ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בנו של הרב הצבאי לשעבר מגלה: "אם אבי היה רואה היה מזדעזע"

רמי גורן, בנו של הרב הצבאי הרב שלמה גורן מנפץ את העובדות כי היתר אביו לעלות להר הבית שונה בתכלית ממה שהונפק במקור • בראיון ל'בקהילה' הוא חושף: "אבי הקפיד מאוד שלא יעלו סתם כתיירות, ובטח לא למקומות שאסור" • טועים ומטעים

חרדים בהר הבית
חרדים בהר הבית



איסור העלייה להר הבית: אין מי שלא יודע לומר כי הרבנים המתירים את העלייה, כמו הרב ישראל אריאל או הרב דב ליאור, מבססים את ההיתר על דבריו של הרב שלמה גורן. זה נראה פשוט כל כך עד כדי שהרב גורן הפך להיות הדמות המזוהה ביותר עם הר הבית.

את המיתוס הזה מבקש בנו, רמי גורן, לנפץ. מתברר כי האופי שקיבל הפסק של אביו, שונה בתכלית ממה שהונפק במקור. נכון, הרב גורן היה הראשון לתת אישור הלכתי לעלייה להר, ועל כך יצא קצפם של גדולי הדור ההוא, אך עם זאת, בתקופה שתנועת העלייה מרימה ראש, חובה לומר זאת בקול ברור: אלו המורים היתר על יסוד הוראתו, טועים ומטעים.

הנה תיקון היסטורי משמעותי כפי שמציג העיתונאי יצחק פלדמן בסוף השבוע בעיתון 'בקהילה' בנו של הרב הצבאי הראשי לשעבר סיפר כי: "אבי חיבר ספר על הנושא ובו הוא סוקר את דעת כל הראשונים" מקדים גורן לפני שהוא מסביר את הטעות שהשתרשה בדעת אביו, במכוון או שלא "יש חילוקי דעות על האבן שבמסגד עומר - האם היא אבן השתייה. אבי היה סבור שהיא איננה אבן השתייה, ולו משום שהאבן אמורה להיות במעמקי האדמה, שהרי הארון היה מונח עליה. ההר כולו עשוי שכבות היסטוריות וכיום אנחנו עומדים על משהו כמו שמונים מטר מעל השכבה של אותה תקופה".

גורן נזכר ביום שלמחרת הכיבוש "בכ"ט באייר באתי להר יחד עם אבי, נכנסנו מכיוון המסגד. ההר כולו היה נתון עדיין במלחמה ותחת אש צלפים אבי הראה לי את האבן והסביר לי את שיטתו על המיקום."

"שוחחתי עם רב אחד מתלמידיו של אבי שמורה היתר להיכנס לשטח נרחב יותר בהר. שאלתי אותו, הרי אבא הורה במפורש לאיסור, ההיתר שלו היה על שטח מצומצם בהרבה. אותו רב השיב לי במפורש: ההיתר שלי הוא מטעם כיבוש".

לדבריו אביו התיר את הכניסה רק לשטח מצומצם מאוד - שגם עליו כאמור יצאו גדולי ישראל במלחמה חריפה. ההיתר הרחב כפי שהוא מקובל היום, נאסר גם על ידי הרב גורן עצמו. "אבי שלח לשם צוות מודדים של חיל הנדסה והם עלו לשם למחרת בבוקר, תוך כדי המלחמה, ועל פי המסקנות גיבש אבי את עמדתו".

הוא סיפר ל'בקהילה' כי "הייתי שם עם אבי כמה פעמים. הוא מעולם לא נכנס ממש לשטח הר הבית. לדעתו של אבי קודש הקדשים נמצא בצד צפון מערב, יש שם איזו כיפה קטנה שהוא הוכיח ששם נמצא מקום הקודש. לא התקרבנו לשם. כשהיינו צועדים לכיוון מערב הוא לא היה נותן לצאת החוצה מתוך מתחם העמודים, צעדנו בשטח מצומם ממש שרק בתוכו התיר ללכת. הוא סבר שמחוץ לזה – זה כבר שטח העזרה".

"ביום השנה העשרים לפטירתו, רצו ב'מטה תנועות המקדש' (ארגון הגג של כל תנועות הר-הבית) לקיים עלייה להר הבית לזכרו של אבי. מי שארגן את העלייה הזו היה ארנון סגל, פעיל מוכר למען העלייה להר הבית. סירבתי להשתתף מאחר והעלייה שלהם מנוגדת לדעתו של אבי. בעקבות כך, הם שינו את העלייה המתוכננת".

הדברים הללו אינם מונעים מנאמני ההר לעשות שימוש ציני ומכוער בפסק ההלכה של הרב גורן. הם מצביעים לעברו של הרב גורן ולעבר אותן בדיקות מקיפות שעשה בשטח, כאסמכתא להתיר את העלייה שלהם, בשעה שזו מנוגדת כליל לדעתו. "אבי הקפיד מאוד שלא יעלו סתם כתיירות, ובטח לא למקומות שאסור. היו אז אנשים שהוא הציב בשערים, קראו להם קציני הר הבית, והם היו ממונים לעצור מיהודים לעבור את השטח האסור לדעתו. זה נגמר כשמסרו את ההר לוואקף אם אבי היה רואה את מה שקורה היום הוא היה מזדעזע ומתייחס לכך בחומרה רבה" סיים.
הר הבית חרדים עולים להר איסור כרת הרב שלמה גורן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד