כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

פטריק דרהי, הבעלים של HOT, במו"מ לרכישת "ידיעות אחרונות"

לפי המתווה המסתמן דרהי ירכוש בשלב הראשון 34% ממניות ידיעות שהיו בידי אליעזר פישמן וכיום משועבדות לבנק הפועלים, ואחזקות של שותפים נוספים בקבוצה • בהמשך הוא עשוי לנסות להשיג שליטה מלאה עיתון, במקום המו"ל הנוכחי ארנון מוזס

בית 'ידיעות אחרונות'. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
בית 'ידיעות אחרונות'. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90



לקראת עסקת ענק בתקשורת הישראלית: בעלי חברת HOT, פטריק דרהי, מנהל משא ומתן מתקדם מאוד לרכישת מניות בקבוצת ידיעות אחרונות. לפי מתווה העסקה, בשלב הראשון ירכוש דרהי את המניות שהיו בידי אליעזר פישמן (34%) ואחזקות של שותפים נוספים בקבוצה. בהמשך, עשוי דרהי לקבל את השליטה המלאה על העיתון במקום המו"ל הנוכחי, ארנון (נוני) מוזס.

בנק הפועלים מנסה זה זמן רב למכור את המניות של פישמן, שהוכרז כפושט רגל, בידיעות אחרונות. המניות משועבדות לבנק בשל חוב של 1.1 מיליארד שקל שנטל פישמן כדי לרכוש את אחזקותיו בעיתון לפני כ–20 שנה. שאר בעלי המניות בקבוצה הם ארנון מוזס עצמו (24%), מרים (מימי) מוזס (13%), ג'ודי שלום ניר מוזס (12%) ומשפחת יודקובסקי (17%, שכמעט מחציתן — 8% ממניות הקבוצה —משועבדות לבנק דיסקונט).

אף שהמניות משועבדות לבנק הפועלים, הבנק לא פתח בהליך תחרותי מוסדר למכירת המניות. את עסקות המכירה השונות מוביל דווקא ארנון מוזס עצמו, שיש לו גם זכות סירוב לכל עסקה שתוצע.

הניסיונות של מוזס לאתר משקיעים לקבוצה עלו במסגרת חקירת פרשת תיק 2000, העוסקת בשיחות שניהלו ראש הממשלה, בנימין נתניהו והמו"ל ארנון מוזס, שבהן ניסו לכאורה לגבש עסקה לסיקור חיובי ב"ידיעות אחרונות" תמורת הטבות כלכליות או קידום חוק ישראל היום. מהקלטות שפורסמו בחדשות 2 עולה כי ראש הממשלה ניסה לסייע למוזס להשיג משקיעים פוטנציאליים לרכישת העיתון, ובהם לארי אליסון, ג'יימס פאקר ואחרים. החשד הוא כי ניסיונות התיווך של נתניהו היו חלק מעסקה, שבה העניק נתניהו טובת הנאה למוזס תמורת סיקור חיובי.

אחת מהעסקות האלה היתה כבר בשלבים מתקדמים בשנה האחרונה, אך ירדה מהפרק. כעת נמצאת על השולחן עסקה אחרת — שבה מעורב דרהי.

העסקה עשויה להתבצע בכמה שלבים. בשלב הראשון ירכוש דרהי את מניות פישמן וחלק מהשותפים הקטנים, ובהמשך הוא עשוי לרכוש את השליטה בעיתון. בכך יסתיים עידן שליטת משפחת מוזס בקבוצת ידיעות אחרונות, הכוללת כיום את פעילות העיתון היומי, המגזינים, האתר ynet, הוצאות ספרים, בית דפוס ופעילויות נוספות.

דרוש פתרון יצירתי

הדרך של דרהי לרכישת השליטה בקבוצת ידיעות אחרונות עשויה להיתקל בחסם משמעותי. חוק הבעלויות הצולבות אוסר על בעלים של תשתית שידורים, למשל HOT, לשלוט בעיתון יומי גדול. המשמעות היא שהשלב השני בעסקה לרכישת השליטה המלאה בעיתון יאלץ את דרהי לוותר על אחזקותיו ב–HOT — מהלך לא סביר מבחינתו. כדי לקבל את השליטה בעיתון ייאלץ דרהי לקדם שינוי חקיקה או למצוא פתרון יצירתי אחר.

דרהי עצמו פועל בשנים האחרונות כדי להרחיב את עסקי המדיה שלו — בעיקר בצרפת. ב–2015 הוא השקיע בחברת המדיה הצרפתית נקסט־רדיו־טי.וי (NextRadioTV), בנוסף לגופי המדיה הנוספים שבבעלותו — היומון הצרפתי "ליברסיון", השבועון "לאקספרס" וערוץ החדשות i24news המשדר מישראל.

עם רכישת חברת נקסט רדיו־טיוי ב–2015, הצהירו ראשי הקבוצה כי בכוונתם להרחיב את עסקי המדיה שלהם, וכי יש סינרגיה בין פעילות התוכן לבין האחזקות בתחום תשתיות התקשורת, הכבלים והסלולר. ככל הנראה, גם בישראל רואה דרהי הזדמנות ברכישת העיתון הוותיק "ידיעות" ואתר האינטרנט המשפיע ynet.

אין זו הפעם הראשונה שדרהי קיבל הצעה לרכישת העיתון. בעבר הוא דחה הצעות מעין אלה, ככל הנראה על רקע המחיר שדרש מוזס. כעת, לאחר שמוזס לא מצא משקיעים אחרים, נראה כי הצדדים התקרבו לעסקה.

"ידיעות אחרונות" נשלט כמעט מאז הקמתו על ידי משפחת מוזס. יהודה מוזס, סבו של נוני מוזס, רכש את העיתון בסוף שנות ה–30 של המאה הקודמת, ולאחר מכן העביר את הניהול לבנו נח. ב–1985 נהרג נח מוזס בתאונת דרכים, ובמשפחת מוזס החלו להתנהל קרב ירושה ומאבקים פנימיים, וכך גם בין ארנון מוזס לבין העורך דאז, דב יודקובסקי, שבסופם קיבל מוזס את השליטה בעיתון ונהפך לבעל השפעה אדירה על דעת הקהל בישראל.

ואולם בעשור האחרון הכנסות הקבוצה ירדו באופן משמעותי. תחום העיתונות כולו רשם ירידה בהכנסות, ותקציבי פרסום רבים נדדו לעבר גוגל ופייסבוק. בישראל נאלץ מוזס להתחרות בקרב קשה מול שלדון אדלסון והחינמון "ישראל היום" — שגרם לירידה במספר המנויים של ידיעות ולקריסה במחירי הפרסום.

בשנים האחרונות נעשו בקבוצה כמה מהלכים שנועדו להתייעלות, לרבות סבבי פיטורים ומעבר של הקבוצה כולה לבית "ידיעות אחרונות" החדש בראשון לציון. ואולם ההערכות הן כי בשל מצבו של שוק התקשורת פעילות הקבוצה עדיין הפסדית.

בין דרהי ומוזס היו הבנות אסטרטגיות

מוזס ודרהי כבר היו שותפים במשך כמה שנים בקבוצת HOT. שניים מהשותפים המייסדים בחברות הכבלים היו מוזס ופישמן, ודרהי רכש את חלקם במנות מ–2009. ב–2012 עלה דרהי לאחזקה של 100% במניות HOT לאחר שרכש את אחזקות הציבור ואת אלה של מוזס ופישמן. כחלק מהעסקה קיבלו פישמן ומוזס אופציה בחברה ששווייה כיום מגיע לעשרות מיליוני שקלים לכל אחד.

ההערכות בשוק התקשורת הן כי בין דרהי לבין מוזס היו הבנות אסטרטגיות. כך, חברת ADD שבשליטת בתו וחתנו של מוזס זכתה לתקציבי הפקות בגובה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

שאלה חשובה היא הוא מה שווייה של הקבוצה כעת, שלפיו מקודמת העסקה עם דרהי. שווי הקבוצה נחתך בחדות מאז רכש פישמן מניות לפי שווי של כ–800 מיליון דולר. העסקה האחרונה שהיתה אמורה להתבצע עם משקיע זר היתה לפי שווי של מיליארד שקל, אך עסקה זו לא יצאה אל הפועל.

מטעמו של דרהי נמסר: "אנו מסרבים להגיב". מטעמו של מוזס ומבנק הפועלים לא נמסרה תגובה. שלום ניר מוזס סירבה להגיב. לא ניתן היה להשיג את תגובותיהם של שאר בעלי המניות.
ידיעות אחרונות נוני מוזס פטריק דרהי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד