י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מהפכה בעולם הישיבות בארה"ב: הבחורים יבחנו את הרבנים

ישיבה חדשה שנוסדה על ידי בחורים בלייקווד שבניו גרז'י, מביאה עמה גישה מהפכנית בקבלה לישיבה • כל הפרטים

בנין הישיבה החדש בלייקווד (באדיבות המצלם)
בנין הישיבה החדש בלייקווד (באדיבות המצלם)



כבר שנים שדרך הכניסה לישיבות מתנהלת בצורה של קבלה לאחר מבנים ובירורים. באופן מסורתי הישיבות שנוסדו על ידי ראש הישיבות, מציגות חזון מסוים, ומזמינות את הבחורים למבחן קבלה, במהלכם הם נבחנים על מסר דפי גמרא.

עכשיו, לראשונה, נפתחה ישיבה חדשה ראשונה מסוגה בלייקווד, המציגה גישה מהפכנית: ישיבה שנוסדה על ידי הבחורים בעצמם, וכל תלמיד חכם בעל קומה, מוזמן להציג את מועמדותו, והבחורים הם אלו שיחליטו האם הוא מתאים לשמש כאיש חינוך שלהם.

הרעיון בבסיס הגישה החדשה הוא לנסות ולמזער את הנזקים הנגרמים כתוצאה משיטת הניפוי הנוכחית. על פי הבחורים המייסדים, יש להתאים את הישיבה לבחורים, ולא את הבחורים לישיבה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי קבוצה של בחורים פנו לתורם נדיב אשר חפץ בעילום שמו, שהסכים לתמוך בישיבה ברמה הפיננסית - באופן קבוע.

עד כה כבר גויסו שני רבנים בעלי שם, לשמש בתפקידים חינוכיים בישיבה: הגאון הרב שמחה בונים כהן שליט"א מלייקווד, והגאון הרב אליהו ברודני שליט"א רב בישיבת מיר פלאטבוש. בנוסף אליהם, מעורבים באופן פעיל בהצלחתו של הרעיון החדש הזה ותומכים בהתלהבותו גם רבנים ועסקנים נוספים.

הישיבה החדשה, המיועדת לבחורים בגילאי 19 עד 24, תפתח בעזרת ה' בראש חודש אלול הקרוב. תכנית הלימודים של הישיבה טרם נקבעה באופן סופי, אך מייסדיה מספרים על כוונה "ללמוד ברמה גבוהה בתחומים רבים ומגוונים".



ראובן הנדלר ממייסדי הישיבהצילום: ראובן הנדלר ממייסדי הישיבה
ראובן הנדלר ממייסדי הישיבה


בשיחה ל'בחדרי חרדים' מספר הוגה הרעיון, ראובן הנדלר בן 20: "חבריי ואני חיפשנו מקום ללמוד בו בצורה שאנחנו אוהבים, בלי לחץ של הנהלה שעומדת מעלינו. יש פה בלייקווד אלפי בחורים, לחלקם אין ישיבה, אז החלטנו לפתוח משהו ייחודי - ישיבה ללא לחץ, ועם חופש מלא. זה לא אומר שאנחנו רוצים שיהיו פה בחורים שישנו במיטות שלהם כל היום, ולכן החלטנו שהגיל יהיה רק מגיל 19, שאז הבחור מספיק בוגר".

לגבי סוגיית מימון הישיבה, מספר ראובן: "מצאנו תורם שכרגע חפץ בעילום שם, שתורם לנו את ההוצאות הגדולות של החזקת ישיבה. פנינו לרבנים פה בלייקווד, שיהיה מורי הדרך שלנו, אבל אנחנו רוצים שהבחורים בישיבה ירגישו בנוח, וירצו ללמוד בישיבה, לכן הבחורים יביאו 'מגידי שיעורים' שיעבירו שיעורים שהבחורים יבקשו, ולא שהבחורים יחוייבו ללמוד את מה שהמגידי שיעורים קובעים להם".

"יש פה בחורים שלא יכולים ללמוד בארץ ישראל, מסיבות שונות ומגוונות, אז אנחנו התחליף שלהם, קצת דומה למתכון של ישיבת מיר בארץ ישראל, ששם כל מי שחשקה נפשו בתורה יכול להגיע לישיבה, רק שאצלנו, בשונה ממיר, את הרבנים והמגידי שיעורים אנחנו בוחרים. ביינתים יש לנו 25 בחורים שנרשמו, חלקם מחוץ לארה"ב, אנחנו נקבל גם מארץ ישראל, אם יהיה ביקוש".

באתר matzav פורסם מספר הטלפון לכל השאלות, וההערות וכיצד להגיש בקשה להתקבל לישיבה, 1732-551-7180+
ישיבה חדשה לייקווד בחורים רבנים מבחנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד