי הוא הפך לבחור פעיל, חיוני, עובד וגם הקים משפחה.

אני רוצה להיזכר גם במקרה של אישה, שבמשך 14 שנה קיבלה טיפול הורמונאלי וכתוצאה מכך לא הצליחה להביא ילדים. טיפול קונבנציונאלי לא עזר. היא פנתה לטיפול הוליסטי. כעת, אחרי שנה ורבע של טיפול הריון תקין היא אם לבת חמודה מאד.

אישה אחרת במשך 15 שנה סבלה מעקרות משנית מסיבה בלתי ידועה. היא קיבלה טיפול הורמונאלי בקופת חולים. הבדיקות הראו, שהוא עוזר, אבל בכל זאת לא מספיק, בכדי שהאישה תביא ילד. היא פנתה לטיפול נטורופתי וכעבור שנה אחת בלבד כבר החזיקה תינוק בידיים. אני ממליצה לכל אדם שנמצא במצב של חוסר איזון הורמונאלי לפנות לעזרה. לרפואה משלימה יש הרבה מה להציע ואחוזי הצלחה טובים מאד. אל תסבלו – יש פיתרון!

כל האמור במאמר הינו מידע בלבד. לאבחון וטיפול בבעיות יש לפנות לאיש מקצוע.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד