כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אל תהססו לתבוע את חברת התעופה שקילקלה לכם את החופשה

משפחה שביקשה לנחות במיאמי לפני כניסת השבת, מצאה עצמה מועברת לחברת תעופה אחרת ללא ידיעתה, ללא מזון כשר והגיעה ליעדה אחרי כניסת השבת. עו"ד ענת קוקין, ממשרד סטניסלב טנא המתמחה בתביעות תעופה, מספרת על תביעת הענק שהוגשה נגד חברת התעופה ומזכירה לנוסעים שנפגעו – החוק לצדכם, אל תהססו לתבוע

pixabay
pixabay



קיץ, זמן החופשות והטיולים וימים עמוסים עוברים על נתב"ג, אלא שלא הכל עובד חלק ולא אחת אנחנו שומעים על שיבושים בלוח הטיסות. הסיבות לכך רבות ומגוונות – החל ממחסור בטייסים ובצוותי אוויר ועד לתקלות בשל טיפולי תחזוקה. כל בעיה קטנה יוצרת עיכובים בלוח הטיסות ומטוס שפספס את שעת ההמראה שלו מתעכב גם כדי להשתלב בלוח זמני ההמראות שהשתנה.

הנפגעים העיקריים מהעיכובים, הביטולים והדחיות הללו הם כמובן הנוסעים, שמוצאים את עצמם מבלים שעות ארוכות בשדה התעופה. טיסה שנדחית בשעתיים מתעכבת לעוד שעתיים נוספות, ואז לעוד ארבע שעות והנוסעים המתוסכלים עומדים חסרי אונים מול המציאות העגומה . מרביתם מקבלים את הדברים כאילו היה מדובר בגזירת גורל, שאין מה לעשות מולה. רבים מהם כלל לא מודעים לכך שקיים חוק שמגן עליהם – חוק שירותי התעופה. חוק שירותי תעופה מסדיר את כל נושא זכויותיהם של הנוסעים מול חברות התעופה וזאת כאשר טיסה מתבטלת או מתעכבת.

חברת התעופה אמורה לספק לנוסע מזון ושתיה בשעות העיכוב, ואם נכנסים לתוך שעות הלילה גם לספק בתי מלון והסעות, שלא לדבר על מקרים שבהם זכאי הנוסע גם לפיצוי כספי. התמונה בשדה התעופה בשעות אלה היא עגומה. משפחות שלמות, שציפו בהתרגשות ליציאה לחופשה, שרועות על הספסלים והכיסאות. הרי כל כך קשה להסביר לילד קטן שכבר מזמן איבד את סבלנותו והיה בטוח שעוד מעט הוא כבר נהנה בבריכה של המלון בחו"ל, שאף אחד עדין לא יודע מתי המטוס ממריא . העצבים פוקעים והנוסעים תלויים בחסדי חברת התעופה. הנוסעים נמצאים בחוסר וודאות מוחלטת האם תימצא להם טיסה חלופית, או שהטיסה תבוטל סופית וגורלם יהיה לחזור לביתם. כך או כך, עגמת הנפש מרובה והחופשה כבר לא תהיה כפי שתוכננה.

מסתבר שאפשר גם אחרת. "משרדנו מטפל כעת בתיק שזועק לשמיים", מספרת עורכת דין ענת קוקין המתמחה בתביעות נגד חברות תעופה "מדובר במשפחה שומרת מצוות שביקשה לטוס למיאמי שבארה"ב. אבי המשפחה עשה מאמצים כדי לתכנן את הנסיעה כך שהמשפחה תנחת במיאמי לפני כניסת השבת ופנה לחברת תעופה גדולה. בנוסף הוא גם ביקש מחברת התעופה מנות של אוכל כשר למשפחתו. לדאבונו, הטיסה שאמורה היתה לצאת בבוקר, נדחתה בחמש שעות. האיש עודכן על השינוי בלוח הזמנים רק בדרכו לשדה התעופה, אלא שחברת התעופה לא עדכנה אותו בעוד פרט חשוב – הם העבירו את המשפחה לטיסה אחרת, ללא ידיעתו, וכך מצאה המשפחה את עצמה במטוס של חברה גרמנית, שהסב להם אי נחת, וזה בלשון המעטה. אם לא די בכך, מתברר שהחברה לא עדכנה את חברת התעופה הגרמנית שהמשפחה מבקשת מזון כשר. התוצאה – המשפחה בילתה את הטיסה כולה מבלי לאכול, בשעה שכל הנוסעים שמסביב סעדו את ליבם וריחות האוכל מילאו את חלל המטוס. אפשר רק לתאר את עומק התסכול ותחושת עגמת הנפש שהיתה מנת חלקם לאורך הטיסה כולה".

עוד מוסיפה עורכת דין קוקין כי "כך לא תמו תלאותיה של המשפחה. המכה הקשה ביותר ניחתה עליהם כשנודע להם שהם ינחתו במיאמי רק אחרי כניסת השבת. זה כבר היה הקש ששבר את גב הגמל. אבי המשפחה, שלא חסך בהוצאות ועשה מאמצים למצוא טיסה שהיה בטוח שתתאים לו, למרות מחירה היקר, לא תיאר לעצמו שכך הוא ייפגע. הוא החליט שדי לו בכך ופנה למשרדינו על מנת לתבוע את חברת התעופה בגין כל הסבל ועגמת הנפש שנגרמו לו, ובמיוחד חילול השבת.

בימים אלה הגשנו בשמו תביעה לבית משפט בישראל, על סך של כמה עשרות אלפי שקלים, על כל עגמת הנפש שנגרמה והפגיעה ברגשות הדתיים של המשפחה כולה. אנחנו משוכנעים שאם מישהו בחברת התעופה היה מגדיל ראש הכל יכול היה להיות אחרת. כל מה שנדרש היה זה לעדכן את המשפחה על המעבר לטיסה אחרת ולקבל את הסכמתם. במקרה כזה המשפחה גם היתה נהנית מהיציאה לחופשה וגם מצליחה לשמור על קיום המצוות וכל התביעה היתה מיותרת.".

עורך דין טנא, מבעלי המשרד מדגיש עד כמה חשוב שהנוסעים לא רק יכירו בזכויותיהם, אלא יעמדו על קיומן. "העובדה שרק כשבעה אחוזים מכלל הנוסעים שנפגעים תובעים את חברות התעופה, מעידה על כך שהם אינם מודעים לזכויותיהם או שהם מוחלים על הפגיעה בהם. הנוסעים זכאים לפיצוי על כל עיכוב שהוא מעל שמונה שעות או ביטול טיסה. נוסעים שנפגעו ראוי שיתבעו, לא רק לשם הפיצוי על עגמת הנפש והסבל – אלה ברורים מאליהם – אלא גם מתוך מחשבה לעתיד, עבורם ועבור אחרים. תביעות כאלה נועדו לדרבן את חברות התעופה לייעל ולשפר את השירות שלהם."

המרואיינת היא עו"ד ענת קוקין, ממשרד סטניסלב טנא, שתחום העיסוק שלו הוא
תביעות בנושא תעופה.
תביעה חופשה משפחתית חברת תעופה חופשה כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד