י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרב הראשי והשר משכו הצעה קודמת ומציגים חדשה עם 11 דיינים

בעוד ש"ס דורשת להעביר את חבר הכנסת אייכלר מתפקידו בוועדה למינוי דיינים - זאת כחלק מהרוטציה המובטחת מול יהדות התורה, הראשל"צ הרב יצחק יוסף והשר לשירותי דת משכו רשימת דיינים עמיתים מומלצים ומגישים 11 מומלצים חדשים • פרסום ראשון בבחדרי חרדים

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



התכנסות הוועדה למינוי דיינים נדחית פעם אחר פעם וגם כשזה סוף סוף קרה - רק שלושה דיינים עמיתים מונו בעוד שבעת הזו חסרים 12 דיינים רבים. זאת, בשל התנגדות נחרצת לכמה מועמדים שהציע הרב יצחק יוסף. במקביל, בש"ס מכוונים למהפכה בוועדה למינוי דיינים. מלבד הדרישה שאייכלר יקיים הרוטציה, בוחנים את האפשרות לדרוש את החלפת יו"ר הוועדה שטייניץ באזולאי, ואת עורך הדין אשר אקסלרוד.

בעקבות ההתנגדות משכו הרב והשר לשירותי דת הצעתם "שקלנו את ההערות שהשמיעו חברי הועדה לבחירת דיינים בישיבה ביום כ"א אדר והחלטנו לבטל את הצעותינו בנושא. בימים הקרובים נבדוק את המועמדים האפשריים", כך הודיעו לפני שבועיים.

היום, שיגרו הראשל"צ הרב יצחק יוסף והשר לשירותי דת דוד אזולאי מכתב חדש לחברי הוועדה שבו הם מציעים שמות חדשים ודורשים למנות 11 דיינים עמיתים חדשים, זאת בעקבות המחסור החמור בדיינים.

ברשימת הדיינים שהראשל"צ והשר אזולאי מבקשים למנות, נמצאים: הרב שמעון מלכה, הרב נחום פרובר, הרב מסעוד אלחרר, הרב אברהם צבי שיינפלד, הרב יצחק גמזו, הרב אברהם שמן, הרב יצחק הדאייה, הרב נחום גורטלר, הרב יוסף גולדברג, הרב ישראל שחור והרב אליהו אברג'יל.

במכתבם שהגיע ל"בחדרי חרדים" כתבו הראשל"צ והשר אזולאי כי "סעיף 9א(א) לחוק הדיינים התשט"ו - 1955 מסמיך את השר ואת נשיא בית הדין הרבני הגדול כאחד, למנות דיין רבני אזורי שיצא לקצבה, לתפקיד עמית בבית דין רבני איזורי".

עוד הוסיפו במכתבם לחברי הוועדה לבחירת דיינים: "סעיף א(ב) לחוק מוסיף כי "לא ימונה דיין כדיין עמית אלא אם חלפו 45 יום מיום שהשר ונשיא בית הדין הרבני הגדול הודיעו לועדה על הכוונה למנותו ושום חבר ועדה לא הגיש הסתייגות למינוי. הוגשה הסתייגות בתקופה האמורה - תדון בה הועדה ותחליט אם לאשר את המינוי".

בהשוואה לרשימת הדיינים הקודמת שהגישו - שגררה התנגדות עזה, מהרשימה הנוכחית נעדרו הדיינים: הרב חיים שלמה רוזנטל שעבר את הגיל הנדרש, הרב חיים שלמה שאנן שהלך לעולמו, הרב משה חיים אוחנונה, הרב ישראל יפרח, והרב אברהם עטייא.

כזכור, בישיבת הוועדה האחרונה שהתקיימה לפני למעלה מארבעה חודשים (19.3.2017), מונו רק שלושה דיינים עמיתים, הרב עמרם אלחדד, הרב יקותיאל כהן והרב חיים הרצברג, זאת מאחר שעל שאר הדיינים העמיתים נרשמה התנגדות עזה, בין היתר מצד ארגוני הנשים. 

יצויין כי ממידע נוסף שהגיע ל'בחדרי חרדים' נודע כי בש"ס דורשים לשנות את הרכב חברי הועדה, ולהחליף את ח"כ ישראל אייכלר בנציג ש"ס. ביום האחרון של מושב הקיץ בכנסת, שיגר יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור מכתב ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן שבו הוא דורש לקיים את הסכם הרוטציה ולמנות את נציג ש"ס בועדה למינוי דיינים במקומו של ח"כ אייכלר.

"הריני להסב את תשומת לבך כי בתאריך 25.07.2017 חלפה מחצית הקדנציה של הממשלה ה-34 למדינת ישראל. בהתאם לכך אבקשך להורות על חילופי גברא בועדה למינוי דיינים וזאת בהתאם למוסכם בסעיף 16 בהסכם הקואליציוני שנחתם בין סיעת הליכוד לסיעת ש"ס, וכדלהלן:

"ח"כ מטעם סיעת ש"ס יכהן כסגן יו"ר הכנסת במהלך מחצית הקדנציה, תישמר לסיעת ש"ס הזכות להחליט האם נציג מטעמה יכהן במחצית הראשונה של הקדנציה בועדה למינוי דיינים או בתפקיד סגן יו"ר הכנסת, כאשר את התפקיד השני ימלא נציג סיעת יהדות התורה. לאחר גמר מחצית הקדנציה, נציגי שתי הסיעות יתפטרו והסיעות יחליפו בינהם את התפקידים".
מינוי דיינים הרב יצחק יוסף אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד