י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נחשף המסמך ההיסטורי של הגעת הגראי"ל שטיינמן ורעייתו לארץ

לפני 72 שנה, בקיץ תש"ה, ירדו הגראי"ל שטיינמן הצעיר ורעייתו מן האוניה 'אולטרה פלוס' • כעת נחשף המסמך המקורי של רשימת העולים בה מופיעים שמותיהם • עדות: "במשך כל ההפלגה לא יצא הרב אל הסיפון לראות את הים, היה ספון כל העת בחדרו וישב ולמד ללא הפסקה"

הגראי"ל בתקופת הגעתו ארצה על רקע האוניה והמסמך שנחשף
הגראי"ל בתקופת הגעתו ארצה על רקע האוניה והמסמך שנחשף



מיוחד: נחשף המסמך המקורי של רשימת העולים של מוסדות היישוב קודם הקמת המדינה בו נרשמה כניסתו של הגראי"ל שטיינמן ורעייתו לארץ עם הגעתם בתאריך 19/6/1945 - ח' בתמוז תש"ה.

לידי 'בחדרי' הגיע תצלום המסמך המקורי בו רשומים שמותיהם של הרב שטיינמן ורעייתו, ולראשונה נחשף התאריך המדויק בו עלו. הרשימה נכתבה במחנה עתלית, יום לאחר הגעתם. כנהוג באותם ימים בכדי לקבל אשרת כניסה היה צורך להשיג מקום שמוכן לקלוט את העולה, ובמסמך צויין כי הרב שטינמן ורעיתו הרבנית תמר ייקלטו בקיבוץ חפץ חיים. הרב הגיע באוניית "אולטרה פלוס", שהפליגה מאירופה מיד לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, בה הגיעו בבת אחת קרוב ל-400 עולים בעליה ליגאלית - ונחשבה לעליה גדולה מאוד באותה תקופה.

האוניה הפליגה מספרד, ככל הנראה מברצלונה, אליה הגיעו הרב ורעייתו משווייץ. את הסרטיפיקטים לרב ורעייתו השיג הרב זאב וולף רוזנגרטן (לימים, היה בנו של הרב וולף, יצחק, למשב"קו), ואת דמי הנסיעה שילם הנגיד הרב לייבוש רובינפלד. במשך השנים שלאחמ"כ אמר להם הגראי"ל שהוא מוקיר ומכיר להם טובה גדולה על כך.







על ההפלגה, שנמשכה 12 ימים, כתב אחד מניצולי השואה, העיתונאי ישעיהו בן-פורת, בספרו "עט להזכיר": "ריח חריף ומבחיל של שמן זית בלתי מזוכך העכיר את האוויר במחלקת העולים שבבטן הספינה".



רשימת הנוסעים באוניה "אולטרה פלוס" בה הפליגו הגראי"ל ורעייתו

ברישומים מופיע גם הגאון רבי שאול ברזם - מי שלימים היה לחתנו של מרן הסטטייפלער זצוק"ל - שהגיע כבחור מהולנד והפליג אף הוא באוניה. שנים לאחר מכן סיפר הגראי"ל כי בנוסעם באוניה, הבחין הבחור שאול כי מצב האוכל באוניה אינו טוב ואפשר היה למצוא בו תולעים, הוא ניגש לרב שטיינמן ושאלו אודות כשרות האוכל ומה עליו לעשות. הרב הדריכו כיצד לבדוק. בימים שלאחמ"כ הוסיף הבחור שאול לגשת לרב שטיינמן ולשאלו כיצד לנהוג בהלכות שונות בהיותו בספינה, כמו הדלקת נרות בערב שבת ודברים נוספים.

הרב, שהתפעל מיראת השמים העמוקה של הבחור שאול שהגיע מהולנד - שם היה מקובל לשלב לימוד לצד עבודה - והבין כי יגדל בתורה ויראת שמים אם ילך לישיבה, החל לדבר עמו על מעלת לימוד בישיבה. ר' שאול השתכנע, וכשהגיע ארצה, נכנס ללמוד בישיבת חברון, בהשתדלות כמה רבנים ובראשם מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל.

כתבה מעיתון הצופה באותם ימים המתארת את הגעת הספינה ארצה. באדיבות הספריה הלאומית





עפ"י עדותה של אחת הנוסעות באונייה שהגיעה לידי 'בחדרי' יחד עם המסמך ההיסטורי, "הגראי"ל לא יצא במהלך ההפלגה כלל אל הסיפון לראות את הים, אלא היה ספון כל העת בחדרו וישב ולמד ללא הפסקה".

הגראי"ל (שני מימין) בשוייץ. במרכז נראה האדמו"ר רבי יואלי'ש מסאטמר זצוק"ל
רבי אהרן לייב שטיינמן ספינה הפלגה אולטרה פלוס עליה לארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד