י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מקלב נגד ביטן: "חקיקה זה לא פופוליזם"

יו"ר הקואליציה אינו שבע רצון מריבוי הצעות החוק שרובן הגדול אינו נכנס בסופו של דבר לספר החוקים הישראלי והודיע כי הוא מתכוון להגביל את הח"כים בעניין • מקלב האלוף בחקיקה תוקף את היוזמה: "צמצום החקיקה זהו פגיעה ביכולת של חברי הכנסת"

אורי מקלב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אורי מקלב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



'דגל התורה' יוצאת נגד יוזמתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, לצמצום החקיקה הפרטית בכנסת ולהקטין את מספר הצעות החוק המונחות על שולחן הכנסת.

ביטן טוען כי במהלך השנה האחרונה הונחו על שולחן מזכירות הכנסת למעלה מ-4,500 הצעות חוק פרטיות, כאשר פחות מ-150 מתוכן באמת נכנסו לבסוף לספר החוקים הישראלי, בעקבות כך, ביטן מתכוון להקטין את המספר משמעותית באמצעות הגבלות שיוטלו על הח"כים, כך פורסם הבוקר ב'יתד נאמן'.

ח"כ אורי מקלב אמר לעיתון כי "הנושא המשמעותי ביותר והחשוב ביותר בכנסת זה עבודת החקיקה, יש לה משמעויות מהותיות נרחבות שאין דרך אחרת לפעול בלעדיה, אין אלטרנטיבה לשינוי חקיקה או חקיקה חדשה, צמצום החקיקה זהו פגיעה ביכולת של חברי הכנסת".

לדברי מקלב, "עצם האפשרות לחקיקה גם מבלי שנעשית בפועל, מרתיעה גופים ציבוריים, דבר שנותן כוח רב בידי המחוקק, מי שמתעסק בחקיקה יודע את הצורך הזה, רוב עבודת החקיקה היא מלאכת מחשבת בעלת משמעויות מועילות לציבור. כוונה זו הינה פגיעה בליבה של עבודת הכנסת, הדברים והצרכים משתנים וצריך להתאימם למציאות, אנחנו רואים גם חיבורים רבים בין הצעות חוק פרטיות לממשלתית, רק חקיקה פרטית היא מה שמתניעה הליכים. אנחנו למדי ניסיון בנושא הזה".

"יש עומס רב על עבודת הכנסת. ניתן לצמצם כלים אחרים כמו הצעות לסדר וכדומה, כל צמצום אחר מחקיקה יפגע פחות בעבודת חברי הכנסת ולכן לא ניתן להסכים להצעה כזו, חקיקה זה לא פופוליזם, ישנם חקיקות כמו חוק המואזין או חוק השעיה שהינם חוקים פופוליסטיים, אבל יש להבדיל בין חקיקה פופוליסטית שבאה לשנות מדיניות עם משמעויות, לבין חקיקה לטובת האזרח".

מקלב הוסיף לסיום כי "אני הייתי מציע לקבוע הגבלות על חוקים פופוליסטיים כאלה הבאים לשנות מדיניות, ולא על חוקים אשר מטרתם היא הטבה עם האזרחים והציבור כמו חוק ימי מחלה, הגדלת קצבאות הנכים, עזרה לקשישים, הגנת הצרכן, חוק אפליה מתקנת חוק בתי הדין חוק המקוואות ועוד".

זו לא היוזמה הראשונה שמבקשת לצמצם את החקיקה בכנסת. כזכור, "בחדרי חרדים" דיווח על יוזמה דומה של שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין, לפיה יוטלו הגבלות על החקיקה הפרטית בתמורה להגברת הכלים של הכנסת לפיקוח על עבודת הממשלה. היוזמה נתקעה לאחר שהיא קיבלה ביקורת חריפה מכלל חברי בית הנבחרים.

דוד ביטן אורי מקלב כנסת ישראל הצעות חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד