י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סערת ה'בראקל': הרבנים התכנסו והביאו את התרנגולים לסלון הבית

לאחר הסערה שקמה סביב כשרותו של 'העוף המזוקן' - ה'בראקל', הוא הובא לפני רבני 'העדה' בסלון ביתו של הראב"ד, שם התנהל דיון הלכתי לכאן ולכאן במשך 4 שעות • בסיומן כתב הגר"מ שטרנבוך: "דינו כעוף טמא". ומי החולקים עליו? • תיעוד

התרנגול על השולחן של הראב"ד
התרנגול על השולחן של הראב"ד



סערת עוף ה'בראקל' שנחשפה לראשונה ב'בחדרי חרדים' והביאה לחילוקי דעות סביב כשרות ומסורת העוף המזוקן אמש (ראשון) נערכה אסיפת רבנים דחופה בביתו של ראב"ד 'העדה החרדית' הגאון רבי משה שטרנבוך בשכונת הר נוף בירושלים.

האסיפה נערכה בצל הסערה המתחוללת בקרב גופי הכשרות והשחיטות המובילות, סביב שאלת כשרותו של עוף ה'בראקל', כאשר בימים אלו פרצה הסערה לתודעת הציבור, והתפרסם הויכוח ההלכתי אודות עופות אלו האם קיימת עליהם מסורת כשרות, בימים האחרונים אף הופצו מכתבים שונים מרבנים לכאן ולכאן. (תרנגול הבראקל בבית הרב שטרנבוך אמש)



העופות בסלון ביתו של הרב שטרנבוךצילום: העופות בסלון ביתו של הרב שטרנבוך
העופות בסלון ביתו של הרב שטרנבוך


אמש כאמור התכנסו רבנים ומורי הוראה לאסיפה דחופה בביתו של הגאון רבי משה שטרנבוך ראב"ד העדה החרדית בירושלים, רבני מערכות השחיטה בארץ הקודש הביאו את שאלת עוף ה'בראקל' אל שולחנו של הראב"ד אשר דן בשאלה בכובד ראש.

במהלך האסיפה דנו הרבנים על אודות כשרותו של העוף והאם קיימת מסורת רציפה של אכילת העוף בקרב קהילות ישראל, בפני הרבנים הוצגו העופות המדוברים, ותיקי השוחטים ומומחים לדבר נתנו את עדותם, והרבנים נשאו ונתנו בשאלה כדת של תורה במשך ארבע שעות.




הרב ברנסדרופר בודק את התרנגולים בלולצילום: הרב ברנסדרופר בודק את התרנגולים בלול
הרב ברנסדרופר בודק את התרנגולים בלול


באסיפת הרבנים השתתפו בין השאר הגאון רבי אהרן ברנדסדורפר מרבני ועד השחיטה של 'העדה החרדית', הגאון רבי שלמה יהודה הירש מרבני ועד השחיטה של 'העדה החרדית', הגאון רבי חיים רוטר רב ומו"ץ באלעד, ועוד רבנים ומורי הוראה.

הראב"ד כתב מכתב: "בזמן האחרון הובא כאן מחו"ל עוף בראקל וטוענים שרק הם מהודרים, ומתכוננים לסדר עוד שחיטה מהם בשבוע הבא, לאחר התייעצות עם שוחטים ותיקים שראו העוף למשונה ואין לו מסורת וכן עוף אחר משונה דינו כן, כעוף טמא, וכמבואר בשו"ת דברי חיים סימן מ"ה ומסיים שם אפילו כל גדולי ישראל יכשירו דינו כטריפה".

כך או כך הדעות חלוקות עדיין לגבי המסורת של העוף, בית הדין בבני ברק של הגאב"ד הגר"נ קרליץ פרסמו להתיר כך גם מורה ההוראה הגאון רבי משה זאב זורגר מחסידות סאטמר פוסק להתיר ויוצא בחריפות כנגד האוסרים.
הנזיר מבראקל עופות מזן חדש הרב משה שטרנבוך העדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד