כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

נדיר: נחשף לחן חדש של קרליבך - 'עבדו' • האזינו

עשרות שנים לאחר שהולחן, נחשף היום במפתיע ניגון חדש מבית היוצר של הרב המזמר שלמה קרליבך - 'עבדו' • הניגון הקצבי, שטרם ברור נסיבות יצירתו והיעלמותו, רואה אור באדיבותו של אליהו זלסקו, ופורסם לראשונה בקבוצת 'קרליבך נטו' • חתיכת היסטוריה

נדיר: נחשף לחן חדש של קרליבך - 'עבדו' • האזינו
שלמה קרליבך צילום: ארכיון



לפני עשרות שנים הלחין הרב המזמר שלמה קרליבך ניגון חדש, באחד האירועים בה הופיע, ניגון מתוך שלל שיריו הידועים והאהובים. מאז שיר זה נגנז ונעלם אי שם בין ארכיונות הצלילים ולא נשמעה ממנו יותר.

כעת לאחר שנים ארוכות ובעבודת יגע ועמל רב, נמצאה ההקלטה הנדירה עם הניגון שחיבר באותה הופעה, ומתפרסמת כאן לראשונה באדיבותה של קבוצת 'קרליבך נטו'.

לניגון, שהולחן בסגנון שמח וקצבי, בחר ר' שלמה לשיר את המילים רבות העוצמה ואבן יסוד בתכלית עבודת הבורא: " עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהילים ק' ב', מתוך תפילת שחרית).

הפרטים המדויקים העומדים מאחורי הניגון, כדוגמת: מתי והיכן הולחן, ומה מקור השראתו ליצירה, כפי שנוהג תמיד לספר ר' שלמה בהקדמותיו לשירים, עדיין לא נודעו, והעניין טרם הוברר.

צבע נוסף מעניין מקבל לחן זה והופך אותו למיוחד ושונה משאר הקלטות והופעות בהם שר ר' שלמה ומנגן בגיטרה כרגיל, כאשר בהקלטה זו ניתן לשמוע אותו מנגן ומלווה את השיר באורגן חשמלי, כפי שכנראה לא עשה זאת בפעם אחרת.

מי שמצא את הניגון החדש מתוך גנזי קול ישנים ואוצרות רבים, כמו גם הקלטות ושירים אחרים שכבר התפרסמו בעבר, הוא אליהו זלסקו. ההיסטוריה חוזרת.

שלמה קרליבך עבדו קרליבך נטו היסטוריה אליהו זלסקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד