ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שר התקשורת קרא הצהיר על צעדים לסגירת אל ג'זירה – אך הם נטולי משמעות מעשית

קרא אמר שפנה ללשכת העיתונות הממשלתית כדי שתשלול את תעודות עיתונאי הרשת הערבית, ולגופי השידור המרכזיים שיסירו את הערוץ משידוריהם - אך אלה ענו שבינתיים אין בכוונתם לעשות כן

איוב קרא. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
איוב קרא. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



שר התקשורת איוב קרא כינס היום מסיבת עיתונאים שבה הכריז על שורת צעדים לסגירת רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לברך בחשבון הטוויטר שלו את קרא שלדבריו "נקט היום בשורת צעדים מעשיים כדי לעצור את פעילות ההסתה של אל-ג׳זירה בישראל". אלא שלאף אחד מהצעדים שעליהם הכריז קרא אין משמעות מעשית כך שבפועל שידורי אל ג'זירה יימשכו כרגיל.

קרא מוביל מהלך שאותו החל נתניהו לסגירת הרשת בשל טענות לשידורי הסתה נגד ישראל. היום נועד קרא עם ראשי שני גופי השידור המרכזיים בישראל, HOT ו-yes, וכן עם מנכ"ל משרד התקשורת מימון שמילה. לאחר מכן כינס מסיבת עיתונאים בנושא.

הפעולה הראשונה שעליה הכריז קרא היא פנייתו ללשכת העיתונות הממשלתית בדרישה לשלול את תעודות העיתונאים מכתבי רשת אל-ג'זירה הפועלים בישראל. אלא שפסילה של תעודת עיתונאים כלל אינה יכולה לעשות על ידי השר ואף לא על ידי לע"מ בלבד ויש צורך בחוות דעת של שירותי ביטחון.

מנהל לע"מ הבהיר בתגובה כי "על פי כללי לע"מ לא יינתנו תעודות אם המנהל סבר לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון כי מתן התעודה עלול לסכן את בטחון המדינה.

לפיכך פניתי לגורמי הביטחון בבקשה לחוות דעת מקצועית בכל הקשור לרשת אל-ג'זירה". בכל מקרה, חן הבהיר כי ימתינו לחוות דעת כזו – וגם לאחריה לא יפסלו את תעודות הלע"מ ללא הליך שימוע מוסדר בהתאם לכללים. במשטרת ישראל התנערו גם כן מהנחיית קרא ומסרו: "עליכם לבצע את הבדיקה מול המשרד לביטחון פנים או משרד התקשורת".

קרא גם מנסה לפעול מול חברות הכבלים והלוויין שיורידו את שידורי אל ג'זירה מעל הרשת. הגוף המפקח ישירות על חברות HOT ו-yes הוא מועצת הכבלים והלוויין, אלא ששם מצהירים כי כלל לא היו מעורבים בהליכים והנושא אינו על שולחנם.

קרא הצהיר כי פנה בעצמו לחברות הכבלים והלוויין ואלה "הביעו נכונות מצידן לשקול את החשכת שידורי אל-ג'זירה בכבלים ובלוויין". בפועל, שתי החברות כלל לא הצהירו כי יש להן נכונות כזו.

ב-yes נמסר: "הסמכות להורדת והעלאת ערוצים נתונה למועצת הכבלים ולוויין, ואם זו תקיים דיון ושימוע בנושא שבסופם תחליט להורות על הסרת הערוץ מישראל - נפעל בהתאם".

ב-HOT מסרו: "קיבלנו את בקשת שר התקשורת, אנו בוחנים את הנושא בהתחשב במכלול השיקולים, לרבות טובת החברה והלקוחות , מפת הערוצים ועוד".

רוב צופי אל-ג'זירה מהמגזר הערבי כלל לא צופים בשידורי הרשת באמצעות חברות הכבלים והלוויין, אלא באמצעות צלחת לוויין פרטית הקולטת מאות ערוצים מארצות ערב. לגורמי השלטון בישראל אין כלל שליטה על הערוצים הנקלטים בצלחות אלה. למרות זאת, קרא הצהיר כי "פניתי לגורמים נוספים בבקשה להגביל את שידורי הרשת בלוויין הפתוח אשר באמצעותו צופים רוב בני המגזר הערבי בערוץ". הוא לא פירט למי פנה.

פעולה נוספת שאותה הציג קרא היא "פניה לשר לביטחון פנים (גלעד ארדן) בבקשה להפעיל את סמכויותיו לסגירת משרדי הרשת בארץ". אלא שבמשרד לביטחון פנים מצהירים כי הסוגיה כלל לא אמורה להגיע לשולחנם אלא למשטרת ישראל. ממשטרת ישראל טרם נמסרה תגובה.

המשמעות היא שבטווח הקרוב לא יהיה כל שינוי בשידורי הרשת. ואולם קרא הצהיר כי "בכוונתי להוביל תיקון חקיקה בשיתוף ובהתייעצות עם הגורמים המוסמכים, בבקשה להתאים את החוק שנחקק בשנות ה-80 הרחוקות, למציאות הגיאו-פוליטית. תיקון החוק הזה ייתן סמכות לממשלה באופן חריג, להעדיף את ביטחון אזרחיה וגם לשקול תמיד את טובת אזרחיה וטובת שלום הציבור וביטחונו".

ואולם הליך חקיקה ממשלתי כזה יכול להתחיל לצאת לדרך רק לאחר פגרת הכנסת, וגם אז הוא אמור לעבור את כל משרדי הממשלה ואת אישור לשכת היועץ המשפטי לממשלה לקבוע האם חוק כזה הוא חוקתי ואינו פוגע בחופש הביטוי. רק לאחר מכן החוק יועבר לוועדה בכנסת שתדון בנושא.

קרא אמר היום כי "ביטחון אזרחינו ושלומם גובר בעיתות טרור על חופש הביטוי. נקודה. חופש הביטוי איננו חופש ההסתה והשיסוי. גם לדמוקרטיה יש גבולות".
אל גזירה איוב קרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד