י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הלמ"ס: החרדים מעדיפים את האוניברסיטה הפתוחה

מספרם של הסטודנטים החרדים באוניברסיטה הפתוחה, גבוה במיוחד. כ-1,405 סטודנטים נכון לשנת הלימודים תשע"ו, לפי נתוני הלמ"ס. זאת בעיקר בשל העובדה שהאוניברסיטה מאפשרת תנאי לימוד נוחים לאנשים שמנהלים במקביל חיי משפחה ועבודה • כל הסיבות בגללן החרדים מעדיפים ללמוד ללמוד באוניברסיטה הפתוחה

הלמ"ס: החרדים מעדיפים את האוניברסיטה הפתוחה



צעירים חרדים רבים מוצאים עצמם מחפשים דרך השתלבות בשוק העבודה. בשנים האחרונות התמלאו המוסדות האקדמאים בצעירים חרדים אשר חשקה נפשם להשיג מקצוע ותואר מתאים על מנת להתפרנס בכבוד. מרכזי הכוון ותעסוקה קמו בזה אחר זה במטרה למקסם את האופציות שניצבו בפני נשים וגברים מהקהילה החרדית, שביקשו להמשיך לשמור על דרכם הבלתי מתפשרת, לצד השגת מקצוע ועבודה מכובדת.

אין זה סוד כי באקדמיה החרדית באופן כללי, ישנה נשירה גבוהה מאוד. אחד ההסברים לכך הוא חוסר המענה בליווי מקצועי לאורך תקופת הלימוד. גם באוניברסיטה הפתוחה נרשמו אחוזי נשירה גבוהים, שכן בתנאי הלימוד שם, הסטודנט נדרש בנוסף להכל, למשמעת עצמית גבוהה מאוד.

מספרם של הסטודנטים החרדים באוניברסיטה הפתוחה, גבוה במיוחד. כ-1,405 סטודנטים נכון לשנת הלימודים תשע"ו, לפי נתוני הלמ"ס. זאת בעיקר בשל העובדה שהאוניברסיטה מאפשרת תנאי לימוד נוחים לאנשים שמנהלים במקביל חיי משפחה ועבודה. ואכן, רוב החרדים באוניברסיטה הפתוחה הם בעלי בתים מפרנסים ומפרנסות. זמני הלימוד נבחרים על ידם באופן אישי והם משלבים אותם עם חיי היום יום, כל אחד לפי הלו"ז הפרטי שלו. לאור כל זאת, ולצד הכרת המציאות בשטח, ראתה ההנהלה לנכון להקים מחלקה ייעודית לסטודנטים החרדיים, במטרה לאפשר להם לסיים את התואר בהצלחה ובתקופת זמן סבירה. במסגרת זו הוקם "פרויקט שילוב חרדים באו"פ" שבמסגרתו מקבלים הסטודנטים החרדיים מענה מותאם לשפתם ואורח חייהם, וסיוע מקצועי ואישי עד לסיום הלימודים.

במסגרת הפרויקט ישנם שני רכזים חרדים. יונתן ברמן - רכז שיווק, ושלום דמן - רכז ליווי אקדמי. ברמן, רכז השיווק, מלווה את הסטודנט באופן אישי ובמקצועיות מרגע ההתעניינות ועד לרישום ללימודים. בנוסף לכך הוא אחראי על שיתופי הפעולה השונים, במסגרתם עושה הנהלת האוניברסיטה מאמץ לתת מענה לקבוצות מאורגנות המעוניינות ללמוד לתואר ראשון באוניברסיטה.

מסיום הרישום ותחילת הלימודים הם מלווים ע"י שלום דמן רכז הליווי האקדמי. דמן, בעצמו סטודנט באוניברסיטה הפתוחה. חרדי חסיד בעלז, בן 29, נשוי פלוס ארבעה, שבמסגרת תפקידו הוא אחראי לסייע לכמה שיותר סטודנטים לצלוח את כל שנות הלימודים ולהשתלב בשוק העבודה.

אוזן קשבת לכל סטודנט

"כאשר סטודנט חרדי מגיע ללמוד – הוא זקוק להרבה יותר מידע והכוונה, בעיקר משום שזו כנראה פעם ראשונה שבה הוא לומד לימודים שהם מעבר ללימוד תורה בישיבה", מסביר דמן. "התפקיד שלי הוא למעשה להיות האוזן הקשבת של כל סטודנט וסטודנט. אני משוחח איתו ע"מ להבין את הקשיים, מסייע לו במילוי טפסים להשגת מלגות. יש לנו שיתופי פעולה עם קרן קמ"ח, שמעניקה עד 30.000 שקלים לשלוש שנות לימוד, יש את מלגת ידידות טורונטו שמעניקה בין 4-12 אלף שקלים לכל אחת מארבע שנות הלימוד וכן מלגות של משרד החינוך ושל האוניברסיטה. תפקידי, בין היתר, לעמוד בקשר עם הקרנות, וכאמור, לסייע לכל אחד לקבל את הסיוע. בנוסף אני מוודא את רמת האנגלית של הסטודנט, ואף את רמת הלימודים שלו באופן כללי. כמובן כל זאת במטרה לסייע לו לעבור את הלימודים בצורה הטובה ביותר. בנוסף אנחנו מתמודדים עם אתגר בדידות – שכן מדובר בתוכנית לימודים שמאפשרת לימוד מכל מקום ברחבי הארץ, ואין קמפוס מסודר שבו נפגשים סטודנטים ללימוד משותף. ע"מ לפתור את הבעיה הקמתי קבוצות לימוד וירטואליות, בנוסף לכך אנו עובדים על פיתוח פרויקטים נוספים, ביניהם פרויקט חונכות בין סטודנטים, תכניות התמחות, סדנאות שמעניקות כלים להשתלבות מיטבית בעולם העבודה, שת"פים עם מגוון תכניות קיימות לשילוב איכותי בתעסוקה ועוד ועוד.

בלי בגרויות או מכינה – עם נקודות זכות על שנות לימוד בישיבה

אל האוניברסיטה הפתוחה מגיעים סטודנטים חרדים שברובם אף מנהלים משפחה ועובדים לפרנסתם. מדובר באנשים שלא למדו לפסיכומטרי ובוודאי שלא עשו בגרויות. כאן יש להם את האופציה להתחיל את הלימודים לתואר ללא כל המבחנים המוקדמים. מה שהם צריכים לדעת – אלו מקצועות בסיס כמו אנגלית, וברוב התארים גם מתמטיקה. במסגרת הפרויקט, במטרה להקל מאוד על סטודנטים חרדים, אנו עובדים על פתיחת קורסי אנגלית שיתקיימו במרכזי הכוון בכל הארץ, בעלות סמלית ביותר. "כל אחד חייב להגיע באנגלית לרמת פטור", מסביר דמן. "ישנם סטודנטים שמגיעים ללא ידע כלשהו בשפה וישנם כאלו שזקוקים רק לשיפור כדי להגיע לרמה הנדרשת. לאוניברסיטה יש קורסים בתשלום משלה, אבל גם כדי להגיע לקורסים הללו נדרשת רמת ידע מסוימת. אנחנו מסייעים לשני סוגי הסטודנטים להגיע למה שהם צריכים – כל אחד כמובן לפי מבחן התאמה. כרגע אנו עובדים על קורסים בפורמט דומה גם במתמטיקה".

נקודה חשובה נוספת, היא העובדה שבתארים מסוימים ישנה אופציה לקבל הכרה בלימודי סמינר, ישיבה ובתעודות הוראה. "ההכרה ניתנת בתארים ספציפיים ולמוסדות לימוד מסוימים, גם בזה אנחנו מסייעים", אומר דמן. "הסטודנטים שרוצים לבדוק אם הם זכאים להכרה, פונים אלינו ואנחנו מדריכים אותם בהגשת הבקשה ,"ישנם בהחלט סטודנטים שנעזרו בהכרה זו וקיצרו את זמן הלימוד שלהם לתואר".

מעסיקים מעריכים סטודנטים מהאוניברסיטה הפתוחה – יש לכך סיבה!

אחת התופעות המעניינות היא, הרישום הגבוה של סטודנטים חרדים לאוניברסיטה הפתוחה, מעבר לכל המספרים המוכרים באקדמיה החרדית. "אין ספק שהתגייסות הנהלת האוניברסיטה והאפשרות שבקיום הפרויקט, יצרה מצב שבו סטודנטים פשוט מגיעים ומסיימים כמה שיותר מהר את התואר", אומר דמן, ועונה מיד על השאלה, מדוע בעלי עסקים מעריכים סטודנטים שבאים מהאוניברסיטה הפתוחה: "אמנם אין תנאי קבלה כלל, אולם רמת הלימודים גבוהה מאוד ומעניקה לסטודנטים רמה מקצועית גבוהה סטודנט שהוציא תואר דווקא באוניברסיטה זו, המשמעות היא שיש לו מחויבות אישית גבוהה, יכולת לבצע פרויקטים ולקחת אחריות, וזה אומר המון".

סטודנטים חרדים האוניברסיטה הפתוחה חרדים אקדמיה לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד