י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מכה למשטרה: עצורי 'מרכז ההצלה' שוחררו

הפתעה • הכותרות על 'חרדים שתוקפים חיילים' לא השפיעו על בית המשפט: ארבעה חשודים שנעצרו ב'קסבה' של מאה שערים במשרד שמודה כי הוא מפעיל את הקמפיינים וההפגנות נגד הגיוס - שוחררו ללא תנאים. פעמיים תוך יממה • כל הפרטים

המהומות במאה שערים אתמול. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
המהומות במאה שערים אתמול. צילום: יונתן זינדל פלאש 90



ארבעה בני אדם שנעצרו אתמול (שלישי) במהלך פשיטת המשטרה על משרדי "מרכז ההצלה" במאה שערים, הובאו בשעות הצהרים לבית משפט השלום בעיר, שם המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם בחמישה ימים, בחשד כי שידלו אנשים לתקוף שוטרים בכדי להכשילם בתפקידם ושידול להשתתפות בהתפרעות, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בית המשפט לא קיבל את טענות המשטרה והחליט לשחרר את העצורים ללא תנאים מגבילים מאחר והשופטת התרשמה שאין כל ראייה לכך שהחשודים ביצעו את המיוחס להם - מעבר לעובדה שהם נכחו במקום. המשטרה הגישה עיכוב ביצוע עד למחר, זאת כדי להגיש ערר לבית המשפט המחוזי.


צילום: מחאה החרדים הקיצונים

כפי שנודע ל'בחדרי חרדים', בערב, התקיים הדיון במחוזי, וגם שם המשטרה לא הצליחה לשכנע את בית המשפט כי לארבעת החשודים שנעצרו בתוך המשרד של 'מרכז הצלה' יש קשר לפעילות של המרכז וממילא לפעולות נגד חיילים וצה"ל. הארבעה שוחררו ללא כל תנאים.

במסגרת הכותרות בישראל על חובת הטיפול בתוקפי חיילים חרדים, מגיעה החלטה הזו כסטירת לחי למשטרה, אמנם על 'נפילה בפרטים', אך עבור המאמץ המרכזי והוא הניסיון לגלות ולהתחקות אחר מקור הכסף ודרך הפעלת הקמפיינים נגד החיילים וצה"ל, ארגון ומימון הפגנות, זו בהחלט מכה.

יחד עם זאת יש לציין כי המשטרה בפשיטתה החרימה חומרים רבים בהם קלסרים ומסמכים, אך לטענת גורמים המקורבים ל'מרכז הצלה' גם בהם לא ימצאו ראיות הקושרות אותם לפעילות לא חוקית.

המשטרה בבית משפט: יש ראיות שמשם מופעלים הקמפיינים נגד צה''ל

המשרדים עליהם פשטה המשטרה. צילום: יונתן זינדל פלאש 90צילום: המשרדים עליהם פשטה המשטרה. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
המשרדים עליהם פשטה המשטרה. צילום: יונתן זינדל פלאש 90


במסגרת פעילות ימ"ר ירושלים נגד תופעת ההתנכלות לחיילים חרדים, כפי שדווח ב'בחדרי', נערך אתמול חיפוש במשרד "מרכז ההצלה" ברחוב חברת ש"ס במאה שערים. שם, על פי החשד, נמצא מטה המאבק בגיוס הפועל כנגד שילוב חיילים חרדים בצבא על ידי ארגון מהומות, פעולות הטרדה ומהלכי אימים על בעלי תפקידים העוסקים בגיוס של חיילים חרדים לצה"ל.

החשודים נחקרו לאחר מעצרם, שם הכחישו את המיוחס להם אך לא הניחו את דעת החוקרים, מה היו מעשיהם במשרד. בדיון שנערך בבית המשפט, הציגו חוקרי ימ"ר לשופטת, ראיות, המצביעות לכאורה כי המשרד פועל "במטרה להלך אימים על חלק מאנשים באוכלוסייה ובעלי תפקידים, במטרה למנוע את שילוב האוכלוסייה החרדית בצה"ל".

משרד עו"ד נדב גדליהו ועו"ד גל נשרים מייצגים את מרבית העצורים. עו"ד גדליהו אמר לבית המשפט כי אכן מרכז ההצלה "ארגן הפגנות חוקיות נגד בתים של מתגייסים". עוד הוסיף כי הארגון "נלחם בבני ישיבות שמתגייסים, למשל, על ידי הפגנות סמוך ללשכות גיוס בצבא". גדליהו שב והדגיש כי כל הפעילות היא חוקית אך לעומת זאת לטענת חוקרי המשטרה ישנם פעולות לא חוקיות.

"המרכז הזה מארגן הפגנות מול מרכזי גיוס במדינת ישראל, בתל השומר, ברח' רש"י בירושלים. המרכז הזה מטפל ב- 60 אברכים בני ישיבות ומסדר את עניינם מול הצבא. זאת כל הפעילות של המשיבים. אפשר לא לאהוב את המרכז הזה. זה מרגיז ומעצבן שיש מרכז עם פעולות כאלה אבל זה חוקי וזה חלק מחופש הביטוי במדינה" הוסיף גדליהו.

עורכת הדין של השמאל הקיצוני מייצגת אחד החשודים

המהומות בקסבה של מאה שערים. צילום יונתן זינדל פלאש 90צילום: המהומות בקסבה של מאה שערים. צילום יונתן זינדל פלאש 90
המהומות בקסבה של מאה שערים. צילום יונתן זינדל פלאש 90


חוקרי המשטרה ציינו במהלך הדיון כי הגיעו עם צו חיפוש על מנת לתפוס חומרים, דלת המשרד לא נפתחה לבקשת השוטרים ובסופו של דבר היא נפרצה. היות והחשודים היו במשרד - הם נעצרו. יחד עם זאת הודה נציג המשטרה כי פרצו למשרד נוסף, וזאת ללא צו. לשאלת עורכי הדין, סירבו החוקרים להתייחס לעיתוי הוצאת הצו, האם הימ"ר ביקש לבצע את החיפוש לאחר ששר הביטחון ליברמן הותקף מילולית.

עו"ד לאה צמל, המייצגת את אחד החשודים ביקשה "שהמשטרה תעשה אבחנה לגבי מקום שהיה בו צו חיפוש ובין המקום שלא היה צו" אמרה. "איך יתכן ששוטר כל כך נחמד כל כך משכיל ובקיא, עומד פה וטוען 8 פעמים לגבי אי חוקיות של הפגנות כאשר במדינת ישראל לא צריך רישיון להפגנה רגילה אלא רק למיוחדות, שבמהלכן נישאים נאומים פוליטיים, ורק הפגנה מעל 50 איש המבקשת להלך ממקום למקום תוך נשיאת שלטים פוליטיים היא צריכה רישיון והשאר לא צריכים?" שאלה.

השופטת דחתה את בקשת המשטרה והורתה לשחרר את העצורים ללא תנאים מגבילים. "אין מחלוקת שלבד מהימצאותם במקום לא ניתן לייחס למשיבים דבר מה כלשהו. אין מחלוקת כי הם לא תקפו איש וגם אין כל ראיה, ולו קלושה ביותר, לכך ששידלו מאן דהוא לתקוף שוטרים או שידלו מאן דהוא להשתתף בהתפרעות וגם לא הוצג בפניי כל חומר שיש בו כדי לבסס, ולו חשד סביר, לביצוע עבירות אלה על ידי המשיבים" אמרה השופטת מיכל הירשפלד.

השופטת הוסיפה עוד "לא מצאתי שמתקיימות למשיבים עילות מעצר של מסוכנות וגם לא של שיבוש במיוחד בנסיבות אלה שבהם לא קם חשד סביר למיוחס להם" ולכן החליטה לשחררם ללא תנאים מגבילים כלל.

גם בדיון השני - העצורים שוחררו ללא תנאים

המהומות בקסבה של מאה שערים. צילום יונתן זינדל פלאש 90צילום: המהומות בקסבה של מאה שערים. צילום יונתן זינדל פלאש 90
המהומות בקסבה של מאה שערים. צילום יונתן זינדל פלאש 90


במשטרה לא נכנעו וביקשו לעכב את ביצוע השחרור בפועל, על מנת להגיש ערר לבית משפט המחוזי בעיר, כאשר עורכי הדין של החשודים מתנגדים. השופטת ב'שלום' קיבלה את בקשתם והורתה לעכב את שחרורם בפועל עד למחר והערב התקיים הדיון. כאמור בסיומו בוטל עיכוב הביצוע ושוחררו כל הארבעה ללא הגבלות וללא תנאים.

יצויין, כי שני חשודים נוספים שנעצרו בחשד להפרות סדר והתפרעויות, מחוץ למשרד, שוחררו מוקדם יותר בתנאים מגבילים.
מרכז ההצלה חיילים חרדים חרדקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד