י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

העירייה ניסתה לפתור את בעיית 'אור דוד' ובית המשפט עצר ההליך

סאגת הקרקעות בבני ברק למבני ציבור - לא מסתיימת: בניסיון לפתור את המשבר מול מוסדותיו של הרב דניאל זר 'אור דוד', הועברה הקצאה במתחם, אבל בית המשפט עצר גם את ההליך הזה • בני ברק, ההקצאות השחיתויות וההסתבכויות

ראש העיר והרב דניאל זר. צילומים: שוקי לרר ופלאש 90
ראש העיר והרב דניאל זר. צילומים: שוקי לרר ופלאש 90



יומיים לאחר שניתן צו ארעי למוסדות 'חיי עולם', השופטת צילה צפת שופטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, קיבלה אף את בקשת מוסדות 'אור דוד' שהוגשה בימים האחרונים.

לאחר שעיריית בני ברק ניסתה לקבוע עובדות בשטח, בכך שהקצו שטח למוסדות אור דוד והצהירו על כוונתם להניח במקום קרוואנים - במקביל להליך המשפטי המתנהל - ל'בחדרי' נודע כי בית המשפט הוציא צו ביניים.

לפני כחודש השופטת צילה צפת מביהמ"ש המחוזי בת"א קיבלה את בקשת מוסדות 'אור דוד', ונתנה צו מניעה על הקצאות עיריית בני ברק, עד לקיום דיון בעתירה המלאה. צו הביניים, כולל את מבני מוסדות אור דוד וכן את השטחים אותם ביקשו לקבל כהקצאה.

אלא שנראה כי העירייה ניסתה לקבוע עובדות בשטח מבלי להפר את צו הביניים והקצו למוסדות אור דוד שטח של אלפיים מטרים ברחוב הירקון 77, שם גם הוצב שלט המכריז על כך. היום כאמור, ניתן צו ביניים שלא לשנות דבר בכל הקשור להקצאות למוסדות אור דוד בבני ברק, גם על הקצאה נוספת.

לאחר השלמות כל התגובות והתשובות, השופטת כתבה בהחלטתה כי "בעיקר על רקע תשובתן המתחמקת של משיבות 1-2 (עיריית בני ברק ואלי דדון א.ש) אשר מאשרות את כוונתן להציב מבנים בשטח, הכחישו סתמית כי השטח מיועד למבקשת - אך מאידך נמנעו מלהצביע מהו לשיטתן השטח אשר כן מיועד למבקשת (מוסדות אור דוד א.ש) מתוך החלקה כולה".

בעקבות כך, השופטת נעתרה לבקשה לצו ביניים כך שנאסר על העירייה להציב את הקרוואנים כמתוכן.

כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', מוסדות אור דוד בראשות הרב דניאל זר הגישה עתירה נגד עיריית בני ברק המגוללת חשד למעשי שחיתות חמורים ביותר הקשורים בהליך של הקצאות מבני ציבור ומקרקעין ציבוריים לגופים שונים בבני ברק. אולם מעבר לכך, מוסדות אור דוד מציינים בעתירתם שורה ארוכה מאוד של פגמים שלכאורה נפלו במהלך הקצאות העירייה במישור המנהלי.

לאחר שעיריית בני ברק ניסתה לקבוע עובדות בשטח, בכך שהקצו שטח למוסדות אור דוד והצהירו על כוונתם להניח במקום קרוואנים - במקביל להליך המשפטי המתנהל - ל'בחדרי' נודע כי בית המשפט הוציא צו ביניים.



בשטח החדשצילום: בשטח החדש
בשטח החדש


אלא שנראה כי העירייה ניסתה לקבוע עובדות בשטח מבלי להפר את צו הביניים והקצו למוסדות אור דוד שטח של אלפיים מטרים ברחוב הירקון 77, שם גם תלו שלט על העבודות הצפויות בשטח. פרקליט המוסדות, עו"ד דרור דוד ממשרד עוה"ד דרור&גרינשטיין הגיש בקשה לצו ביינים שלא ייעשה שום שינוי במתחם באופן שיפגע בהם - וכאמור, ניתן צו ביניים גם על בקשתו זו.





לפני יומיים, למרות הצהרות העירייה כי הקצו שטח של דונם למוסדות 'חיי עולם' בבני ברק, השופטת צילה צפת נתנה צו ארעי שלא לבצע שינויים בשטח עליו הוגשה עתירה, כפי שדווח ב'בחדרי'.

מוסדות 'חיי עולם' בנשיאות הרב עוזיהו אלכורת ובניהולו של הרב יעקב אלרואי, הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בעתירה כותבים מנהלי העמותה כי הבקשה מוגשת "בלית ברירה ונוכח התנהלותה החד צדדית של רשות מקומית בישראל, עת היא נוהגת בהליך הקצאות בתחומה, כבמעין שלל שהיא מחלקת למקורביה ו/או למבקשי טובתה, בניגוד מוחלט וגמור להוראות הדין".

בעתירה שפורסמה לראשונה ב'בחדרי' הועלו הטענות כי עמותות וגופים שונים קיבלו הקצאות על ידי עיריית בני ברק, בניגוד להוראות נוהל הקצאת מקרקעין של משרד הפנים ותבחיני העירייה אשר היא עצמה אישרה. בעתירה הנפרסת על פני עמודים רבים טוענים מגישי העתירה כי הקצאות העירייה הינם בין היתר "משיקולים פוליטיים, בהליך פסול פגום ונעדר כל סמכות וחוקיות, בין היתר, בשל היותה של ההחלטה מבוססת על קריטריון אחד בלבד והוא 'שיוך מפלגתי בלבד' ו/או קרבה לבעלי תפקידים בעירייה, ללא קשר לצרכי הציבור ולרציונל העומד מאחורי נוהל הקצאת קרקעות, ומעלה חשש כבד לשחיתות פוליטית חמורה".

מוסדות 'חיי עולם' הגישו בקשה להקצאת מבנים על מנת להקים שני בתי בספר לכ-400 תלמידים הלומדים במוסדות חיי עולם, אשר לומדים כיום בצפיפות נוראית, פחות מ-1 מ"ר לילד בכיתה, וחלקם לומדים בכיתות העשויות מפחונים "בתנאים מחפירים החורגים מכל קנה מידה ראוי וסביר".

שלושה שבועות לאחר הגשת העתירה, העירייה הגישה את תגובתם לבית משפט המחוזי בתל אביב, ובה הם ציינו כי עוד בטרם הגשת הבקשה והעתירה לבית המשפט - התכנסה ועדת ההקצאות לדון בהתנגדות מוסדות 'חיי עולם' להקצאות, והחליטו להקצות להם קרקע בגודל דונם. אולם כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', על פי התאריכים שציינה העירייה, עולה כי הדונם שהוקצה לעותרים - אושר בוועדת ההקצאות "לאחר שהוגשה העתירה לבית המשפט".

בעקבות כך, כפי שדווח ב'בחדרי', עורכת הדין שהגישה את העתירה עו"ד שרית נעמן-שאג עמדה על בקשתה הראשונית והשופטת צילה צפת נעתרה שלשום לבקשתה ונתנה צו ארעי עד להחלטה אחרת למניעת הליכי ההקצאה לעמותות; שיח ודעת, טובו מיזם, חסדי ציון ובנימין ישמח ישראל, תורת המשכן ותפארת ישי.
אור דוד בית המשפט צו ביניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד