י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

החרדים זועמים על בג"ץ: "שנאה ובורות"

בג"ץ קבע הבוקר כי אשה תוכל לשמש בתפקיד מנכ"ל בתי הדין • ח"כ מקלב: "פסק הדין שניתן היום לא בא למנוע אפליית נשים, אלא כל רצונם של העותרים הוא פגיעה במעמד בתי הדין"

צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



ניצחון לארגוני הנשים: בג"ץ, בראשות המשנה לנשיאה השופט בדימוס אליקים רובינשטיין,קבע הבוקר (רביעי) כי אשה תוכל לשמש בתפקיד מנכ"ל בתי הדין, באם היא תעמוד במספר קריטריונים.

רובינשטיין האשים את המדינה בכך שלא פעלה כראוי וכתב בפסק הדין: "בדיונים שהתנהלו בפנינו ולאורך ליוויו השוטף של התיק, עודדנו וזירזנו את המדינה למצוא פתרון שייתר את הכרעתנו. ואולם, משלא חלה התקדמות משמעותית בסוגיה הרגישה שעל הפרק זה זמן רב מדי, ומשניכר כי אין הדבר בוער יתר על המידה בקרבם של מקבלי ההחלטות לדון בו, ואף לא נקבע מועד נוסף להעלאת טיוטת התקנות – בנוסח כזה או אחר – לדיון בועדת החוקה, אין מנוס מהכרעה בעתירה, כמות שהודענו מכבר. לאחר העיון הגענו לכלל מסקנה כי הדין בעיקרון עם העותרות".

הטיעון המרכזי של רובינשטיין להחלטתו: "רואים אנו את תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים כתפקיד מינהלי- אדמיניסטרטיבי בעיקרו ובמהותו. אף היועץ המשפטי לממשלה סבור, כי עסקינן בתפקיד "ניהולי מובהק", ולא בתפקיד דתי".

בשל כך הוא קבע כי "סבורים אנו כי אין כל מניעה שבדין למנות אשה כמנהלת בתי הדין הרבניים, ככל שתימצא ראויה לתפקיד בהתאם לתנאים שיפורטו. מסקנה זו עולה בקנה אחד עם דברי חקיקה שונים, ובהם חוקי היסוד בדבר זכויות האדם, חוק שיווי זכויות האשה, וחוק שויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח 1988- , וכן עם הצורך בייצוג הולם של נשים במגזר הציבורי בכלל, ובניהול בתי הדין הרבניים בפרט, כפי שיפורט".

רובינשטיין מפרט את הקריטריונים שנדרשים למינוי: "לאחר ששקלנו את הדברים הגענו לכלל מסקנה, כי כשירות לשמש כרב עיר לצורך סעיף 13 לחוק הדיינים – ובפועל, לענייננו, לצורך מינוי למנהל בתי הדין הרבניים – יכול שתהא למי שנתקיימו בו כל התנאים האלה".

להלן התנאים: תושב ישראל, בעל רישיון טוען רבני; או שהוא עורך דין בעל תואר שני במשפט עברי או בתלמוד; יתרון לעורך דין שהוא גם טוען רבני. הוא בעל ניסיון של 7 שנים לפחות בהופעה בבתי הדין הרבניים ומבחינת אופיו ואורח חייו הוא ראוי לשמש בתפקיד מנהל בתי הדין הרבניים.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב הגיב בזעם לפסיקת בית המשפט ואמר כי "פסק הדין שניתן היום לא בא למנוע אפליית נשים אלא כל רצונם של העותרים הוא פגיעה במעמד בתי הדין, תפקיד זה של מנכ"ל בתי הדין ברובו אינו אדמיניסטרטיבי אלא תפקיד הדורש ידע הלכתי רב, לא אפליית נשים במגזר הכללי והציבורי מה שעמד לנגד עיניהם אלא הפגיעה בסמכות ובמעמד בתי הדין".

מקלב מוסיף כי "העובדה שבהנהלת בתי המשפט מתוך כעשרים מנהלים לא התמנתה מעולם מישהי לשמש כמנכ"לית בתי המשפט על אף שיש שופטות - לא הפריעה להם, זה לא נובע משוויוניות אלא משנאה והחלשת כוחם של בתי הדין הרבניים, יש בזה בורות וההתנכרות, לא יעלה על הדעת ולא נאשר שבתפקיד כה רגיש זה - לא יכהן אדם שראוי לכך בעל ידע הלכתי מובהק ואינו עוין לדת, לממסד הרבני ולהלכה הצרופה והמסורה", דברי מקלב.
בגץ בתי הדין אשה מנכל אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד