י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

החרדים חוזרים בהמוניהם לרחוץ בחוף התל אביבי - מה הסיבה לתופעה?

אם בשנים עברו חששו החרדים לדבר ה' לרחוץ בשרתון בשל הוראת כמה מגדולי הרבנים, הרי שהשנה הם חוזרים בהמוניהם, בעיקר הליטאים איש חינוך מסביר ל'בחדרי' כי החוף הזה הוא בעצם הרע במיעוטו לעומת החופים האחרים שהוכשרו בדיעבד

חוף שרתון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חוף שרתון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: פלאש 90



הרצליה כבר לא! יותר ויותר חרדים חוזרים לרחוץ בחוף שרתון שנאסר לפני כעשור שנים על ידי רוב גדולי ישראל מכל העדות והחוגים.

השנה אפילו מארגנים הסעות קבועות באוטובוסים מפוארים ונוחים, בימי הגברים והנשים לחוף, בצורה רשמית עם פרסום בעיתונים על מועד הנסיעות ותחנות האיסוף. וגם המחיר נוח למדי - 17 שקלים בלבד.

בין המפרסמים - גם עיתונים המתהדרים בכשרות ועדה רוחנית המפקחת על תוכן העיתון.

במודעות שפרסם 'הוועד למען טוהר המחנה' בתחילת בין הזמנים נכללו החופים שהוכשרו לרחצה נפרדת על ידי משרד הפנים תוך הסתייגות שהחופים הללו ברשימה מאושרים רק בדיעבד היות ובהם קיימים הכי פחות מכשולים. ברשימה נמצאים החופים: הרצליה, חיפה, בת ים, אשדוד, נתניה, כינרת וים המלח.

לעומתם, בתחתית המודעה נכלל חוף שרתון התל אביבי, בין אלה אשר אינם מאושרים לרחצה והנימוק הוא: "מלאים מכשולים בדרכי הגישה ובחופים עצמם, הגובלים באיסורי תורה חמורים וכמעט שאין אפשרות להישמר מלהיכשל שם".

'בחדרי חרדים' עקב וגילה כי רוב רובם של הנוסעים הקבועים למשל מבני ברק לחוף שרתון הם דווקא מהציבור הליטאי.

זאת למרות שלפני מספר שנים הוקצה חוף נפרד בהרצליה עבור החרדים תושבי המרכז, אך המתרחצים הלינו על חוסר נוחות – המצילים דוחסים את החרדים בקטע קטן מאוד בשל העובדה שאין באותו חוף שובר גלים, לעומת חוף שרתון הרחב.

בנוסף, לפני כשנה פורסם ב'בחדרי חרדים' כי רב העיר ב"ב הגרמי"ל לנדא, לא אישר את החוף הנפרד בהרצליה כחוף מהדרין.

כעת נשאלת השאלה האם תוקנו הליקויים בחוף שרתון - עליהם הצביעו גדולי ישראל בעבר, והחוף הותר לרחצה, או שמא מדובר בהתרופפות ההוראה עליה חתומים בעיקר רבנים שכבר אינם בין החיים כיום, כדוגמת פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל, שכן השנה לא מצאנו מודעות כלשהם המעוררות אודות האיסור לרחוץ בחוף שרתון כבשנים עברו לקראת ימי בין הזמנים.

איש חינוך ליטאי מסביר ל'בחדרי חרדים' כי החרדים לא נוסעים לרחוץ בחוף בהרצליה מכיוון שראש העיר חנוך זייברט, לא מסבסד הסעות לשם כמתבקש בעיר מלאת משפחות ברוכות ילדים ומעוטי יכולת. זאת ככל נראה בשל השתייכותו לחסידות גור אשר מנהלת את 'הוועד למען טוהר המחנה' שאינו מכשיר שום חוף בצורה רשמית כי אם בדיעבד, כאמור.

איש החינוך מתייחס גם לעובדה שרוב הנוסעים לחוף שרתון הם ליטאים: "הליטאים הגברים מקפידים יותר על כללי הצניעות. הם הולכים השכם בבוקר אחרי הנץ עוזבים עד השעה 9.30 ולגבי הנשים הן נוסעות בכל שעות היום".

לגבי החוף עצמו אומר המחנך: "שרתון, מבחינת המחיצות ושובר הגלים הוא המהודר ביותר וכי כל האיסור שמפרסמים הוא רק בשל דרכי הגישה הבעייתים מבחינה רוחנית. ישנם רבנים המתירים להגיע לחוף רק דרך המדרגות בגן העצמאות (לא בירידה מרח' חבקוק, הצמוד לחוף מעורב).

כך או כך, המציאות בשטח היא שהחרדים נוהרים באוטובוסים לחוף שרתון ומסתמכים על אותם רבנים המתירים אותו, היות והחוף הנפרד בהרצליה אינו מוגדר לדידם כ"איכא דרכא אחרינא".

בפניה לוועד למען טוהר המחנה, סירבו להגיב על כך באופן רשמי, אך ביקשו להעמיד את הדברים על דיוקם: "מזה שנים מתוך שאר פעולותיה, הוועד פועל להכשרת חופי הים והסדרת דרכי הגישה, והתאמתן לצרכים של המגזר החרדי ללא כל תמורה" אמר ל'בחדרי חרדים'.

"חוף שרתון נאסר ע"י כל גדולי התורה וההוראה, וזאת מאחר ודרכי הגישה לחוף כרוכים במראות אסורות, באופן חמור ביותר, גם לנשים. (בשונה משאר החופים), המחיצה האמורה להפריד בין החוף המופרד לחופים המעורבים הצמודים אינו עולה על מס' מטר בחוף עצמו, ומיד עם הכניסה למים הרי הים אינו מופרד כלל! ומהווה מכשול רוחני חמור ביותר".

לדבריהם, עניני הסבסוד אינו קשור ככל וכלל לוועד או לשיקוליו. "איסורי תורה ואיסור הכשלה לרבים חל הן על גברים והן על נשים, ואין כל הוראת היתר לנשים להגיע ולשהות בחוף שאינו מופרד כהלכה" אומרים בטוהר המחנה ל'בחדרי'. "לפי הנתונים הנמצאים בידי הוועד, הציבור החרדי על כל גווניו, ב"ה שומע להוראת הרבנים, ומגיע לחופים הכשרים בלבד, ולכאורה המתרחצים במקום אינם מודעים דיים לאיסור ההלכתי, ולחופים הכשרים הקיימים ב"ה, ואין זה מן הראוי להכפיש ציבור שלם כציבור שמתיר איסורי תורה".

עוד הוסיפו כי "בעניין אי אישורו של רב העיר ב"ב הגרמי"ל לנדא, את חוף הרצליה בשנה שעברה, אכן שנה שעברה עדיין לא היה ניתן להכשירו באופן רשמי, אך השנה, לאחר התערבותו של שר הפנים הרב אריה דרעי, לתקן את הליקויים הנדרשים, הוכשר החוף כראוי ואף הוכשר רשמית ע"י רב העיר הגרמי"ל לנדא שליט"א".
חוף שרתון חוף נפרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד