א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

רה"ע מפרגן לליצמן: פנה אלי כבר לפני שנה

נחתם הסכם גג באשדוד, במסגרתו ישווקו כ-30 אלף יחידות דיור. ראש העיר לסרי פרגן לליצמן ואישר את דיווח 'בחדרי חרדים': "כבר לפני שנה פנה השר ליצמן ליו"ר קבינט הדיור אביגדור יצחקי, ואליי, ובהמשך גם השר דרעי, וסיכמנו ביחד שנתבסס על החלטת ממשלה שמכירה בצורך לתכנן ולבנות למגזר החרדי"

צילום: צילום - קובי גדעון / לע"מ
צילום: צילום - קובי גדעון / לע"מ



על רקע ההליך המשפטי המתנהל כנגדו - אשר עשוי אף לבטלו - הערב (שני), נחתם הסכם גג בעיר אשדוד, במסגרתו ישווקו כ-30 אלף יחידות דיור ויותר ממיליון מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה ומלונאות. ולמרות ששר הפנים אריה דרעי כינס מסיבת עיתונאים שבה ההכריז כי בעקבות השתדלותו, הוכנס סעיף התחייבות על פיו, 25% מהדירות ייבנו בסגנון המותאם למגזר החרדי, בעקבות פניית המתנגדים נקבע בבית המשפט כי הסעיף ימחק, ובמקומו תירשם התחייבות לבנות לחרדים, מבלי לציין את שיעור הבנייה המדויק שיותאם לצורכיהם, כך דווח ב'דה מרקר'.

כאמור, הערב, בטקס שנערך באשדוד במעמד: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר האוצר משה כחלון, שר השיכון יואב גלנט, יו"ר רשות מקרקעי ישראל עדיאל שימרון וראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי, חתמו השרים על הסכם הגג על פיו, רשות מקרקעי ישראל תשווק עד לסוף שנת 2017, כ-3 אלפים יח"ד בפארק לכיש מתוך 36,789 יח"ד שישווקו במסגרת ההסכם.

כמו כן, לאלה עשויות להצטרף עוד כ-9,000 יחידות דיור מכוח תקנות שבס. תוספת יחידות דיור זו היא משמעותית במיוחד לאחר שנים רבות שבהן לא היו שיווקי קרקע בעיר בהיקפים משמעותיים ועל כן צפויים להוביל לתנופת פיתוח בתחומה.

במסגרת ההסכם הוחלט גם על פיתוח של תשתיות בהיקפים משמעותיים במסגרתם נקבעה תוספת לטובת יצירת פתרונות תחבורתיים, פתרונות לתשתיות ניקוז וכן הקמת שטחים ציבוריים פתוחים וכן פיתוח של מתחם רצועת חוף הים כמוקד עירוני שישרת את כלל התכניות ביישוב. כמענה לגידול במספר התושבים יוקמו בעיר 54 כיתות מעון, 14 מתנ"סים, 14 מגרשי ספורט, 14 אולמות ספורט, 59 בתי כנסת, 7 מקוואות ו-6 ספריות. פתרונות אלה צפויים להביא לעיר זוגות צעירים תוך שמירה השכונות הוותיקות ושיפורן.

שר האוצר, משה כחלון אמר כי "אני מציע לא להתרשם מכל מיני איומים ופרסומים של אינטרסנטים בעיתונים שצצים בעקבות ההצלחה של "מחיר למשתכן". יש 27 אלף זוגות צעירים שזכו כבר בדירה וכל זוכי סדרה א' יזכו בזכות לדירה כבר בחודשים הקרובים. צריך להגיד את האמת - הסכם הגג באשדוד נולד בדרך של ייסורים, כל מי שיכל להפריע בדרך הפריע. אבל בזכות הרבה עבודה קשה של כל הגורמים הגענו ליום הזה".

שר השיכון יואב גלנט אמר כי "זהו הסכם גג היסטורי בעל משמעות גדולה לעיר אשדוד ולמדינת ישראל כולה. תוספת של למעלה מ- 30,000 יחידות דיור בעשור הקרוב שיוכלו לגדול ללמעלה מ- 45,000 יח"ד בהמשך. תוספת שטחי המסחר שייבנו במסגרת הסכם הגג יקדמו ויפתחו את אשדוד וסביבתה ויסייעו לאלפי זוגות צעירים לממש את חלומם ולקבוע ביתם באזור ביקוש מרכזי.

ההסכם, עליו עמלו הצוותים המקצועיים במשרד הבינוי והשיכון ובשיתוף משרד האוצר, מתווסף לתנופת הבנייה המשמעותית וימשיך את מאמצינו לצינון זירת הנדל״ן. ההסכם בעלות כוללת של 6 מיליארד שקלים, הינו ייחודי ומורכב, כולל פתרונות חינוך, תחבורה ותעסוקה ונותן מענה איכותי לכלל המגזרים באשדוד, שהיא עיר משמעותית ומרכזית במדינת ישראל, בעלת מיקום אסטרטגי יוצא דופן. אני גאה על כך שהגענו לרגע הזה".

ראש העיר לסרי התייחס בנאומו למגזר החרדי ואמר: "תקדים נוסף בהסכם שלנו הוא: הדאגה המפורשת לפתרונות דיור לציבור החרדי. אם שואפים, מצפים, ומעודדים השתלבות של החרדים בחברה הישראלית, אז צריך להעניק גם להם פתרונות דיור. שמתאימים לאורח החיים שלהם. ואשדוד מהווה דוגמא מוצלחת לכך".

לדבריו, "האוכלוסייה החרדית באשדוד שותפה מלאה בעשייה העירונית, תוך שמירה על סטטוס קוו וכבוד הדדי בין הציבור החילוני והחרדי בעיר. ואנחנו מבקשים להביא זאת לידי ביטוי בהסכם שלנו".

"כַּיום ישנה אפליה לרעה של הציבור החרדי בהסכמי גג, דה-פַקטו, הלכה למעשה, הם מודרים ואינם יכולים להשתתף בהגרלת מחיר למשתכן. כי הגובה של הבניינים לא מתאימים להם, זה לא נכון לַמדינה וזה גם לא מוסרי. וכל מה שאנחנו מבקשים הוא: לתכן ולבנות גם מתחמים שמתאימים לְצביון אורח החיים החרדי בְשיעור מתאים. כי בהתפתחות הטבעית של עיר הטרוגנית, בד"כ לא ניתן מענה לאוכלוסיה החרדית ורק הסכם הגג הוא הכלי והמקום לתקן את העיוות הזה".

הוא פרגן לשר ליצמן וסיפר כי "כבר לפני שנה פנה השר ליצמן ליו"ר קבינט הדיור אביגדור יצחקי ואליי, ובהמשך גם השר דרעי, וסיכמנו ביחד שנתבסס על החלטת ממשלה שמכירה בצורך הזה. בְּתוספת מִכתב נלוֶוה לשר ליצמן ולשר דרעי, על השאיפה שלנו ככל שניתן, לתכנן ולבנות 25%מיחידות הדיור בהסכם, כך שיתאימו לאורח החיים החרדי".

האזינו לדבריו של ראש העיר לסרי:


כזכור, "בחדרי חרדים" חשף כי השר יעקב ליצמן הוא זה שפעל כבר למעלה משנה להסדיר בהסכם הגג, ש25% ממנו ישמשו את המגזר החרדי, ליצמן הציב דרישות נוספות סביב מיקומם של יחידות הדיור למגזר החרדי, אך עדיין ראש העיר לסרי לא התחייב למלאות את כל דרישותיו.

אשדוד מצוקת הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד