י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כך מצליחות חברות הביטוח לייקר את פוליסות הרכב בניגוד לחוק

ביקורת של רשות שוק ההון חושפת כי חברות הביטוח לא פועלות לפי הנחיות רשות שוק ההון בעת מכירת ביטוח רכב וכתוצאה מכך מייקרות את ביטוח הרכב

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



המפקחת על הביטוח דורית סלינגר ערכה ביקורת של אופן שיווק ביטוח הרכב בחברות הביטוח ובסוכנויות הביטוח, ובחנה האם מתקיימת ההפרדה הנידרשת בין הביטוח לבין כתבי שירות הכוללים שרותי דרך וגרירה, רכב חלופי וכיסוי שבר שמשות. התוצאות העולות מהבדיקה אינן מעודדות.

מהביקורת עולה כי בניגוד להנחיות המפקחת, חברות הביטוח משווקות כתבי שירות כחלק אינטגרלי מפוליסת הביטוח ללא אפשרות של המבוטח לרכוש את הפוליסה ללא כתבי השירות. בנוסף עולה מהביקורת, כי חברות הביטוח מפחיתות את עמלת הסוכן בגין מכירת פוליסת ביטוח כאשר הוא משווק את הפוליסה ללא כתבי שירות המוצעים על ידיהן. כלומר, חברות הביטוח יוצרות לסוכני הביטוח תמריץ לשווק למבוטחים את הפוליסה כולל כתבי השרות - מה שמייקר את עלות ביטוח הרכב.

נסביר כי בעבר חברות הביטוח קשרו יחדיו את ביטוח הדרך יחד עם מתן שירותים נוספים, מה שמכונה - כתבי שרות במחיר פוליסת ביטוח הרכב. חוסר ההפרדה הקשה על השוואת מחירי הפוליסות ומנע תחרות בתחום השירותים הנוספים.

במאי 2015 החליטה המפקחת על הביטוח דורית סלינגר כי על חברות הביטוח להפריד בין השירותים, ולתת לצרכן את היכולת לרכוש את השירותים הנוספים בלי קשר למחיר פוליסת הביטוח. התוצאה היא שמחירי הפוליסות הוזלו והצרכן יכול ליהנות מנותני שירותים נוספים במחיר זול יותר - ותמורת שרות טוב יותר.

תרגיל נוסף שנוקטות חברות הביטוח ועלה מהביקורת, הוא התרגיל הבא: חברות הביטוח מחזיקות שני ביטוחי רכב, האחד ללא כתבי שרות והשני כולל כתבי השרות. אבל הן מעניקות הנחה רק למי שרוכש את הפוליסה עם כתב השרות. המשמעות היא שלמעשה הן פוגעות בתחרות בענף.

בעקבות כך הודיעה המפקחת לחברות הביטוח כי על כל פוליסת ביטוח רכב להיות מוצגת ללא עלות כתבי השרות, כך שהצרכן יוכל לבחור היכן לרכוש את כתבי השרות שלו, ולקבל מחיר זול יותר לביטוח הרכב. בנוסף נדרשות חברות הביטוח לא להפחית את עמלת הסוכן בגין מכירת פוליסת ביטוח, במקרה שבו הסוכן משווק פוליסה ללא כתבי השירות המשווקים על ידי חברת הביטוח.

בנוסף, כדי למנוע הטייה, נדרשות חברות הביטוח להעניק את אותן הנחות בגין רכישת פוליסה במקרים שבהם נרכש כתב שירות ובמקרים שבהם נרכשת פוליסה ללא כתב שירות. בביקורת של רשות שוק ההון לא פורטו החברות שבלטו לרעה בתחום, אולם ל-TheMarker נודע כי בין החברות שבלטו לרעה נמצאות שומרה ושרביט.
פוליסת רכב חברות ביטוח רשות שוק ההון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד