י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"המחירים יאמירו": מאחורי סערת ה'בראקל'

מתברר שמאחורי פרשת עוף ה'בראקל', עומדת יוזמה שהחלה כבר לפני כשנתיים על ידי קבוצת קנאים ודקדקנים המגדלים את העוף. איך זה קשור לכשרות העופות ברשתות השיווק, ומדוע הפרשה תייקר את המחירים 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

תרנגולי ה'בראקל' בלולים בבית שמש
תרנגולי ה'בראקל' בלולים בבית שמש



מה הרקע לסערת הבראקל?: 'בחדרי חרדים' עושה סדר בכל מה שקשור לפרשה ההלכתית שמסעירה את העולם וחושף את תהליך מאחורי הקלעים.

סערת עופות ה'בראקל' שפרצה בשבועות האחרונים ונחשפה לראשונה ב'בחדרי חרדים', קשורה לפרשה המתנהלת מזה כשנתיים ומקורה בעניין שגילו בעוף, קבוצת קנאים ומחמירים בירושלים ומחוצה לה, הטוענים שישנה בעייה עם זני העופות הקיימים.

לטענתם של אותם מחמירים ומדקדקים, העופות של היום עוברים הנדוס גנטי כדי להגיע למוצר יותר טוב, שהעופות יהיו יותר טובים ומשובחים ופחות חשופים למחלות. בשל כך, לטענתם, העוף עצמו כבר אינו כשר, כי זה כבר לא אותו עוף, אלא חיה חדשה.

הטענה שלהם לא קיבלה חיזוק מקרב מרבית פוסקי ההלכה. אך אותם מחמירים פתחו ליין שחיטה פרטי משלהם לכמה עשרות משפחות. הם ייבאו ביצים של תרנגול ה'בראקל' מבלגיה לישראל, מגדלים אותו במשקים ברחבי הארץ ושם הם שוחטים אותם עופות. אותן משפחות אוכלות רק עופות אלו.

כעת, עם החומרה החדשה של העופות שלא עברו שום תהליך של הנדסה גנטית, נוצרה הזדמנות עסקית של ייבוא העופות הללו לשיווק ברשתות תחת כשרות ועד השחיטה של 'העדה החרדית'. יבואן זריז ניצל את ההזדמנות ומבקש באופן בלעדי למכור את העופות והביצים של אותן תרנגולות.



ראבד העדה הרב שטרנבוך חותם על האיסור יחד עם הרב ברנסדרופרצילום: ראבד העדה הרב שטרנבוך חותם על האיסור יחד עם הרב ברנסדרופר
ראבד העדה הרב שטרנבוך חותם על האיסור יחד עם הרב ברנסדרופר


גורמים בענף אומרים ל'בחדרי חרדים', כי הדבר צפוי להעלות את מחירי העופות שוב, זאת לאחר שבשנה האחרונה לראשונה מזה עשור שנים חלה ירידה במחירי העופות של 'העדה החרדית', בעקבות פתיחת השוק לתחרות ועוד מספר צעדים שנעשו.

לפי המומחים, מחירי העופות צפויים לעלות בעוד שמונה שקלים לקילו, בעקבות המחירים של עוף ה'בראקל' שגם מחירו יאמיר.

לדבריהם "החומרה החדשה תגרום לכך שמחירי העופות יעלו, וסך הכול זה יפגע בציבור אברכים בני התורה, שגם ככה מחשב כל שקל בקנייה".

כזכור, וכפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' בשני הצדדים ניצבים פוסקי ההלכה: ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך הגאון רבי משה ברנסדרופר ואחיו הגאון רבי שמואל ברנסדרופר ועוד האוסרים את העוף שאין לו מסורת לצד פוסקי הלכה מבני ברק הגר"ש רוזנברג הגרמ"מ לובין מבית הדין של הגר"נ קרליץ וכן הגרמ"ש קליין, שפסקו לאחר ששמעו עדויות משוחטים, כי עוף הבראקל הינו כשר ומותר באכילה ללא כל פקפוק או חשש.
בראקל סערת העופות מחירים שחיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד