י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ישראלי שהלחין מוזיקה לסדרה פופולרית ביוטיוב והקרדיט שלו הוסר – יקבל 800 אלף שקל

דותן ישראל הלחין לפני שבע שנים יצירות בעבור הסדרה "טוטיטו", שפרקיה הגיעו ליותר מ-3 מיליארד צפיות • הקרדיט שלו הוסר מ-260 פרקי הסדרה - ולאחר מכן הוחזר במתכונת שונה וללא הסכמתו • השופט: "הופרו זכויות קנייניות של התובע ביצירות"

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



מוזיקאי ישראלי צעיר שהלחין מוזיקה לסדרת אנימציה לפעוטות שמשודרת בין השאר ביוטיוב זכה בפיצוי של 800 אלף שקל, לאחר שהקרדיט שלו הושמט מהסדרה, והוחזר בצורה לא מספקת וללא הסכמתו לכך.

התביעה הוגשה על ידי דותן ישראל, בוגר מגמת תקשורת חזותית בבצלאל, שלמד בבית הספר רימון עיבוד הלחנה והפקה מוזיקלית ועוסק בהלחנת תכנים. הוא הלחין ועיבד יצירות מוזיקליות שמלוות את פרקי הסדרה "טוטיטו" (TUTITU) — סדרת אנימציה לילדים, המשודרת ביוטיוב ועל גבי פלטפורמות מדיה נוספות בשפות רבות. הסדרה הגיעה ליותר מ–3 מיליארד צפיות.

מאחורי הסדרה שעלתה לשידור ביוטיוב לפני שבע שנים עומדת חברת טוויסט אנימציה שהתאגדה בישראל, ובעליה הם יוסי דהן וטל גמליאל.

כמה חודשים לאחר עליית הסדרה לשידור הלחין ישראל, שהיה אז עדיין סטודנט בבצלאל, שלושה עיבודים מוזיקליים לסדרה, לבקשת מנהלי טוויסט. ניתן לו קרדיט כיוצר ומלחין של מנגינת הנושא והעיבודים המוזיקליים בצורת הצגת שקופית בסיום הסדרה, המהווה חלק אינטגרלי ממנה.

במארס־אפריל 2012 התקשרו הצדדים כדי להעביר את זכויות הקניין הרוחני לטוויסט ומנהליה והוסכם שזה אינו פוגע בזכויותיו לתמלוגים, ויינתן לו קרדיט בכל פרק ומקום רלוונטי. בספטמבר 2012 התקשרו הצדדים בהסכם להעברת מלוא הזכויות ביצירות המוזיקליות באופן המבטל את הזכות לתמלוגים, אך ההתחייבות לקרדיט נותרה בעינה. סך הכל קיבל ישראל 12,800 שקל בעבור זכויות היוצרים ביצירות.

החל מדצמבר 2012, כשנתיים וחצי לאחר עליית הסדרה, לא ניתן לישראל קרדיט בתשעה פרקים מהעונה הרביעית של הסדרה המשודרים באנגלית. בנוסף, כל פרקי העונות שעלו ביוטיוב ב–11 שפות אחרות עלו ללא קרדיט.

לאחר כחצי שנה, ישראל הודיע לנתבעים על ביטול הסכמי העברת הזכויות בעקבות הפרתם, ובהמשך הוא פנה לבית המשפט לקבלת פיצוי וצו מניעה שיאסור להמשיך לעשות שימוש ביצירות. לטענתו, הקרדיט הוסר ביותר מ–260 פרקים (מתוך אינטרס לא לבזבז זמן מסך שאותו אפשר לנצל לשידור פרומו לפרקים נוספים), וזו הפרה של זכויות הקניין שלו. הנתבעים אמנם העלו אחרי פנייתו של ישראל קרדיטים מתוקנים, אך הם היו שונים וניתנים להסרה על ידי הצופה בלחיצת כפתור.

קושי בהערכת הנזק

השופט רחמים כהן שקיבל את התביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד נרדה בן צבי ולנה מור ממשרד סלומון ליפשיץ ושות', קבע כי אף אם לא היתה כוונת זדון להשמטת הקרדיט, לאחר שהדבר הובא לידיעת הנתבעים הם לא תיקנו את הטעות ומדובר בהפרה של זכויות קנייניות של התובע ביצירות המוזיקליות. "אין בקרדיט המתוקן כדי לרפא את ההפרות שכבר נעשו, בפרט כשבנסיבות העניין לא נראה שהקרדיט המתוקן היה בהיקף ובמידה הראויים", קבע השופט, וסיכם כי הופרה זכותו של התובע במשך חודשים רבים עת הופצה הסדרה וזכתה לצפיות רבות, בלי שניתן לו קרדיט כיוצר המוזיקלי. "הפרת ההסכם מהווה הפרה יסודית היורדת לשורשו של עניין ומקימה לתובע זכות לבטל את העברת הזכויות ביצירות המוזיקליות".

התובע ביקש שני סוגי פיצויים חלופיים: אחד בהתאם לרווחי הנתבעים בפועל, והשני ללא הוכחת נזק (מוגבל ל–100 אלף שקל להפרה). בנסיבות העניין, בהיעדר נתונים בדבר שווי הצפיות וקבלת התמלוגים, קבע השופט כי יש קושי להעריך את הנזק שנגרם לתובע. "הקושי גדול עוד יותר לנוכח העובדה שיש קושי רב לאמוד את תרומתן וחלקן היחסי של היצירות המוזיקליות מהסך הכולל של היצירה השלמה — הסדרה טוטיטו".

השופט הוסיף: "אין לקבל את הניסיון לייחס לתובע מניעים והתנהגות של חוסר תום לב בשליחת הודעת הביטול ועמידתו העיקשת על כך שהקרדיט שיינתן לו יהיה כמתחייב". הוא קבע שמונה הפרות שהפרו התובעים — הפרת זכותו המוסרית והפרת זכויות היוצרים של התובע בארבעת היצירות המוזיקליות — ועל כל הפרה הוא חייב את הנתבעים (שיוצגו על ידי עוה"ד עמית דולב ואורי שנהר) בסכום המקסימלי של 100 אלף שקל. בסך הכל, הם חויבו לשלם 800 אלף שקל. זאת בנוסף להוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 130 אלף שקל. בנוסף, ניתן צו מניעה האוסר על טוטיטו לעשות שימוש ביצירות המוזיקליות.

עו"ד בן צבי ציינה כי פסק הדין התקדימי מכיר בחשיבות המרכזית של הזכות לקרדיט בעולם הדיגיטלי, שבו החשיפה העצומה שהיוצר יכול לקבל היא חלק מרכזי מהתמורה אליה שואף היוצר, ולעתים חשיבותה עולה על התמורה הכספית הישירה.
קרדיט זכויות יצרים מלחין תביעה יוטיוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד