כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

שבועיים להילולא • הח"כים מחפשים את האחראי

ושוב דיון היערכות למבצע מירון, הפעם בוועדת הפנים • כשמקלב תהה "מי האחראי לנושא מירון?" - איש לא קם • שווינגר: "את ההכנות התחלנו לפני חצי שנה"

ההדלקה המרכזית במירון, בשנה שעברה. צילום: מנחם הלוי
ההדלקה המרכזית במירון, בשנה שעברה. צילום: מנחם הלוי



אתמול (ד) במהלך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ דוד אזולאי מש"ס, נבחנה מידת ההיערכות לל"ג בעומר במירון.

עוד בנושא:

שוטרי מירון: "אנחנו יכולים להתגאות בשמירת שבת"

בדיון נכחו סגן שר החינוך מנחם אליעזר מוזס וחברי הכנסת ישראל איכלר ואורי מקלב מ'יהדות התורה', מנכ"ל המקומות הקדושים יוסף שווינגר וכן נציגי הגופים השונים: תחבורה, משטרה, דתות ובריאות. את ארגוני ההצלה ייצג זאב קשש, יו"ר ארגון 'איחוד הצלה', ומד"א בחרה שלא לשלוח נציג לדיון.

כידוע לכל, מדובר באירוע בו נוטלים חלק כחצי מיליון בני אדם - וחובת בטחונם, מכל הבחינות, מוטלת על הממונים על המצבע.

בבסיס טענתם הזכירו חברי הכנסת לכולם כי "לפני כמה שנים קרסו כל המערכות וטענו כי אין פתרון למירון, והנה בשנה שעברה הוכח כי ברצון טוב אפשר להזרים את התנועה והלוואי שהשנה ההצלחה תהיה לפחות כמו בשנה שעברה".

ח"כ איכלר כינה, במהלך הדיון, את סגן השר מוזס בתואר "איש מירון כל השנה". קריאת ביניים של אחד המשתתפים גילתה למי שעוד לא יודע, "לח"כ מוזס עשו חלאקה במירון לפני 60 שנה".

ומה עם האח"מים? הדיון בוועדת הפנים, השבועצילום: ומה עם האח"מים? הדיון בוועדת הפנים, השבוע
ומה עם האח"מים? הדיון בוועדת הפנים, השבוע


וכך היה מונה את הבעיות

במהלך הדיון הועלו תחילה הנושאים בהם חלו שיפורים, ובהם - מערך השאטלים אותו מפעיל משרד התחבורה חינם אין כסף ובהצלחה גדולה. אך מטבע הדברים, עלו גם הנושאים הבעייתיים.

אחד מהם, נושא האח"מים. מוזס העלה את הנושא וסיפר כי "בשנה שעברה, אח"מים שונים לא יכלו להגיע ברכבם להר".

בעניין זה ציין עו"ד ליפשיץ, היועץ המשפטי למשרד התיירות, כי יש צורך ליצור ועדה שתקבע נהלים ותקבל את בקשות האח"מים מבעוד מועד, כך שתוכל לדון בבקשותיהם ולתאם את עלייתם להר ברכבם הפרטי.

ח"כ אזולאי 'הזכיר' לו כי בשנה שעברה אמר את אותם דברים בדיוק, והתבקש על ידי הוועדה ליזום ועדה ציבורית שתדון בנושא - והסוף נפל בין כסאות הוועדות.

בעיה נוספת שהועלתה קשורה למשפחות שהגיעו בשנה שעברה לצימרים השונים אך נמנעה מהם הכניסה למירון בהגיעם בערב שבת. אזולאי ביקש להודיע לכל המבקשים לשהות במירון בשבת, להגיע מוקדם ביום שישי ליעדם.

בעיה נוספת שלא נפתרה היא בעיית הביוב. קיימת כעת התנגדות לקו הביוב המוצע. הפתרון הזמני הינו שאיבת הביוב המקומי למאגרים זמניים והעברת הביוב לכפר שמאי.

גברת לילי בלסקי, מפקחת בריאות הסביבה במשרד הבריאות, ציינה כי עדיין לא מוסדר תחום רישוי העסקים.

נצ"מ ישראל ג'בלי, מפקד משטרת התנועה הארצית, סקר את היערכות משטרת התנועה. הוא אמר כי רכבים פרטיים לא יורשו לעלות להר כבר מים שישי. לרשות העולים להר יעמדו 125 אוטובוסים. לרשות הנכים יעמדו רכבים מיוחדים של "עזר מציון" שיסייעו להם לעלות להר.

ח"כ איכלר העלה את נושא הצפיפות. "ל"ג בעומר הוא תאריך ידוע ואין לקבל טענה של לא ידענו, הופתענו ממספר האנשים המתפללים", אמר איכלר, והוסיף כי "דעת הקהל מאד משפיעה על גורמי שלטון. לכן צריך ליצור דעת קהל לפני ל"ג בעומר ולא לקונן לאחר מכן. יש לדרוש מחברות התחבורה להעמיד מספיק אוטובוסים בתחנות היציאה שאנשים לא יידחסו כסרדינים ולא ייאלצו לדחוף זה את זה לא בהלוך ולא בחזור. צריך להכין מספיק אוטובוסים וכל שנה ישנן מחזות מחפירות של נערים פני זקנים ילבינו והצעירים דוחפים את הזקנים. כשיש מצוקת תחבורה, יש דחיפות ובושות בתורים הענקיים".

איכלר הוסיף: "דרכי המהדרין והמחיצות נחוצות למנוע פגיעה בגדרי הצניעות הנובעות בגלל הצפיפות הגדולה במעלה ההר". הוא ביקש מהמשטרה "להורות לשוטרים העובדים בשמש ובלחץ של שעות רבות, לשמור על כבוד האדם המתפלל גם במחסומים ובמפגש עם השוטרים והסדרנים, יחד עם זאת לא לאפשר לשום רכב או אדם לעמוד ולהפריע לזרימת התנועה בכל האזור".

ח"כ אורי מקלב שב ודיבר על נושא השבת, בעומדו על הצורך למנוע חילולי שבת, לאור העובדה שההדלקה מתרחשת במוצ"ש. הוא דרש כי שעת ההדלקה תתואם עם כל הכוחות כדי למנוע חילול שבת.

מעניינת הייתה קריאתו הפתאומית של מקלב לכל הנוכחים בדיון. "בעצם, מי האחראי לאירוע?" ניסה להבין. ח"כ איכלר חיזק את הקריאה. איש מבין הנציגים השונים לא ניאות ליטול על עצמו אחריות בלעדית, כמובן.

לסיכום, אמר יו"ר הוועדה, אזולאי, כי "הוועדה מחזקת ומברכת את כל העושים במלאכת הקודש של ההיערכות לאירועי הילולת הרשב"י במירון". הוא פנה לכל הגורמים "לעשות הכל כדי למנוע חילול שבת", הודה למשרד התחבורה ולמשרד האוצר על הפעלת השאטלים לנוחות הציבור, ביקש כי "יפורסמו דרכי הגישה וההגעה של הנכים אל ההר ומיקום תחנות הרענון בדרכים מן הדרום ועד הצפון, כדי למנוע תאונות דרכים".

"שילמדו עלינו זכות". שווינגרצילום: "שילמדו עלינו זכות". שווינגר
"שילמדו עלינו זכות". שווינגר


חצי שנה של הכנות

בשיחה שערכתי לאחר הדיון עם יוסף שווינגר, מנכ"ל המקומות הקדושים, הוא מספר על היערכות של מחצית השנה לפני י"ח באיר, רק כדי לאפשר לציבור להגיע למקום בתנאים נוחים ככל האפשר. "נערכות ישיבות, יש דיונים, התקשרויות עם ספקים, והכול נובע מסיבה אחת: הרצון לאפשר הגעה מהירה וניוד מהיר לקברו של רבי שמעון".

הוא מספר כי "השנה נוספו 150 תאי שירותים ובסה"כ יהיו במקום כ- 285 תאי שירותים עם מים זורמים. במקום האירוע יהיו שטחי הדלקה נוספים בהשוואה לשנה שעברה. כמו כן, הציבור יוכל להגיע לאיזורי ההדלקה באמצעות שאטלים שיסיעו את הציבור בחינם".

לשאלתי, האם הוא רואה תועלת בעצם כינוסן של וועדות כנסת שוב ושוב בנושא, הוא משיב בחיוב. "בהחלט כן. בכל שנה מפיקים לקחים, מגדילים תקציבים ולומדים מתקלות העבר. זו איננה בדיחה, ואני לא אומר את זה רק כי נהוג לומר זאת. יש בהחלט שורת שיפורים משנה לשנה".

יחד עם זה, הוא שב ומדגיש כי "אנשים שוכחים שמדובר במקום קשה מאד להגעה, יש מהם המצפים להגיע בדקות ולצאת בדקות, וזה לא כך. זו אינה נסיעה לב"ב או לירושלים, ומי שאינו מגיע עם כל הסבלנות הראויה, אני ממליץ לו לוותר מראש. לר' שימען נוסעים לא כדי להיפטר מהר מהמקום, אלא כדי לשהות שם!".

הוא מבקש, דרכנו, להעביר את המסר לציבור. "העיקר", הוא אומר, "שכל התפילו יתקבלו. ואני מבקש שאם בכל זאת מישהו ייתקע או ייתקל במחסום, שילמד עלינו זכות. כי ישבו אנשים בוקר צהרים וערב ותכננו ועבדו, אך אי אפשר ללא תקלות בכלל. וכדאי הוא ר' שימען שנסמוך עליו בשעת הדחק".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד