י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"יש להכריז על בד''ץ העדה החרדית מונופול בתחום שירותי כשרות המהדרין"

לאחר שטרה החליפה את בד"ץ אגודת ישראל בבד"ץ העדה החרדית כגוף המעניק כשרות מהדרין למוצריה, שולטת האחרונה בכ-63% משוק החלב • על רקע זה, הוגשה לרשות ההגבלים העסקיים, בקשה להכריז על בד"ץ העדה החרדית מונופול בתחום שירותי כשרות מהדרין בכלל, ובתחום מוצרי החלב בפרט

חלב טרה בכשרות העדה החרדית
חלב טרה בכשרות העדה החרדית



בתחילת החודש החליפה טרה את בד"ץ אגודת ישראל, איתו עבדה כ-60 שנה, כמעניק כשרות מהדרין למוצריה, בגוף מתחרה, בד"ץ העדה החרדית. בכך התחזק בד"ץ העדה החרדית, המעניק שרותי כשרות מהדרין לתנובה, כגוף הגדול ביותר המעניק כשרות מהדרין בשוק החלב בישראל.

על רקע זה, הזדרזה תנועת נאמני תורה ועבודה להגיש לרשות ההגבלים העסקיים בקשה להכריז על בד"ץ העדה החרדית מונופול בתחום שירותי כשרות מהדרין בכלל, ובתחום מוצרי החלב בפרט.

גוף המהווה מונופול, בין אם מוכרז או לא, אסור לו, בין השאר, לנצל את כוחו לרעה. לדוגמה, באמצעות העלאת מחירים בעתיד, או קביעת תנאים מוגזמים לקבלת היתר הכשרות. עם זאת, מדיניות רשות ההגבלים הנוכחית היא להמעיט בהכרזה על מונופולים ולהתמקד באכיפה נגד מונופולים המפרים את החוק.

"כתנועה העוסקת בהסדרת רגולציה בתחום הכשרות ושיפור שירותי הכשרות לצרכנים, אנו פונים לרשות ההגבלים העסקיים בבקשה לפתוח בבדיקה בעקבות האירועים האחרונים, ולהכריז על בד"ץ העדה החרדית כעל מונופולין בתחום שירותי כשרות המהדרין בכלל ובתחום כשרות המהדרין בשוק החלב", כתב תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועה.

לדבריו, עד כה לא היה ברור לתנועה אם הבד"ץ מהווה מונופול בשוק מוצרי החלב, אף שתנובה מוגדרת מונופול בחלק ניכר ממוצריו. עם זאת, לאחר שטרה החלה להשתמש בשירותי הבד"ץ, שליטתו כמונופול בענף החלב נראית מובהקת.

תנועת נאמני תורה ועבודה היא תנועה ציונית-דתית המבקשת לחזק את ערכי תורה ועבודה, תוך שילוב התורה עם המדע, הציונות והחיים המודרניים ולחבר בין ערכי היהדות והדמוקרטיה. כל זאת, תוך שיתוף הציבור, ביזור סמכויות, החלת עקרונות שקיפות וייצוג הולם.

בפנייה לרשות ההגבלים נכתב כי בשוק הכשרות בישראל פועלים כיום עשרות גופים פרטיים - בד"צים - שמספקים שירותי השגחה ופיקוח על כשרות המזון במסעדות ובתי קפה, מפעלים לייצור מזון ומשקאות, קייטרינג ואולמות אירועים, בתי מלון ובתי הארחה. גופים אלו נותנים הכשר מהדרין, בנוסף לתעודת ההכשר הניתנת מצד גורם מוסמך לפי החוק – הרב המקומי או רב שהוסמך לכך על ידי מועצת הרבנות הראשית.

עד לאחרונה, בשוק החלב ניתנו הכשרי מהדרין על ידי שני גופים מרכזיים: בד"ץ אגודת ישראל לחברת טרה ובד"ץ העדה החרדית לחברת תנובה. על פי נתוני התנועה, נתח השוק של חברת תנובה בשוק החלב מגיע לכדי כ-50% מהשוק, ובצירוף נתח השוק של טרה מדובר בכ-63% מהשוק.

"הבד"צים אינם מחויבים לכללי שקיפות ואינם עומדים תחת רגולציה כלשהי מצד הרבנות הראשית לישראל או המשרד לשירותי דת, הגופים האחראיים על שירותי ההשגחה על הכשרות בישראל", נכתב. התנועה מצטטת מדו"ח מבקר המדינה מ-2014, שכתב כי "הבד"צים אינם כפופים לכללי אסדרה או שקיפות: מחיריהם אינם מפוקחים, וחלקם אינם מאוגדים והם אינם חייבים בדיווח למשרד לשירותי דת. לפיכך אין לרשויות המדינה מידע לגבי פעילותם והכנסותיהם".
העדה החרדית אגודת ישראל רשות ההגבלים שוק הכשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד