כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

יותר ויותר אוטובוסים מעורבים בתאונות • וידאו לצפיה

על פי נתוני אור ירוק: 78% מתאונות הדרכים בהן היו מעורבים אוטובוסים בשנים 2006-2010 אירעו בתחום העירוני. בתל אביב-יפו אירע המספר הגבוה ביותר של תאונות דרכים עם אוטובוסים

יותר ויותר אוטובוסים מעורבים בתאונות • וידאו לצפיה
אבי כהן





78% מתאונות הדרכים בהן היו מעורבים אוטובוסים בין 2006-2010 אירעו בתוך הערים, כך מדווחת עמותת אור ירוק על בסיס ניתוח נתוני הלמ"ס. בשנים אלה אירעו בסך הכל 3,068 תאונות דרכים בהן היו מעורבים אוטובוסים.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "על פי סקר שערכה עמותת אור ירוק, כמחצית מהציבור מביע נכונות לנסוע בתחבורה ציבורית במידה וזו תהיה זמינה, נגישה ומהירה כמו רכב פרטי. אך מאחר שהתחבורה הציבורית בישראל רחוקה מלהוות אלטרנטיבה אטרקטיבית, רבים מעדיפים את הרכב הפרטי, מה שיוצר עומסי תנועה וגודש בכבישים, וכפועל יוצא, גם מגדיל באופן ניכר את ההיתכנות לתאונות דרכים ולנפגעים".

מניתוח נתוני הלמ"ס עולה, כי בערים הבאות אירע המספר הגדול ביותר של תאונות דרכים עם אוטובוסים: תל אביב-יפו (526), ירושלים (474), חיפה (139), פתח תקווה (123), בת ים (104), בני ברק (95) ובאר שבע (88).

על פי ניתוח נתוני הלמ"ס, כאשר משווים בין מספר התאונות בהן היו מעורבים אוטובוסים אל מול מצבת האוטובוסים מתוך כלל הרכבים בישראל, מתגלה תמונה עגומה למדי. מעורבותם בתאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) לאלף כלי רכב גבוהה יותר ממעורבותם של רכבים פרטיים בתאונות אלו ואף ממעורבותם של משאיות, מוניות ומיניבוסים.

אבואב: "לצד היתרון של מעבר לתחבורה ציבורית לצורך צמצום מספר הנפגעים בתאונות דרכים, חשוב לזכור שאוטובוס, בדומה למשאית, הינו רכב כבד. לכן, בעת תאונה, לרוב יהיה מדובר בתאונה קטלנית. יתרה מכך, העובדה כי באוטובוס ישנם נוסעים רבים, מגדילה במידה ניכרת את הסיכוי לכמות גדולה של נפגעים בעת תאונה קטלנית, ולצערנו ההיסטוריה שלנו רצופה בתאונות שכאלה".

כיצד ניתן למזער את הסיכוי לתאונות אוטובוס?

אפשר למזער את הסיכוי לתאונות אוטובוסים במספר דרכים:

• על ידי הגבלת המהירות של האוטובוסים.

• על ידי טכוגרף דיגיטאלי: כיום ברוב האוטובוסים קיים טכוגרף אנלוגי, אשר קל לזייף את נתוניו (שעות נהיגה, מהירות נסיעה). אך לצד השימוש בטכוגרף דיגיטאלי, חשוב גם להדק את הפיקוח והבקרה של קציני התחבורה בחברות ההסעה, אשר יעקבו אחר הנתונים ויתריעו מפני נהגים מועדים בזמן.

• מכשיר ה-'קופסא הירוקה': מדובר במכשיר המתעד התנהגויות כביש חריגות, כמו האצות ובלימות חזקות, סיבובים מסוכנים וכדומה. בדומה לטכוגרף, גם כאן, על ידי פיקוח נכון של קציני התחבורה של חברות ההסעה, אפשר לאתר נהגים שמתפרעים בכביש מבעוד מועד, בטרם יגרמו לתאונת דרכים קשה או קטלנית.

• לצד האמצעים הטכנולוגיים, חשוב מאוד להקפיד על שעות עבודה ומנוחה בהתאם לחוק. תאונות רבות מתרחשות כתוצאה מעייפות או חוסר ריכוז בכביש. הקפדה של המעסיקים בנושא זה תתרום רבות לשיפור המצב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד