י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כפי שדווח ב'בחדרי' לראשונה: הנושרים הפסידו מול מוסדות החינוך

כבר לפני מספר חודשים פירסמנו ב'בחדרי' על מה שמסתמן - דחיית תביעת הנושרים מהחינוך החרדי אלו המכונים 'יוצאים בשאלה' שעתרו לחייב את המדינה על כך שלא למדו ליב"ה. היום הושג ניצחון ביניים נוסף

אילוסטרציה. מנהל מוסד חרדי בבית משפט. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. מנהל מוסד חרדי בבית משפט. למצולמים אין קשר לכתבה



כפי שדווח לראשונה הצהריים ב'בחדרי', ניצחון ביניים למדינה ולמוסדות החינוך החרדים בתביעה שהגישו היוצאים בשאלה. בפסק דין של השופט המחוזי בירושלים משה בר עם שניתן היום (חמישי) הוא דוחה על הסף את רובם של התובעים מקבוצת ה"יוצאים בשאלה" שביקשו לתבוע את מדינת ישראל ואת מוסדות החינוך החרדיים בגין הנזק שנגרם להם כביכול בשל החינוך החרדי בו הם למדו.

השופט דחה את כל התובעים בתיק שהינם בגיל 25 ביום הגשת התביעה, בשל העובדה שחלה התיישנות בתביעה - כשהוא מטיל עליהם הוצאות משפט בסכומים של עשרות אלפי שקלים.

יצוין, כי בעקבות בקשת פרקליטות המדינה גולגלה התביעה לפתחם של הורי התובעים ומוסדות החינוך החרדי.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', קבוצה של 52 תובעים, בוגרי מוסדות החינוך החרדיים אשר החליטו לנטוש את אורח חייהם החרדי, הגישה תביעה נזיקית כספית למול המדינה. התובעים טענו כי נגרם להם נזק נוכח אי אכיפת תכנית הליבה על מוסדות החינוך ואי העמדת תכנית השלמה ליוצאים בשאלה. כאן ב'בחדרי' דיווחנו לפני מספר חודשים על ההפסד המסתמן.

המדינה, מצידה, הגישה הודעת צד ג' לעשרות תלמודי תורה וישיבות קטנות וכן הורי התובעים, בדרישת שיפוי כספי. משרד כבירי-נבו-קידר-בלום ושות', המייצג קבוצה של למעלה מ-50 מוסדות חינוך שצורפו לתביעה ואוגדו על ידי איגוד מנהלי הישיבות, הבהיר מפורשות לבית המשפט, כי הן לתביעות החוזרים בשאלה והן להודעת המדינה נגד המוסדות - אין כל בסיס משפטי ועובדתי.



כך, הובהר כי תביעה זו אינה אלא ניסיון נוסף, לאחר שניסיונות קודמים כשלו פוליטית, חוקתית ומשפטית בערכאה השיפוטית העליונה – בג"ץ, לקעקע את אושיות החינוך החרדי, בדרך עקלקלה של תביעה כביכול נזיקית. זאת, בניגוד לפסקי הדין מאת בית המשפט העליון ובניגוד להודעות המדינה עצמה בהליכים קודמים.

נוכח זאת, התבקש בית המשפט הנכבד להורות על מחיקתה על הסף של ההודעה לצד שלישי בהיעדר עילה, נוכח טורדנותה והגשתה בחוסר ניקיון כפיים.

כמו כן, הבהיר משרד עוה"ד כבירי-נבו-קידר-בלום ושות' כי דין מרבית התביעה להימחק לאור התיישנות שחלה עליה. כך, כל תובע אשר היה בן 25 במועד הגשת התביעה, וחלפו 7 שנים מיום הגיעו לגיל 18, התיישנה תביעתו. לאחר התדיינות משפטית ארוכה בנושא, קבע היום השופט משה בר-עם כי הדין עם המוסדות ויש למחוק את תביעת התובעים הבוגרים.

עו"ד אורי קידר – "בעקבות קבלת טענת ההתיישנות מטעמנו, מרבית המוסדות שיוצגו על ידינו ימחקו מן ההליך ויזכו לתשלום הוצאות מידי התובעים. זו עדות נוספת לחשיבות הרבה כי מוסדות חינוך ימצו את זכויותיהם המשפטיות."

עו"ד עקיבא ברילנט שייצג חלק ממוסדות החינוך מציין כי "עם הגעתה של כתב התביעה לידי כמייצג של צד ג' שהוגש ע"י המדינה כנגד כל המוסדות וההורים של היוצאים בשאלה שהגישו את כתב התביעה, כבר הייתי סבור שדין התביעה כולה להדחות על הסף שכן מדובר בתביעה קנטרנית וללא כל בסיס משפטי. מה גם שרוב התובעים תביעתם התישנה זה מזמן. אני שמח שבית המשפט קיבל את עמדתי ועמדת חברי בתיק. ונתן היום פסק דין הדוחה את רוב התובעים שטענת התישנות. אני סבור שדינה של התביעה כולה להידחות ובטוח שכך ינהג בית המשפט גם בהמשך התביעה הקנטרנית הזאת".

מהעותרים נמסר בתגובה: "אנחנו כואבים את ההחלטה. בימים הקרובים ישבו התובעים עם עורכי הדין ויחליטו מה הם הצעדים הבאים לתביעה. עמותת יוצאים לשינוי תמשיך לסייע לתובעים במאבק לקבלת דין צדק עבורם ועבור שאר היוצאים בשאלה את המאבק הזה אסור להפסיק עד שהצדק ייעשה. אין לנו ברירה אלא להמשיך להלחם.. נחפש פתרונות כדי להמשיך את המאבק.

"מדובר באבסורד ממדרגה ראשונה, כי היום, בזכות פעילות העמותה, משרדי ממשלה רבים כבר הבינו את העוול, בחרו לנקוט בצעדים מבורכים ולסייע לכלל בוגרי החינוך החרדי ללא הבדלים ברמת הדתיות שלהם. נעלם מבינתנו, מדוע ממשיכים הפרקליטות והאחראים על התעסוקה להיאבק כנגד זכויות היוצאים והאינטרס של המדינה.

"אולי במערכה זו ניצחה המדינה את היוצאים בשאלה אולם במלחמה הזו אין לנו ספק כי ננצח. ההיגיון ינצח. היגיון שאומר כי כל בוגר החינוך החרדי זכאי לקבל סיוע מהמדינה להשלמת הפערים אותה היא גרמה לו תוך רשלנות היסטורית" נאמר בתגובה.
יוצאים בשאלה בית המשפט לימודי ליבה תביעה נזיקית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד