י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מכה לכחלון: בג"ץ ביטל את מס דירה שלישית

בעלי הדירה השלישית ומעלה לא יצטרכו לדווח לרשות המסים ולשלם את התשלום הראשון של עד 9,000 שקלים עד סוף יולי 2017

כחלון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כחלון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בג"ץ החליט היום (א') לבטל את חוק מיסוי ריבוי נכסים, המכונה "החוק למיסוי הדירה השלישית". בג"ץ קבע שבהליך חקיקת החוק בוועדת הכספים - שהחל ב-15 בדצבמר בלילה והסתיים ב-16 בדצמבר בבוקר - "נפל פגם היורד לשורשו של ההליך". בג"ץ קבע שניתן יהיה לשוב ולחוקק את החוק לאחר הקריאה הראשונה שבה התקבל בכנסת, כלומר - על מנת לחוקקו יש לקיים דיון נוסף בוועדת הכספים של הכנסת כדי שתאשרו, ולהעלותו שוב להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.

המשמעות היא שהחוק לא ייכנס לפי שעה לתוקף. החוק אמור היה להיכנס לתוקף ב-31 ביולי 2017. עד למועד זה אמור היה כל מי שיש לו 3 דירות ומעלה להודיע לרשות המסים שהחוק חל עליו, ולשלם מחצית מתשלום המס השנתי, כלומר - עד 9,000 שקל. כעת, באם יוחלט לשוב ולחוקק את החוק, תצטרך ועדת הכספים להתכנס מחדש לדון בנוסחו, להצביע עליו, ולהגישו להצבעה בקריאה השנייה והשלישית לאישור מליאת הכנסת.

הכנסת יצאה לפגרת הקיץ ב-26 ביולי 2017 - ותתכנס ב-23 באוקטובר 2017, אבל הוועדה יכולה לחוקק מחדש את החוק במהלך פגרת הקיץ. הממשלה יכולה גם לכנס את המליאה בפגרה לצורך השלמת הליכי החקיקה. עם זאת, השאלה היא האם שר האוצר משה כחלון ירצה להחזיר את החוק לוועדת הכספים.

גורמים כלכליים העריכו באחרונה שכחלון העדיף שאם דינו של החוק להתבטל, אזי יהיה זה בג"ץ שיקבל את ההחלטה ולא שר האוצר. להערכתם, כחלון היה שמח אילו בג"ץ "היה מוציא את הערמונים מהאש" ומבטל את החוק.

בכנסת טענו בחודשים האחרונים כי אין רוב פוליטי לחוקק מחדש את החוק. אלא שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) הודיע באחרונה שאם החוק יוחזר לכנסת הקואליציה תתמוך בו מחדש.

בית המשפט דן בהרכב מורחב של חמישה שופטים - שכלל את נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, והשופטים: אסתר חיות, ניל הנדל, נועם סולברג ומני מזוז. דעת הרוב ניתנה מפי השופט נעם סולברג, בהסכמת הנשיאה נאור, השופטת אסתר חיות והשופט ניל הנדל, נגד דעתו החולקת של השופט מני מזוז.

בית המשפט קיבל את העתירות, והורה, כאמור, על ביטולו של הסדר מס ריבוי דירות. בטלות זו תהא בטלות יחסית; אין צורך לבצע את שלבי הליך החקיקה עד לדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה וקריאה שלישית, והמחוקק רשאי 'לחזור' להליך החקיקה מהשלב שבו נפל הפגם – שלב הדיון בוועדת הכספים.

השופט מזוז, בדעת מיעוט, סבר כי יש לדחות את העתירות. הוא חלוק על דעת הרוב הן באשר לכללים שהופעלו בביקורת על הליך החקיקה במקרה זה והן על יישומם של הכללים לנסיבות המקרה הנדון. לדעת השופט מזוז, עמדת שופטי הרוב מהווה סטייה מהותית - לא מוצדקת - מההלכה הפסוקה העקבית הנוהגת בבית המשפט העליון זה יותר מ-3 עשורים בנוגע להתערבותו של בית המשפט בהליכי החקיקה של הכנסת.

החוק למיסוי הדירה השלישית נחקק בכנסת בסוף דצמבר 2016. נגד חקיקת החוק בוועדת הכספים הוגשו מספר עתירות ובהן של המחנה הציוני ושל בעלי בתים שייפגעו מהחוק. בעתירות התבקש בג"ץ לקבוע שהחוק עבר בהליך לא תקין, לאחר שהדיון בו החל בוועדת הכספים בשעה 23:00 ב-15 בדצמבר 2016 והסתיים למחרת בשעה 07:15. חברי הכנסת קיבלו את הנוסח האחרון של החוק רק זמן קצר לפני תחילת הדיון. היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שגית אפיק, הודיעה לח"כים שלא עלה בידה ללמוד את הנוסח החדש.

בלחצו של שר האוצר משה כחלון הועלה אז החוק לדיון, ומאוחר יותר להצבעה. חברי האופוזיציה נטשו בזעם את אולם ועדת הכספים. זמן קצר לפני ההצבעה נטש גם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את האולם. במהלך הלילה הוכנסו שינויים בהצעת החוק שהונחה על שלחן הוועדה.

החוק אמור היה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017, והמועד לדיווח על ידי מי שיש לו שלוש דירות ויותר היה אמור להיות 31 במרץ 2017. אולם בעקבות הגשת העתירות נדחה הדיווח לסוף יוני 2017. לאחר שבג"ץ לא קיבל החלטה, הוגשה לבג"ץ בקשה לדחות את כניסתו של החוק לתוקף עד לספטמבר 2017. רשות המסים התנגדה, והודיעה על הסכמתה לדחות את הדיווח כמו גם את התשלום הראשון ל-2017 רק עד לסוף יולי 2017.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (הדות התורה), שהתנגד לחוק ולא נכח בעת ההצבעות הסופיות על החוק בוועדת הכספים, אמר היום כי "אני מחכה לראות את פסק הדיון, עוד מוקדם להגיב. בעבר הבעתי התנגדות לחוק".

עו"ד אלעד מן בשם תנועת הצלחה, אחת העותרות לבג"ץ, אמר כי: "החלטת בית המשפט העליון היא אבן דרך חשובה בכל הנוגע לחיזוק כוחה העצמאי של הכנסת וחשיבות ההקפדה על תקינות הליכי החקיקה. ראוי כי מסר זה, שמצא את ביטויו בהחלטה חריגה של בית המשפט העליון, יופנם על ידי כל העוסקים במלאכת החקיקה ובמיוחד אלו המובילים את החקיקה הממשלתית ואת חוקי התקציב. בית המשפט העליון הבהיר היום כי לא יהסס לשלוף כרטיס אדום נוכח הליכי חקיקה המצויים עמוק בתחומי הנבדל הדמוקרטי".

עו"ד יובל יועז ועו"ד דורון ברקת, שייצגו קבוצת בעלי דירות, אמרו כי "בית המשפט העליון הוציא כרטיס אדום לכנסת, נוכח הפגמים החריפים בהליכי חקיקתו של חוק מס ריבוי דירות. פסק הדין החדש ישמש מעתה תמרור אזהרה לכנסת, לשוב ולהקפיד על הליכי חקיקה ראויים, להתעמק בכל הצעת חוק ולבחון אותה לעומק, כראוי לרשות מחוקקת במדינה דמוקרטית".
בגץ מיסוי דירה שלישית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד