י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

מס דירה שלישית - כחלון חושב מהבטן // עו''ד יצחק שינפלד

בנושא פתרון הלחצים בשוק הדיור נכשל כחלון כישלון חרוץ, שעדיין לא מעיב על הצלחתו היחסית במשרד. שני פרויקטי הדגל! לא צלחו. חוק מיסוי דירה שלישית בוטל. פרויקט מחיר למשתכן מתברר כפלופ, לא פחות גדול • הוכח בעליל ששר האוצר משה כחלון חושב מהבטן לא מהראש // עו"ד יצחק שינפלד

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



סאגת מיסוי דירה שלישית הוקפאה ומזל שכך. העתירות לבג״ץ הצליחו לבטל את החוק במתכונתו המבוקשת. הפגמים שירדו לשורש העניין, בהליך החקיקה המזורז לא אפשרו לבג״ץ לאשר ואפי׳ בדיעבד ולאחר מעשה. גם תוך הבטחה שהליקויים יתוקנו בעתיד.

אתה קורא את פס״ד המנומק ומפורט, רואה את רוח הדברים ומתפלא שהפרקליטות ולשכת השר לא השכילו להבין מראש, שמראש היה ברור שדין העתירות להתקבל ולו רק מהסיבות הטכניות לפני החלק המהותי-משפטי. האופוזיציה ניצחה ובגדול. השכל הישר וטובת האיש הקטן בגין שוק-השכירות הרותח גברו.

הוכח בעליל ששר האוצר משה כחלון חושב מהבטןו לא מהראש. הוציאו לו את הערמונים מהאש, מלאכתו נעשתה ע״י אחרים. לכאורה, כבוד השר היה צריך להיות מרוצה. הוא הצטייר כ״מי שרוצה״ מנסה, מתאמץ וקושרים את ידיו, לא מאפשרים לו. מה יותר טוב לפוליטיקאי המתחרה על תמיכת הציבור וזקוק לקולות מצביעים פוטנציאליים?

בפועל, אי הוודאות פגעה בשוק הנדל״ן, בדיוק כמו בהתעקשות וכשלון ״מע״מ אפס״ של יאיר-לפיד. המשקיעים יושבים על הגדר, יזמים מעכבים התחלות בנייה והשוק בנוי ומכין עצמו לגאות מחודשת ועליית מחירים נוספת, עם חזרת המשקיעים הפוטנציאלים. מה שבאוצר לא מעוניינים ומנסים למנוע.

מחירי השכירות כבר עלו ועתידים היו לטפס משמעותית מהעדר היצע, צמצום המשקיעים בשוק השכירות החופשית, והעדר מוחלט של בניה ממשלתית להשכרה. כאוס. המומחים ללא יוצא מהכלל, כולל מקצועני משרד האוצר בהווה ובעבר, בכירי בנק ישראל והלשעברים, למעט אחד מנערי האוצר ״היושב על אוזנו״, שוללים את החוק. השר כחלון לא ידע ולא יודע ״לחזור בו״ בזמן. נותנים לו סולם! הוא מטפס במדרון חלקלק.

מבחינה חוקתית טהורה, זהו מס בעייתי, שספק באם עומד בתנאי הסף שנקבעו בחוקי היסוד, של חופש המסחר וההשתכרות. המידתיות הנדרשת, קשה עד בלתי אפשרית להוכחה. בג״ץ התייחס גם לכך.

בעליל, זהו מס על מס. תכנוני המס מרובים. אפשרויות ההתחמקות קלות יחסית, העברה ע״ש ילדים, קרובים, נאמנויות, חברות ועוד. עו״ד, רו״ח ומומחי מיסוי היו חוגגים. קופת האוצר לא הייתה מתעשרת משמעותית, הנזק לציבור השוכרים רב על התועלת לקופה הציבורית. מדתיות נדרשת אין.

כולם תמימי דעים, רק הגדלת ההיצע תשחרר את הפקק. יש! משקיעים, יש! קבלנים. יש! כוח עבודה. יש! מספיק כלים וטכנולוגיה.

קרקעות זמינות, אין! קיצור הליכי תכנון, אין! פישוט הליכים ומניעת סרבול, אין! ביטול תקנות ארכאיות מיותרות, אין! זירוז ומסלולי רישוי מהירים, אין! קיצור זמני ערר ומענקים על זירוז בנייה, אין!

בירוקרטיה. בירוקרטיה. בירוקרטיה. לזה כבוד השר לא מסוגל. זו עבודה קשה המצריכה מיניסטריון יחודי שזה תפקידו.

תגובתו הפזיזה והלא שקולה, של ״כבודו״ מביישת. ״נחזור להליכי חקיקה מהירים״, פנייתו החפוזה ליו״ר וועדת הכספים הרב גפני, לחזור ולדון עפ״י הערות והנחיות בג״ץ, מוכיחה שהלקח לא נלמד. הראש לא חושב וכנראה גם לא מבין. השר מונע מאמוציות, דווקנות, אי יכולת הפנמה של כשלון ופוליטיקה בגרוש.

הרב גפני לא מאמין בחוק מקצועית. ח״כ גפני נתון בלחץ ממצביאיו הפוטנציאלים, שרכישת דירות זולות והשכרתן מהווה אפיק השקעה מסורתי עבורם ופתרון מעשי, לצורך האולטמטיבי לרכישת דירות לזוגות צעירים במגזר החרדי. הרב גפני גילה את דעתו החד משמעית נגד החוק.

במצבה הרעוע של הקואליציה הנוכחית, כשהשר כחלון וסיעתו ״כולנו״, מגעגעים כברווז צולע, המתאמץ להשלים את הקדנציה, ע״מ לנסות לשרוד פוליטית! חוק התקציב כבר מאושר, הסיכוי שכבוד היו״ר המילטנטי, יחזיר מחדש את החוק לדיון פרטני בוועדה! אפסיים. את זה כחלון לא יודע?

האופציה הנוספת, לחוקק את החוק ב״חקיקה ראשית״ נידון מראש לכישלון מהדהד וצורב. לשר האוצר אין כיום מנופי לחץ על הקואליציה המקרטעת. חקירות רוה״מ והעתיד המעורפל, הופכים כל ח״כ לשליט בגדוד. רוה״מ בנימין נתניהו אישית, גילה דעתו נגד החוק. ח״כ רבים לא ישתפו פעולה אידיאולוגית וכדי ״להתחשבן״ עם כחלון. גם האופוזיציה הסוציאלית לכאורה!! תשמח להכשיל. ״בימים ההם אין מלך בירושלים״. אקטואלי.

משה כחלון שר אוצר טוב. בנושא פתרון הלחצים בשוק הדיור הוא נכשל כישלון חרוץ, שעדיין לא מעיב על הצלחתו היחסית במשרד. שני פרוייקטי הדגל! לא צלחו. חוק מיסוי דירה שלישית בוטל. פרויקט מחיר למשתכן מתברר כפלופ, לא פחות גדול.

בפועל לא בונים, וודאי לא מספיק. גמר הבנייה המתוכננת יהיה רק בעוד שנים, מי יקטוף את הפירות, הקונים שוב יושבים על הגדר, ביקושים נצברים, לא מסופקים ולוחצים את השוק עד הפיצוץ הבא, שיבוא בקרוב.

משקיעי נדל״ן מקצועיים ומחפשי השקעות, בהעדר אלטרנטיבה מעשית בשוק ההון, שנואי נפשם של נערי האוצר והשר, נרשמים לפרויקטי מחיר למשתכן תחת שמות בני משפחה זכאים!! בום. לא חשבו על זה מראש?

מחפשים את האוצר דווקא מתחת לאור הפנס. לא מחפשים פתרון משמעותי, מהותי, יעיל ואמיתי לשנים ולדורות. לא מנסים ללמוד מהעולם הגדול, איך פועלים יעיל וזריז. יזמי הנדל״ן הישראלים השכילו ונמצאים בכל פינה וארץ באירופה ובארה״ב. הם יוזמים, בונים, פועלים, לומדים ורואים איך זה שם. הבדיחות עפות אך ע״ח. המשקיעים צוחקים כל הדרך אל הבנק. מיליארדים נטשו את ישראל להשקעות בחו״ל.

יש מה לעשות וחובה לעשות. זה לא קל ולא פשוט. צריך לבטל משרות מיותרות, אך להוסיף תקנים מקצועיים נדרשים. להקפיא פונקציות ודרישות מיותרות כפולות וארכאיות, לתת סמכויות, לקצר זמנים, לחייב החלטות, לתת תמריצים. על כך ובהרחבה, בטור נוסף.
משה כחלון חוק דירה שלישית מצוקת הדיור בגץ כישלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד