י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

השועל הקטן וכאבי הזנב הקטוע / אבי איתן

במרומי הגליל העליון בסמוך להר מירון, באזור המבותר בערוצי נחלים, בין שמורות טבע, חורשות ומטעים שוכן קבוץ יראון. בלב הקבוץ קיים ״אגם חי״, אגם טבעי וקסום שמלבד היותו אתר נופש ובילוי משמש גם כמקום שיקומי לבעלי חיים הזקוקים לטיפול מיוחד

השועל הקטן וכאבי הזנב הקטוע / אבי איתן
על הדרך





כל מי שמכיר את התנ"ך ואת התלמוד מכיר את האופן שבו מייצגים השועלים את השממה. בין אם אלה שועלי שמשון הגיבור ששימשו אותו לשריפת שדות פלישתים או שאלה השועלים הנזכרים במגילת איכה, שהולכים על הר ציון ששמם. במקומות אחרים – במשלים רבים – מייצגים השועלים את התבונה והערמומיות.

ברגע שבו מנסים ללמוד קצת עובדות מעשיות על השועלים מגלים באמת חיה אינטליגנטית ממשפחת הכלביים. 12 מיני השועלים, בני הדודים הרחוקים והלא מבויתים של הכלבים המוכרים לנו היטב, מתאפיינים בחוטם ארוך וצר, בזנב פרוותי ובמבנה גוף קטן עד בינוני בדרך כלל.

בדרך כלל לא נצליח להבחין בשועלים בתחום המחייה הטבעי שלהם, אלא אם נרחיק לאזורים מדבריים או לא מאוישים ונידרש להמתין לשם כך שעות ארוכות עד שנצליח, אם בכלל, להבחין בשועל בלי שהוא יברח מפנינו. אז היכן נוכל לראות שועל בגודל טבעי? היכן נוכל להראות לילדים איזו חיה ראה ר' עקיבא כשהיא יוצאת מבית קודש הקודשים החרב וצחק כשהאמין והבין שכמו שנבואת החורבן התממשה, כך גם נבואות הגאולה יתממשו?

אל פינת החי 'אגם חי', שבקיבוץ יראון הסמוך לצפת, מגיעות חיות רבות הזקוקות לשיקום. ביניהן הגיעו שלושה שועלים, שהפכו לחביבי האורחים. "הגיעה אלינו שועלת פנק אחת מבוגרת מאוד מפינת חי אחרת. מכיוון שהיא זקנה ושני השועלים האחרים הם צעירים ונמרצים, סידרנו לה כלוב נפרד, כדי שלא יציקו לה. היא מתוקה מאוד והגיעה אלינו לפנסיה, לשארית חייה", מספרים אושי ויטריאול ושמעון חזיזה, מנהלי אגם חי.

שועל נוסף שנמצא בפינת החי, עונה לשם שולי והגיע אל המקום לפני כחצי שנה. "מצאו אותו בטבע כשהיה קטן מאוד. הוא גדל פה וממש מתנהג כמו כלב מבחינת הידידותיות. כמובן שהוא לא משוחרר, אחרת לא יישארו לנו עופות בפינת החי, אבל כשהצוות נכנס אליו ונכנס לכלוב, הוא מתפנק כמו כלב", סיפרו. שועל נוסף, בוגר יותר, הגיע מפינת החי ביטבתה ויש לו זנב קטוע, ככל הנראה בעקבות זיהום שממנו סבל כשמצאו אותו פצוע בטבע. "בעקבות הפציעה שלו הוא סובל לעתים מכאבי פאנטום, תחושת כאב מוכרת היטב, באיבר הקטוע, אצל מי שנקטעו אצלם אברים", סיפרו ויטריאול וחזיזה.



איך אתם יודעים שיש לו כאבי פאנטום?

"הכאבים הללו מגיעים בתקופות ובגלים וכשהם מגיעים, השועל רודף אחרי הזנב ובוכה. לשמעון יש ידע רב בטיפול בחיות וכשהוא מבחין שהשועל סובל מכאבי פאנטום אנחנו מטפלים בו באמצעות עירוי של חומרי הרגעה, כמו מורפיום".

מלבד השועלים המשתקמים ניתן לראות באגם חי יראון חיות רבות ומגוונות אחרות. ביניהן צב סודני בן אחת עשרה הסובל מגב עקום, עופות דורסים רבים, לאמות, אלפקות, איילים, תוכים מזנים שונים, זוחלים, דורבנים שגדלו מאז שהיו קטנים אצל בני אדם ובשל כך הם לא פחדנים כמו קרוביהם הפראיים מן הטבע.

בנוסף, קיים במקום אגם שבו אפשר לשוט בסירות פדלים, מתקני שעשועים, אזור פיקניקים, מזנון ועוד.





לפרטים>>>
קבוץ יראון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד