ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

היוונים חותכים את מחיר מונופול הגז: תג המחיר החדש – 4 דולרים

בעלי מאגר הגז הקטן כריש צפויים לחתום מול יזמית החשמל הפרטי דוראד על הסכם אספקת גז טבעי במחיר הנמוך מזה עשור – שרחוק ב-50% מזה שמשלמת חברת החשמל למונופול תמר • יו"ר דוראד, ארז חלפון: "התגייסנו לעידוד מאגרים קטנים"

מאגר תמר. צילום: משה שי, פלאש 90
מאגר תמר. צילום: משה שי, פלאש 90



אנרג'יאן היוונית, בעלת הזכויות במאגר כריש, ממשיכה לכרסם בתמחור המונופוליסטי של הגז הטבעי בישראל - ועתידה לחתום על חוזה הגז "הזול" שנחתם במשק בעשור האחרון דווקא מול יזמית החשמל הפרטי דוראד, שבה שותפה המדינה באמצעות חברת קצא"א (37.5%).

לפי הערכות, חוזה הגז בין בעלי כריש לדוראד ייסגר במחיר מינימום של 4 דולרים ליחידת חום (מיליון BTU). תג מחיר זה נמוך מההערכות שנפוצו עד כה ביחס לגובה חוזי הגז של כריש. אלה נעו סביב מחיר מינימום של 4.3-4.2 דולרים ליחידת חום.

מחיר דוראד יהיה לפיכך נמוך ב-15% ביחס למחיר הגז שהממשלה התירה למונופול נובל אנרג'י-דלק לגבות מצרכנים חדשים במסגרת מתווה הגז - 4.7 דולרים ליחידת חום. באשר לחברת החשמל, מונופול דלק-נובל במאגר תמר גובה ממנה מחיר גז גבוה בכמעט 50% - 5.91 דולרים ליחידת חום (כשזה צפוי עוד לעלות).

כפי שנחשף ב-TheMarker, אנרג'יאן ושותפתה למאגר כריש, קרוג'ן קפיטל, סיכמו עם דוראד על עיקרי חוזה הגז כבר לפני שלושה חודשים, והבוקר אישר הדירקטוריון, בראשות ארז חלפון, את טיוטת הסכם העקרונות.

לפי ההסכם המתגבש, דוראד תרכוש מהמאגר הקטן 5.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז למשך 14 שנה, בסכום כולל המוערך ב-800 מיליון דולר. הגז יירכש עבור הפעלת תחנת הכוח במתחם קצא"א שבאשקלון (860 מגה ואט), כשאספקת הגז תחל ברבעון האחרון של 2020.

כמו כן, תחזיק דוראד באופציה להכפלת כמות הרכישה במידה שתקים את תחנת הכוח השנייה שהיא מתכננת במתחם (דליה 2), בהספק של 650 מגה ואט.

כמות הגז שתירכש תחליף 50% מנפח הגז שדוראד רוכשת כיום ממאגר תמר. בכך תנצל תחנת הכוח את "חלון היציאה" שרשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים כפו ב-2012 על החוזים ארוכי הטווח של מונופול תמר במשק.

באופן דומה צפויות גם יתר תחנות הכוח הפרטיות שפועלות כיום להעביר מחצית מכמות הגז הנרכשת שלהן מתמר – לכריש. מדובר בתחנת הכוח של דליה אנרגיות, OPC ונייר חדרה של החברה לישראל וכן תחנות הכוח של רפק באלון תבור וברמת גבריאל – שכולן כבר הודיעו במהלך החודשים האחרונים על חתימת מזכרי כוונות לרכישת מחצית הגז שדרוש להן מכריש.

לדברי חלפון, המכהן כיו"ר קצא"א ודוראד, "החתימה מובילה לוודאות ואמינות באספקה - לצד מחיר נמוך ואטרקטיבי. ההסכם עם אנרג'יאן יאפשר לדוראד להיות ערוכה גם להרחבת מערך ייצור החשמל, ולהעניק לצרכנים מחיר אטרקטיבי עוד יותר. כך, תחנת דוראד אחראית ליצירת תחרות בשוק החשמל, כשבאופן טבעי התגייסנו גם לעידוד המאגרים הקטנים וליצירת התחרות במשק הגז הטבעי".

לצד קצא"א, מחזיקות עוד בדוראד זורלו הטורקית, דורי אנרגיה (%18.75) ואדלקום (18.75%).
מונופול הגז דוראד גז טבעי חברת החשמל מאגר תמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד