ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הדו"ח חושף: כמה מיליונים משקיעה 'הקרן החדשה' נגד החרדים

בדו"ח נחשף כיצד מצד אחד 'הקרן החדשה לישראל', מנהלת מאבקים ציבוריים ומשפטיים הפוגעים באורח החיים החרדי וגם בזכויות ותקציבים שיועדו למגזר זה, ומצד שני, הקרן מזהה את החרדים כגורם פוטנציאלי להגדלת השפעתה בישראל • פירוט מלא

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



דו"ח מקיף של ארגון 'חותם' חושף: כך פועלת הקרן החדשה לישראל כנגד החברה החרדית. הדו"ח סוקר כיצד מצד אחד פועלת הקרן ישירות נגד החברה החרדית, ומצד שני מפעילה תוכניות שונות הפועלות בתוך הציבור החרדי לצורך השפעה על אורח חייו. הפעילות הישירה מול המגזר החרדי באה לידי ביטוי בקמפיינים להם הייתה שותפה הקרן החדשה בשנים האחרונות בהם ניתן למצוא את הקמפיין 'לשוויון בנטל' לגיוס בני הישיבות, פעילות משפטית לעצירת התקציבים לישיבות, קידום מסע תקשורתי נגד הציבור החרדי בנוגע ל"הדרת נשים", ומספר פעילויות לשינוי אורחות חייה של החברה החרדים - כפיית לימודי ליבה, החדרת תפיסות ליברליות ומתקדמות, חיזוק יוצאים בשאלה ופעילות ציבורית להכנסת נשים למפלגות החרדיות ברשימותיהם לכנסת.

מזה כמה עשורים פועלת 'הקרן החדשה לישראל' במטרה לשנות את זהותה היהודית של מדינת ישראל. בכירים ב'קרן החדשה' מובילים את הפיכתה של ישראל למדינה רב-לאומית, תוך ביטול הצביון היהודי שעיצב את המדינה מיום הקמתה. הקרן מזהה בקרב ציבור רחב בישראל זיקה למסורת ולאמונה, והיא פועלת במרץ לשנות את המצב ולעצב את החברה על פי תפיסת עולמם של הרפורמים בארה"ב. הקרן וארגוניה אף פוגעים במעמדם של הרבנים וגדולי התורה ופועלים להגדיל את כוחם והשפעתם של הרפורמים והקונסרבטיבים בארץ.

בדו"ח של 'חותם' מופיע סקירה מפורטת על פעילות 'הקרן החדשה' להשפעה על החברה החרדית בישראל. ניתן לזהות כי מדובר באסטרטגיה משולבת. מצד אחד, ארגונים מהקרן מנהלים מאבקים ציבוריים ומשפטיים הפוגעים באורח החיים החרדי ואף בזכויות ובתקציבים שיועדו למגזר זה, שלעתים מלווים בהתגברות רגשות שנאה ברחוב כלפי הציבור החרדי. מצד שני, הקרן מזהה את הציבור החרדי כגורם פוטנציאלי להגדלת השפעתה בישראל.

מעל 34 מיליון דולר לארגונים אשר פועלים כנגד החרדים

הדו"ח מעלה כי הקרן מפתחת תכניות ומשקיעה כספים בארגונים הפועלים בקרב המגזר החרדי, במטרה להחדיר את תפיסות עולמה אל המגזר ולשנות את עמדותיו. השפעה זו כוללת פעילות להחלשת כוחן של המפלגות החרדיות בקרב ציבור תומכיהן. כך מימנה הקרן החדשה בעשור האחרון 36 עמותות הפועלות נגד הציבור החרדי בסכומים של מעל 34 מיליון דולר.

בין העמותות שתוקצבו על ידי הקרן נמצאת הלל – האגודה ליוצאים בשאלה, 'מרכז צדק לנשים' פעל לביטול 'דרך המהדרין' לגברים בציון הרשב"י במירון. 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה' השיק קמפיין הקורא לנשים שלא לפנות מושב במטוס לבקשת חרדי, 'חדו"ש', 'התנועה הרפורמית' ו'התנועה הקונסרבטיבית' היו שותפים למאבק של 'הפורום לשוויון בנטל' נגד תיקון חוק הגיוס.

כבר שמונה שנים שארגון 'חדו"ש לחופש דת ושוויון' מנהל מאבקים נגד החברה החרדית בכמה נושאים מרכזיים: ביטול קצבאות וזכויות אברכים ובני משפחותיהם, גיוס בחורי הישיבות, חיוב לימודי ליבה במערכת החינוך החרדית, ביטול קווי המהדרין ועוד. נציין גם בשל עתירת המרכז הרפורמי לדת ומדינה הורה בית המשפט לעיריית בית שמש להסיר את כל השלטים הקוראים לצניעות בעיר. ואילו ארגון 'ישראל חופשית' פתח במאבק ציבורי נגד 'קווי המהדרין' לאחר שבג"ץ אפשר את הפעלתם.

באופן כללי מצביעים בחותם כי ארגונים מ'הקרן החדשה לישראל' שותפים במאבק לרמיסת זכויותיהם של לומדי התורה בפרט ובני החברה החרדית בכלל, ולעתים אף מובילים אותו. מאבק זה ניטש בזירה המשפטית, בזירה התקשורתית ובזירות נוספות. כך למשל 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה', 'חדו"ש', 'התנועה המסורתית' ו'ישראל חופשית' עתרו נגד חוק הבטחת הכנסה לאברכים. כמו-כן הקרן החדשה פרסמה ברכה באתר לרגל דחיקת החרדים מהיישוב חריש וכן את מאמרו של חמי בר-אור, מראשי המאבק למען חריש פלורליסטית.

לחלחל מסרים לציבור החרדי

זאת ועוד, בשנים האחרונות ניתן לזהות מגמה מכוונת של 'הקרן החדשה' לשינוי עמדות והחדרת רוחות זרות בחברה החרדית כדי ליצור שינוי פנימי עמוק בקרבה. למיזמים כדוגמת תכנית NIF-D שהושק בשנת 2014, מוקצים תקציבים גדולים במיוחד וכן ייעוץ בחשיבה אסטרטגית ובהקמת מערכות לביצועו.

מכון 'שחרית' הפועל במסגרת תכנית NIF-D הציב בכל מחזור של 120 חניכים, מספר חרדים בעלי עמדות מפתח לצדם חניכים אחרים, הפועלים בארגונים לשינוי חברתי ובארגוני 'הקרן החדשה' כדוגמת זהורית שורק – חברת ארגוני הלהט"ב 'בת קול' ו'איגי', ריקי כהן בנלולו – פעילה ב'אחותי למען נשים בישראל'.

על הדינמיקה בקורס ניתן ללמוד מדבריו של בוגר הקורס רועי ג'רופי בכיר בארגוני הקרן 'בצלם', 'הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות' ו'סיכוי' "מה שעולה בתכנית בצורה די ברורה זה שהמפגש, האינטראקציה בינינו המתמשכת, כן מצליחה לייצר, לחלחל משהו גם במקומות המאוד שבטיים והמאוד זהותיים שלנו, והיה פה בן אדם מאוד מאוד דתי שאמר שהוא מסתכל על הקהילה הגאה אחרת".

גם פעילות מכוונת לפגיעה במפלגות החרדיות

הדו"ח מצביע כי השפעתו של מיזם זה על החברה החרדית ניכרת ומורגשת בשטח, כך שהחרדי הממוצע לא מספיק מודע שיש גופים עתירי ממון בצורות מתוחכמות חודרות לתוך הציבור החרדי ומנסים לפעול. אפשר לזהות פעילות מכוונת לפגיעה במפלגות החרדיות, במטרה להחלישן ולערער את מעמדן בקרב החברה החרדית. כך למשל, 'נבחרות' או 'לא נבחרות לא בוחרות' - תנועה פמיניסטית חרדית הדורשת ייצוג בכנסת, קיבלו פוסט תמיכה מ'הקרן החדשה' לקראת בחירות 2015, אותו הסירה לאחר מכן. פעילות ארגוני הקרן נגד המפלגות החרדיות במהלך קמפיין בחירות 2015 בא לידי ביטוי בעתירה של 'איתך', 'מרכז צדק לנשים', 'קולך', 'אלטופולה', מכון 'ון-ליר', 'ויצ"ו' ו'שדולת הנשים בישראל' נגד 'אגודת ישראל' בטענה להדרת נשים במפלגה. גם 'חדו"ש' פנתה ליועמ"ש לממשלה ולכנסת בדרישה לחשוף כל הסכם בכתב או בע"פ בין נתניהו והסיעות החרדיות טרם הבחירות.

"בדו"ח המיוחד שהוצאנו נחשפה היקף הפעילות של הקרן החדשה, נגד המגזר החרדי כיעד מרכזי. כאשר מצד אחד הקרן נלחמת בציבור החרדי ובעולם הערכים שלו, וביד השנייה ארגוני הקרן חודרים לתוככי הציבור החרדי ומנסים לייצר שינוי תודעתי ולשנות את עולם הערכים שלו, תוך שימוש בתקציבי עתק לקידום מגמותיהם" אומרים בארגון חותם אשר הפיקו את הדו"ח.

"לאור חוסר המודעות בציבור החרדי לפעילות האינטנסיבית של הקרן, מנסים בקרן החדשה לרתום את ההצלחות שלהם בפגיעה פוליטית במפלגות החרדיות ולהתערבות חסרת תקדים בכוח הפוליטי של הציבור החרדי. ישנה חשיבות עליונה שהציבור החרדי יהיה מודע למטרות העל של הקרן החדשה ולמלחמות שהיא מייצרת נגד הציבור החרדי" הוסיפו בחותם.

הקרן החדשה חופש דת פגיעה בתקציבים ארגון חותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד