י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שמאל וימין או סיפור אישי? / נחמיה רוזנפלד

הנאום הסוחף בגני התערוכה עשה את עבודתו, אך כשידעכו מצהלות הנאום, תצוף שוב השאלה המהותית: האם מדובר בסיפור של ימין ושמאל או בסיפור אישי של נתניהו?

שמאל וימין או סיפור אישי? / נחמיה רוזנפלד
תומר נויברג



הכותרות החדשותיות המרעישות ביותר של השבוע, נמוגו ליד הסיפור המרכזי של הימים האחרונים: נאומו של נתניהו בעצרת התמיכה בו בגני התערוכה.

החקירות והצוללות, אפילו ההגרלה הגדולה בפרוייקט הדגל של שר האוצר כחלון שנוגעת ישירות לאלפי אזרחים, לא הצליחה לכבוש את הכותרות. השאלה היחידה שהדהדה בכותרות רוב השבוע היתה: ביבי או לא ביבי.

שאלה זו מעסיקה רבים בימין. מי שעוקב בתקופה האחרונה אחרי דיונים פנימיים בקבוצות ברשתות חברתיות ובפורומים אחרים של אנשי ימין, יכול לשים לב להבדלים בין תומכי נתניהו לאנשי ימין. כלפי חוץ הם יכולים להשמיע את אותם טיעונים ואותן דעות. אך שאלת האידיאולגיה הראשית היא שאלה מהותית.

גם בשמאל הבחינו בחלוקה זאת, וחלק מהביקורת כלפי אנשי הימין כוונה לבטן הרכה הזאת. הטענה משמאל כלפי המגינים על נתניהו היא, כשאתם מגינים על נתניהו, זאת לא הגנה רעיונית אידיאולוגית, אלא הגנה פרסונלית. זאת הגנה על אדם אחד שנמצא תחת חשדות לשחיתות ללא קשר לעמדות האידיאולוגיות שלו.

מי שהיטיב לבטא את הטענה הזאת, הוא העיתונאי תומר אביטל שצייץ: "הישג מזהיר לנתניהו: הצליח לדרדר את העם לתחתית תהום הפילוג - וכל זה כשעל השולחן אין הסכם נפיץ/מסירת שטחים/שאלת דת מדינה. כלום. מלבד הישרדותו"

גם נתניהו זיהה את הסדק בקרב מצביעי הימין, והוא הקדיש מאמץ ניכר בנאומו כדי לשכנע ש"התקשורת והשמאל" מחפשים להפיל את שלטון הימין, וזה לא רק מסע רדיפה אישי נגד האדם שנקרא בנימין נתניהו. או במילים שלו "הבוקר אמר לי אחד מכם בחוכמה, ביבי הם לא רוצים להפיל רק אותך. הם רוצים להפיל אותנו, את כולנו, את הליכוד ואת המחנה הלאומי".

הזיהוי עם ערכי הימין חשובים לנתניהו בעת הזאת, יותר מאשר בזמנים אחרים. כשמצד אחד נושפים בעורפו בנט ושקד, או אנשי ימין שלא נוטלים חלק במגרש הפוליטי הנוכחי כמו יועז הנדל, אין לנתניהו את הפריבילגיה שיעצימו את החלוקה בין אנשי ימין אמיתיים, לתומכים בנתניהו על רקע פרסונלי.

הנאום הסוחף בגני התערוכה עשה את עבודתו, צופף את השורות וליכד את כל הימין מאחורי נתניהו, אך כשידעכו מצהלות הנאום, תצוף שוב השאלה המהותית: האם מדובר בסיפור של ימין ושמאל או בסיפור אישי, וכן מוטלת על נתניהו המשימה להמשיך להחזיק את התלכדות הימין מאחוריו.

פרוייקטים רבים משחרים לפתחו של נתניהו. החל מבניית השכונה המובטחת בביתר עילית, דרך שכונות נוספות באריאל, סוגיית נתיב האבות ביישוב אלעזר, הפשרת הבניה על אדמות היישוב גבעת אדומים שכבר נרשמו בטאבו בבעלות מלאה של יהודים, וכן שלל רפורמות חשובות שיציגו את השתייכותו של נתניהו לימין שמיישם את האג'נדה שבשמה הוא נבחר, ולא לימין שרק נאבק בתקשורת ומדברר את האג'נדה שבשמה הוא נבחר.

פרוייקטים רבים משחרים לפתחו של נתניהו. החל מבניית היישוב עמיחי למפוני עמונה, השכונה החדשה בביתר עילית, דרך שכונות נוספות באריאל, סוגיית נתיב האבות ביישוב אלעזר, הפשרת הבניה על אדמות היישוב גבעת אדומים שכבר נרשמו בטאבו בבעלות מלאה של יהודים, וכן שלל רפורמןות חשובות שיציגו את השתייכותו של נתניהו לימין שמיישם את האג'נדה שבשמה הוא נבחר, ולא לימין שרק נאבק בתקשורת ומדברר את האג'נדה שבשמה הוא נבחר.
נתיב האבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד