י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

עידן חדש: אגד השיק 25 אוטובוסים חשמליים

במעמד שר התחבורה והמודיעין, השר להגנת הסביבה וראש העיר חיפה, השיק אגד את ראשית הפעלתם של אוטובוסים חשמליים בקווי השירות בחיפה. מדובר בפרוייקט ראשון מסוגו בישראל, שלצורך הפעלתו נחנך מסוף טעינה חשמלי במתחם אגד בקריית חיים • האוטובוסים החדשים ישולבו בקווי השירות בעיר חיפה ובקריות

האוטובוסים החדשים
האוטובוסים החדשים



במעמד שר התחבורה והמודיעין, השר להגנת הסביבה וראש העיר חיפה, השיק אגד את ראשית הפעלתם של אוטובוסים חשמליים בקווי השירות בחיפה. מדובר בפרוייקט ראשון מסוגו בישראל, שלצורך הפעלתו נחנך מסוף טעינה חשמלי במתחם אגד בקריית חיים.

אבי פרידמן, יו"ר מזכירות אגד, שפתח את האירוע ציין כי "אגד הוא הגוף הגדול בישראל בתחום התחבורה הציבורית, כבר 83 שנים, שהניח את היסודות לתחבורה הציבורית, כפי שהינה כיום והיה תמיד חלוץ בהכנסת חידושים לרווחת הנוסעים. הגעתם של האוטובוסים החשמליים, הנחשבים לבלתי מזהמים לחלוטין, מכניסה את אגד לעידן חדש של שימוש בתחליפי אנרגיה, במהלך שנועד לבטא את האחריות שלנו, יחד עם כל הגורמים השותפים, כדי לממש מדיניות לאומית ממשלתית של צמצום פליטת מזהמים והגברת המחוייבות של אגד לשמירה על איכות הסביבה בישראל."

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין אמר בדבריו כי "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר על הציבור בישראל". השר גילה כי בכל שנה נפטרים בישראל כ- 2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. יחד עם קק"ל המשרד משקיע 370 מיליון ש"ח בפרוייקטים רבים שיסייעו בהפחתה משמעותית של זיהום האוויר ו- 25 האוטובוסים החשמליים הם פרוייקט אחד מיני עשרות פרוייקטים נוספים. המטרה בפרוייקט חשוב זה, הדגיש השר אלקין, היא הטמעת האוטובוסים החשמליים בכל ציי התחבורה הציבורית, שיפחיתו את זיהום האוויר, יוזילו את התחזוקה וישפרו גם את תנאי הנסיעה של התושבים.

ראש העיר חיפה, יונה יהב העלה על נס את מחוייבותם של שר התחבורה והשר להגנת הסביבה לעיר חיפה. עיריית חיפה מיישמת יחד עם משרדי התחבורה והגנת הסביבה עוד שלב נוסף בתכנית לאוויר נקי בעיר והיום כבר כולם מבינים שחיפה לא תסכים להיות פח הזבל של המזהמים באזור.

שר התחבורה והמודיעין, ח"כ ישראל כ"ץ, שהיה אחרון הדוברים אמר, כי משרדו מקדם שימוש בכלי רכב חשמליים ובעלי הנעה חלופית, במטרה לצמצם את זיהום האוויר של כלי הרכב. לדבריו, "השימוש באוטובוסים המונעים באנרגיה חלופית תורמים בראש ובראשונה לאיכות הסביבה, ומעבר לכך השימוש משפר את חווית הנסיעה ומאפשר לנוסע נסיעה שקטה וחלקה יותר."שר התחבורה הוסיף כי אגד היא החברה הראשונה שמשלבת אוטובוסים חשמליים בקוויה הסדירים. לדבריו, חברות תחבורה ציבורית נוספות צפויות להכניס לשירותיהם אוטובוסים חשמליים בכל רחבי הארץ. "האוטובוס החשמלי אינו פולט מזהמים בעיר, נסיעתו שקטה יותר לעומת מנוע דיזל, והתחזוקה שלו זולה הרבה יותר שכן עלות האנרגיה החשמלית הנדרשת הינה כחמישית מעלות הדלק", הוסיף השר כ"ץ. השר כץ הצביע על חיפה ומקומה בפיתוח האזור "החזון שלי שחיפה תהיה עיר השלום שכל המרחב מתחבר אליה. אני מקדם מזרח תיכון חדש ריאלי".

באירוע השמיעו דברים סגן השר להגנת הסביבה ח"כ ירון מזוז שהגדיר את הכנסתם של האוטובוסים החשמליים כ"מהפיכה סביבתית של ממש" ויו"ר קק"ל דני עטר שהדגיש כי הפחתת פליטות מזהמים מכלי רכב, תאפשר לאזרחי ישראל חיים נקים יותר, בריאים יותר, וקלים יותר לנשימה. אנו רואים בהשקת 25 האוטובוסים החשמליים בחיפה תחילתה של מהפכה סביבתית. קק"ל ממשיכה במסע שלה כארגון הירוק הגדול בישראל, ומהמובילים בעולם, לא רק לנטוע עצים, לטפל בנחלים ולפתור את בעיות המים, אלא גם להשפיע על האזרחים והשיח הציבורי במטרה להוביל תפיסת עולם חדשה. אוטובוסים הם בין הגורמים הבעייתיים ביותר בזיהום אוויר, ועל כן החלטנו לטפל בנושא הזה במלוא הכח."

במסגרת מדיניות כוללת שמובילה הממשלה לשילוב טכנולוגיות של אנרגיה חלופית, חשמל וגז טבעי, בתחבורה הציבורית בישראל משתלבת גם הפעלתם של האוטובוסים החשמליים, שיובאו ארצה מסין. במסגרת זו נבחר אגד בהליך קול קורא שפרסם המשרד להגנת הסביבה, לפני כשנה וחצי, לרכישת 25 אוטובוסים חדשים מונעים בחשמל, במימון משותף עם הקרן הקיימת לישראל והמשרד להגנת הסביבה, כחלק ממהלך משותף רחב היקף, "קק"ל לנשום", במסגרתו העמידה קק"ל השקעה בהיקף של כ- 370 מיליון ₪ לטובת פרוייקטים יחד עם משרד הגנת הסביבה. אגד התקשר עם שתי יצרניות סיניות המיוצגות בישראל על ידי BYD מקבוצת שלמה וגולדן דראגון לרכישת האוטובוסים.

הכנסתם של האוטובוסים החשמליים לקווי השירות הוא שלב נוסף במאמצים שמבצע אגד בתחום השמירה על איכות הסביבה. בשנה האחרונה נכנסו לפעילות אוטובוסים עם מנועי יורו 5 ויורו 6, המהווים כיום יותר ממחצית מצי האוטובוסים באגד. בנוסף הוסבו אוטובוסים עם מנועי יורו 3 באמצעות התקנת 350 מסנני חלקיקים אשר יחד עם צעדים נוספים מביאים לכך שכ- 80% מצי האוטובוסים של אגד נמצא היום ברמת התקינה הגבוהה ביותר הנדרשת.
אוטובוסים חשמליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד