כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ראיון וידיאו מיוחד: מוזס חושף את הקיר שמתעד את הקשר שלו עם גדו"י

"בסור מרע הצלחנו. מה שחסר לנו זה נושא הדיור, אני מודה שנכשלנו" • יו"ר הסיעה האשכנזית ח"כ אליעזר מוזס יוצא לפגרה ומספר על 'תחרות המקווה' שערך על הנתיבות שלום והגרי"ש אלישיב זיע"א. על הרבי מויז'ניץ: "בכל התקופות הייתי איתו"

צילומים: יעקב גרודקה
צילומים: יעקב גרודקה



רגע לפני שיצא לפגרה הארוכה, יו"ר סיעת 'יהדות התורה' הויז'ניצאי ח"כ מנחם אליעזר מוזס, פתח את לשכתו בכנסת וחושף בפני גולשי "בחדרי חרדים" את קירות הלשכה המעוטרות בתיעודים היסטוריים שלו עם גדולי ישראל מהדור שעבר וההווה.

עבור מוזס - התיעודים הללו הם לא רק תמונות למזכרת, אלא עדות חיה על קשר חיים בינו לבין גדולי ישראל, וכעת, לראשונה, מול המצלמה - הוא חושף את התמונות ואת הסיפור שמאחוריהן. מהאדמו"רים מויזנ'יץ, גור ובעלזא ועד הגרי"ש אלישיב והרב שך.

"נחקק בליבי - שאני שליח של גדולי ישראל ואני עושה שליחותם", אומר מוזס ל"בחדרי חרדים" בראשית דבריו, "האחריות היא כבירה מאוד ואחראית מאוד ואני חושב שאנחנו משתדלים לעשות את כל מה שאנחנו צריכים לעשות כפי רצונם".

למרות ההצלחות החרדיות במושב האחרון, מוזס לא חושש למנות גם את הכישלונות: "בסור מרע הצלחנו במושב הזה, חוק הגיור, מתווה הכותל, מקוואות, אבל מה שחסר לנו זה נושא הדיור, בד', ולא הגיור בג'. שם אני מודה שאנחנו פשוט נכשלנו".

הוא מתייחס לעיר שפיר ואמר כי "פתרונות אלו הם לא מיידיים, ייקחו שנים לבנות שם, ולבנתיים זוגות צעירים יתגוררו במחסנים ובתת מחייה וישלמו שכר דירה ויחכו שיהיו חלק מ-80,000 אלף אנשים שממתינים למחיר למשתכן, שאולי יזכו בדירה שלא יהיו מרוצים ממנה ובסוף - הבנק לא ייתן להם משכנתא עליה".

נדבר על התמונות שעל הקיר ולרגעים ההיסטוריים שלך עם גדולי ישראל. אתה זוכר את הרגע שישבת עם מרן הרב שך?

"עם הרב שך זה היה עונג רוחני לשבת. היה לי גם קשר קדום להרב שך, כי הרי ידוע שאבא שלי למד בלומז'ה והוא היה מזכיר הישיבה בפתח תקווה, והרב שך היה שם אחד הרמ"ים. כל פעם שהייתי נכנס אליו - הוא היה אומר לי: "מען זייעט אז דו ביסט דעם קינד פון דאן טאטע", תרגום: "רואים שאתה בן של אבא שלך".

בא נגיע למרן הרב אלישיב, רואים על הקיר את התמונה שלך איתו. תנסה להיזכר באותם רגעים.



"את הרב אלישיב אני זוכר עוד מילדותי, כי היינו שכנים, במאה שערים. אני זוכר כשהיינו ילדים, היינו מאוד אוהבים לעשות תחרות כמה זמן לוקח אצלו מקווה, תחרות בינו ובין הרבי ה'נתיבות שלום' מסלונים. שניהם היו הולכים למקווה בכזו זריזות, זה שלוש דקות וזה ארבע דקות".

מי היה יותר מהיר?

"כל פעם היינו ככה מודדים. זו חוויה ילדותית, אבל אני זוכר שהוא גם היה קם כל בוקר לפנות בוקר, הוא היה לוקח איתו את השקית עם האוכל וחוזר מאוחר בלילה".

בא נגיע אליך הביתה, אל האדמו"ר מויז'ניץ.



"מאז שגדלתי והגעתי לויז'ניץ בגיל תשע וחצי - התחברנו, כי אבא שלי ואבא שלו - הרבי ה'ישועות משה' מויז'ניץ – היו קשורים בלב ובנפש ממש. הרבי ה'ישועות משה' הגיע לארץ לפני אביו ה'אמרי חיים', והוא היה פשוט רעב ללחם, אבא שלי דאג לו שהוא יוכל להתפרנס ולשבת ללמוד בכבוד. כל פעם הוא היה אומר לי שאבא שלי החזיק אותו ברוחניות ובגשמיות".

היה לך קשר עם האדמו"ר, הרבה שנים, עוד לפני שהוא היה רבי, וגם בתקופות פחות טובות.

"כל השנים הייתי איתו, בכל התקופות הייתי איתו יחד, כל השנים והיינו כל חסידי ויז'ניץ..".

מוזס מצביע בהתרגשות על תמונתו עם האדמו"ר ה'אמרי חיים' מויז'ניץ התלויה בלשכתו בכנסת: "זאת התמונה של מרן ה'אמרי חיים', אני כאן המשמש בקודש וזו התמונה של מורי ורבי מילדות שאבא שלי קשר אליו, ושלח אותי אליו כשהייתי ילד, בליל הסדר, בגיל תשע וחצי.

כששאלו את אבא שלי: הוא הרי בן יחיד שלך, הוא נולד אחרי עשר שנים הוא יכול לשאול את הקושיות אצלך בבית, אז הוא השיב: 'אני שולח אותו לרבי בשביל שיהיו לו רק ארבע קושיות ושיותר קושיות לא יהיו לו בחיים'. אימרה מצלצלת".

אני רואה כאן על הקיר תמונה חריגה בנוף. אתה יחד עם האדמו"ר ה'בית ישראל' מגור. היה לך קשר איתו?



"היה לי קשר הדוק ביותר עם ה'בית ישראל' מגור, גם בגלל שאבא שלי היה מזכיר מועצת גדולי התורה וה'בית ישראל' מגור היה עמוד התווך, וגם כשאני התייתמתי 'הבית ישראל' מאוד מאוד חיבב אותי וקירב אותי כל השנים, ודאג לי גם כן. וברוך ה' זכיתי להיות בקרבתו ולהצטופף בצילו וכפי שהתמונה הזו מעידה יותר מכל".

לסיום הרב מוזס, אנחנו מדברים על גדולי ישראל מהדור הקודם, אתה חושב שהם גאים בכם חברי הכנסת ובמה שאתם עושים או שהייתה להם ביקורת עליהם?

"אני חושב בהחלט. עובדה שמועצת גדולי התורה נותנים לנו את כל התמיכה והכוח להצליח במשימות. אני רוצה לומר לך שאנחנו משתדלים לעשות את רצונם. אני חושב אפילו אם ניקח את חוק הגיוס האחרון – זה לא היה עובר אילולי שהרגשנו שמועצת גדולי התורה נותנת לנו את הגיבוי ואומרת לנו יש ועד הישיבות - תעשו יחד את העבודה הנפלאה הזו, יחד".
מנחם אליעזר מוזס הרב שך הבית ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד