י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

משרדי הבריאות והאוצר ממליצים להתיר ייצוא קנאביס רפואי

את ההמלצה מסרה ועדה בין משרדית, שהעריכה שפתיחת השוק הישראלי לייצוא תכניס למדינה 4-1 מיליארד שקלים בשנה. הממלצות צפויות להיות מאושרות בממשלה בשל תמיכת ליצמן וכחלון

קנאביס רפואי. צילום: רויטרס
קנאביס רפואי. צילום: רויטרס



הוועדה הבין-משרדית של משרד הבריאות ומשרד האוצר המליצה להתיר ייצוא של קנאביס רפואי למטרות רפואיות. על פי הערכות פתיחת השוק הישראלי לייצוא יכניס למדינה מיליארד עד ארבעה מיליארד שקלים בשנה. ההמלצות צפויות לעבור בממשלה, בשל תמיכתם של שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן.

על פי מסקנות הוועדה, המדינה תתיר ייצוא של קנאביס רפואי תחת המגבלות הבאות: הייצוא ייעשה על ידי משרד הבריאות או ישירות על ידי הצדדים, תוך פיקוח הדוק של המדינה. הייצוא יאושר רק למדינות המתירות שימוש בקנאביס רפואי ואשר יתירו ייבוא מישראל במפורש ויאושר רק לחקלאים אשר יקבלו רישיון לגידול ולייצוא ממשרד הבריאות.

ההמלצות חלות על כל המוצרים הרפואיים המיוצרים מקנאביס: מוצרי עישון, טבליות, שמנים ועוד. כמו כן המליצה הוועדה, על הקמת צוות משותף של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד החקלאות, אשר יפעלו למיתוג ושיווק ייצוא קנאביס רפואי ומוצריו מישראל.

"ייצוא קנאביס רפואי הוא ענף בעל פוטנציאל כלכלי משמעותי למדינת ישראל", אמר שר האוצר, משה כחלון, "הייצוא יחזק את החקלאות הישראלית בכלל ואת החקלאות באזור הערבה בפרט ויהווה הזדמנות עבור מדינת ישראל לנצל יתרון יחסי מובהק שיש לה בפיתוח מוצרים רפואיים מקנאביס רפואי".

תעשיית הקנאביס הרפואי הישראלית נחשבת למובילה בעולם ומשלחות ממקומות שונים מגיעות כדי ללמוד מחברות הגידול הישראליות. מדובר בידע עצום שנצבר והתפתח בישראל, שמספקת למעלה מעשור קנאביס רפואי למטופלים ישראליים. בכלל זה מדובר בפיתוח זנים, שיטות גידול מתקדמות ומיצוי ושליטה טובה בהרכבי החומר, ועד למחקרים קליניים במטופלים. את נושא הייצוא מנסים המגדלים לקדם כמה שנים, בטענה כי מדובר בענף חקלאי ותעשייתי שיכול לספק מקומות עבודה רבים ולהפוך לאחד ממנועי הצמיחה הכלכלית של ישראל.

את הפוטנציאל של ייצוא הקנאביס מכירים באוצר כבר קודם לכן וגם במשרד הבריאות לא התנגדו עקרונית - כל עוד הדבר לא פוגע באספקת הצמח למטופלים הישראליים. ההתנגדות הגיעו בעיקר מהמשרד לביטחון פנים, שחשש מכל המשמעויות הכרוכות בייצוא של חומר רפואי, שמקביל הוא גם סם פנאי פופולארי שנמצא מחוץ לחוק.

משרד האוצר ביסס עמדתו על ניתוח הפוטנציאל הכלכלי בשוק והן על העובדה כי מדובר בתחום צעיר יחסית, בעל פוטנציאל משמעותי להגדלת התוצר ואשר לישראל יש בו יתרון יחסי. בישראל פועלים כיום שמונה מגדלים בעלי רישיון לגידול קנאביס רפואי המייצרים כ-10 טון בשנה.

באוצר טוענים כי פתיחת הייצוא תהווה הרחבה של השוק עבור המגדלים קיימים ועבור מגדלים חדשים שמעוניינים לגדל קנאביס רפואי בישראל, במסגרת אסדרת מערך הקנאביס (רפורמת הקנאביס). על פי הנתונים, על שולחן הנהלת משרד הבריאות מונחות כיום לא פחות מ-500 בקשות לקבלת רישיון גידול בישראל.

על פיה האוצר מחיר הקנאביס הרפואי בעולם עומד על כעשרה דולר לגרם. היקף השוק העולמי הכולל של קנאביס רפואי נמצא במגמת צמיחה משמעותית. בשנת 2000, הייצור הכולל בעולם עמד על 1.3 טון ובשנת 2014 עלה היצור ל-57.3 טון.

לדברי שר הבריאות יעקב ליצמן: "בשל התעניינות הבינלאומית בקנאביס הרפואי מישראל בשל איכותו המקצועית ונוכח הפוטנציאל הכלכלי הגלום, סיכמנו עם משרד האוצר לאשר ייצוא קנאביס רפואי תחת מגבלות מסויימות ולמדינות בהן יש אישור חוקי לכך". ליצמן הוסיף, "נפעל שהמהלך יביא לתוספת משאבים למערכת הבריאות כתוצאה מגידול בהכנסות המדינה".

מחברת תיקון עולם, שנחשבת למגדלת הקנאביס הגדולה בישראל, נמסר: "כמי שזוכים לביקוש בינלאומי עצום של מוצרנו, אנחנו מברכים על ההמלצות של הצוות הבין משרדי ומקווים שיישום היצוא יתאפשר בפועל בזמן הקרוב ללא שהיות נוספות".
קנאביס רפואי משרד הבריאות משרד האוצר ייצוא קנאביס יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד