י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מוות בזירה כן! עונש-מוות במשפט. לא!! // עו"ד יצחק שיינפלד

ידע כל מחבל, רוצח שסיכוייו להיות ״שהיד״ משופרים!! עד מוחלטים. הארץ לא חייבת להכיל ולשאת על גבה חיות-אדם. החברה לא צריכה לכלכל אותם, לדאוג להם ללימודים ותעסוקה על חשבון משלם המיסים. ״עונש-מוות״, במשפט ארוך ומסוקר, נזקו מרובה מתועלתו

מאבטחי הכנסת מתרגלים ירי במחבל. צילום: יוני קינבורסקי, פלאש 90
מאבטחי הכנסת מתרגלים ירי במחבל. צילום: יוני קינבורסקי, פלאש 90



בסל התגובות הישראלי לטרור היחידים המתעצם, ישנה האופציה של הטלת ״עונש מוות״, במקרים קיצוניים כמו הרצח הנתעב בסעודת ליל שבת בחלמיש.

חוקתית, אין צורך בשינוי, או בחקיקה חדשה. ה״חוק-הישראלי״ הקיים מאפשר הטלת עונש-מוות במשפט, במספר סייגים ותנאים מקדימים. תנאי ראשוני, התביעה חייבת לדרוש עונש-מוות כעונש הראוי. סייג נוסף הינו החלטה פה אחד. הערעור לערכאה גבוהה, הינו אוטומטי, לא מותנה, גם באם הנאשם לא מערער.

עפ"י שיקולים בטחוניים ומדיניות מוכתבת, התביעה הצבאית לא דורשת כיום עונש-מוות. בעבר, זכור מקרה שבו נדרש עונש-מוות ע"י תובע לא מנוסה. בית המשפט הצבאי דן והחליט שהרף לא הצדיק את העונש החריג באותו מקרה ספציפי.

הנושא חוזר ועולה לכותרות בהתאם לנסיבות ולאירועי קיצון כגון הרצח המחריד בחלמיש. הצורך וההדים לדרישה החוזרת, עולים מהציבור הרחב שמחפש צורת ענישה מרתיעה ואפקטיבית ומפוליטיקאים זוטרים שמחפשים פרסום וזמן מסך, בעוד שמערכת הביטחון וגורמי המקצוע שוללים מטעמים פרקטיים.

החשש הגדול, פיגועי חטיפה לשם מיקוח ועיכוב ביצוע העונש. בנוסף, לחץ ציבורי עולמי על המדינה לעכב ביצוע בפועל. דבר שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך בתודעה הציבורית הבינלאומית שבחלקה, מתייחסת לרוצחים השפלים כ״לוחמי חופש״ לגיטימיים. לצד הפגנות מחאה ופעילויות נגד יהודים ומוסדות יהודיים בעולם. אישי ציבור שיבואו לישראל למחות, ללחוץ ולהתריע, ישכיחו את הרוצח הנתעב ויעוררו את הסוגיה שאין לה פתרון.

דוגמא לשפל המוסרי ולצביעות העולמית. מרוואן ברגותי - ארכי רוצח שהורשע בעשרות פיגועי רצח, ידיו מגואלות בדם קורבנותיו, ברגותי שכיהן כמנהיג פוליטי ורוצח, הורשע ונידון ל32 מאסרי עולם לא חופפים. למרות עברו והרשעותיו, גם גורמי שמאל ישראלים, כולל ח״כ ולא מהרשימה המשותפת, דורשים את שחרורו המיידי, בתואנה שהינו מנהיג פוליטי והוא דרוש להנהגה ביום שאחרי אבו מאזן.

אגב, אחיו הוא שהקים ועומד בראש תנועת הB D S. שקוראת לחרם טוטאלי על ישראל, ישראלים, ולמעשה יהודים ויהדות. ארגון אנטישמי מוצהר, שגם יהודי ״מה יפית״ שונאי עצמם ועמם, שותפים לפעילותו. בחלק מארצות המערב נאסרה פעילות הארגון עפ״י חוק, בגין המוטיב האנטישמי הבולט בפעילותו. השבוע פורסם שגם עיריית מינכן אסרה את פעילות הארגון בתחומה.

משפטים שבהם יידרש עונש-מוות, ימשכו זמן רב, יזכו לסיקור צמוד ולתהודה עולמית. הערעור האוטומטי, לפחות ב2 אינסטנציות, עד דיון, בעליון בהרכב מורחב, יאריך את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית. הסכסוך הישראלי-פלשתינאי ימשיך לתפוס כותרות ומקום בולט.

הרצחנות המוסלמית כדת, שיטה ודרך חיים נוראה כשלעצמה, תשפט מול העליבות הפלשתינאית וחוסר התוחלת. הרוצחים יוצגו כתוצר המציאות שמוכתבת ע״י החזק, ישראל. זו תהיה הסוגיה הנדונה. חדשות בית המשפט, יככבו ויטחנו חדשות לבקרים במדיה ובעיתונות הכתובה. הסיקור מוטה מראש ותוצאותיו, לא יהיו טובים לישראל.

כשהתקשורת מכתיבה את הנושאים ואת סדר היום, בדמוקרטיה שקופה כמו בישראל, הנזק יכול לעלות על התועלת המצופה. פרשת אלאור עזריה היא רק משל ודוגמה לסערה שיכולה להתעורר מגורמי פנים ישראלים. שיקבלו מימון ותמיכה ש ישראל מוצהרים וגורמים אנטישמים רבי פנים וממון, באירופה המנוכרת.

פרשת סילוק המגנומטרים והמצלמות מהר-הבית, מלמדים את מגבלות הכוח של ממשלת ישראל. עונש מוות שיוטל ויבוטל בגלל לחץ ציבורי, או הוראה וושינגטונית, יהיה בבחינת ״לאכול דגים בואשים, לא להנות, ולהזרק מהעיר״.

מדיניות של מוות מיידי לרוצח, בזירת הרצח, תוך כדי האירוע הינה מדיניות צודקת, ראויה ומתאימה בצוק העיתים. הריסת ביתו ופינוי משפחתו מיידית, הינה עוד סוג של הרתעה נדרשת. בפועל, לא מספיק! הגלייה וגירוש למשפחה ולקרוביו יגרמו להרתעה משמעותית.

ידע כל מחבל, רוצח שסיכוייו להיות ״שהיד״ משופרים!! עד מוחלטים. הארץ לא חייבת להכיל ולשאת על גבה חיות-אדם. החברה לא צריכה לכלכל אותם, לדאוג להם ללימודים ותעסוקה על חשבון משלם המיסים. ״עונש-מוות״, במשפט ארוך ומסוקר, נזקו מרובה מתועלתו.
עונש מוות למחבלים אלאור אזריה יצחק שיינפלד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד