י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בלעדי: מה מסתתר מאחורי המאבק בשבועונים?

התדרדרות באיכותם, זליגת מנויים ובריחת מפרסמים, הביאה את 'יתד' לקרב • כיצד נעשתה ההחתמה, ומה מתכננים השבועונים • כך מגייסים את היידישקייט למאבק עסקי

 הצטרף למכתב נגד השבועונים, הגרי"ש אלישיב
הצטרף למכתב נגד השבועונים, הגרי"ש אלישיב



"אלו פרפורי גסיסה. הם מרגישים שהם מאבדים שליטה, ומוציאים את הנשק האטומי. הם לא יודעים שהכל יחזור אליהם כבומרנג. ברגע שנחצים כל הגבולות, והמטרה מקדשת את האמצעים, גם אנחנו נוריד כפפות. לא תהיה לנו ברירה", את המונולוג הבא שמענו הבוקר (ד'), מיהודי המשמש בימים כתיקונם בתפקיד בכיר באחת המדיות החרדיות.

אותו גורם עוקב בימים האחרונים אחר המלחמה המתנהלת כנגד השבועונים והחינמונים ולא מאמין למראה עיניו. "כל אחד מבין שיש מאבקים עסקיים. כל מו"ל שמח לנגוס נגיסה מכובדת בעוגת הפרסום. אבל יש כללי משחק. כולם יודעים להתנהל בצורה שלא תשבור את הכללים. במינימום של הגינות.

"אנחנו עומדים היום בפני שוקת שבורה, שבה בעלי עסק מתחרה מביאים אותנו לעבר מחוזות לא מקובלים ולא אתיים. לגרור את היידישקייט לתחרות עסקית?! להפוך את גדולי הדור למקדמי מכירות ומחסלי יריבים?! בסוף היום, אני בטוח, האמת תנצח. למעשה, זה קורה כבר עכשיו. הציבור יודע לזהות את הציניות וצרות העין המאפיינת את המאבק המדומה".

המונולוג הבא, וציטטות נוספות שיובאו בהמשך, לא בא בחלל ריק.

מיד לאחר חג הפסח יצא היומון המפלגתי 'יתד נאמן' למאבק בכלי התקשורת החרדיים. מי שנטל לידיו את העיתון בחג הפסח האחרון, וראה אותו בעליבותו ובאפרוריותו, לא התקשה להבין בשל מה בא הסער הגדול הזה. העיתונים החרדיים של סופי השבוע הציגו עיתונות צבעונית ומושקעת, העומדת בסטנדרטים מקצועיים. 'יתד נאמן' לעומת זאת, הציגו מרכולת אפרורית, נעדרת חזון, שאובת כריזמה ושאר רוח. אין מה להגיד בתחרות על ליבו של הצרכן, המאבק הוכרע מזמן.

בשל כך, החלו גורמים באגף השיווק של היומון המפלגתי לחוש בתופעה של בריחת מפרסמים, דבר שגרם להפסדי עתק. מי שמעורה מעט במערכת העיתונאית מבין, שאם אין מפרסמים - אין עיתון.

בראיון לאתר המדיה 'אייס', אמר היום גורם בכיר בענף הפרסום: "המצוקה של יתד נאמן נובעת מבדיקות עומק שביצעו שורה של מפרסמים, שגילו כי הפרסום ביומון מניב תוצאות נמוכות, וזאת בשל העובדה שציבור קוראי העיתון צורך בעיקר מוצרי צריכה יסודיים בלבד, לעומת כלי התקשורת החרדיים האחרים, שהמעמד הסוציו-אקונומי של קוראיהם נחשב לממוצע ומעלה".

אז מה עושים? יש שתי אופציות. או לכנס ישיבת מערכת ולנער את העובדים. להסביר להם כי בשוק של תחרות כל כך קשה, אי אפשר להמשיך ולהציג ידיעות המבוססות על העתקות מהאינטרנט. להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי חייבים 'להגדיל ראש' ולחשוב מחוץ לקופסא. האופציה השניה היא ללכת לגדולי ישראל ולהשמיץ את המתחרים.

המגרעות באופציה הראשונה ברורות לכל. חברי המערכת יתמרמרו, אולי אפילו יתמרדו. קשה להתחיל לחנך אנשים מבוגרים, שהיד שלהם מכוונת באופן אוטומטי לאתרי אינטרנט שונים מהם הם שואבים את הידיעות. מאידך גיסא, המעלות באופציה השניה – ברורות. הולכים לגדולי ישראל – עדיף באמצעות אברך מתוסכל – משנים כמה דברים, מביאים מאמרים ישנים, ועושים עוד אי אלו תרגילים, ומחתימים אותם נגד המתחרים.

המתחרים ייכנסו לעמדת מגננה, יגיבו בפאניקה, ינסו לקבל הכשר, ואנחנו נצחק כל הדרך אל הבנק.

לפני כשבוע וחצי החלו בוחרי האופציה השניה, להרים את המערכה. באמצעות מכתב שהוצא במרמה, גוייס הגר"נ קרליץ אל המערכה, וחתם נגד השבועונים.

"איך אפשר לחנך ילדים", שואל איש התקשורת בשיחה עם 'בחדרי חרדים', "כשהם רואים את השקרים הגסים של מי שאמורים להיות נאמני ביתם של גדולי ישראל. אנחנו, שמשתיתים את החינוך על הציות העיוור, על 'ועשית ככל אשר יורוך', עלולים לאבד את הדור הצעיר. על ילדים אי אפשר לעבוד. הם רואים מה קורה. מבינים את המטריה, ומסיקים את המסקנות".

אז מה התחדש הבוקר?

לאחר פרסום מכתבו של הגר"נ קרליץ, חשף אתר 'בחדרי חרדים' כי הגר"נ קרליץ העניק הכשר לעיתון כבר לפני 13 שנים, וחידש לפני כשנתיים את חתימתו על ההכשר. גם המכתב שפורסם בשמו נגד העיתון לאחר חג הפסח האחרון – הוכחש על ידי הגר"נ. במכתב ששלח למערכת עיתון 'יתד נאמן' ביקש הגר"נ שלא לפרסם את מכתבו, אך למרות הכל המכתב פורסם ביום שלמחרת בשנית.

לאחר הסאגה המביכה שעברו מנהלי המאבק, ביניהם בכירי 'יתד נאמן', הוחלט להסלים את המאבק. בימים האחרונים נכנסו שוב ושוב גורמים הקשורים לעיתון לחדרו של הגרי"ש אלישיב, וביקשו שיחתום על המכתב. המאמצים לא נשאו פרי, ורק לאחר שגוייסו כל התותחים הכבדים, הסכים הגרי"ש לחתום על המכתב.

לאחר חתימת הגרי"ש הפעילו אנשי 'יתד נאמן' לחץ על היומונים המתחרים להכניס את המודעה. ב'המודיע' לא הסכימו להכניס את המודעה, ואילו עיתון 'המבשר' שעדיין משווע להכרה רשמית, מיהר להסכים ופירסם הבוקר את המודעה. (אחד הגורמים בכלי התקשורת החרדיים נזכר היום במקרה משעשע: לפני מספר חודשים התנוסס ב'המבשר' מכתב החתום על ידי הגר"ש אויערבך, ובו דברי ביקורת נוקבים נגד איל הון מסוים. שעות לאחר צאת הגליון מהדפוס, התברר כי מדובר היה בזיוף חמור, וכי הדברים מעולם לא היו לנגד עיניו של הגר"ש. המכתב שוגר גם למתחרים, אך היחיד שנפל בפח היה 'המבשר', שרואה בפרסום מכתבים מעין אלו אקט של הכרה רשמית).

אלא שגם הבוקר, גם אלו מבין הקוראים שאינם חדי עין, הבחינו בשינויי הגירסאות בין המודעות בעיתונים. מלבד העובדה כי על המודעה לא פורסם תאריך, דבר מוזר בפני עצמו, הרי שבעיתון 'יתד נאמן' פורסם המכתב עם חתימת הגר"נ קרליץ, בעוד בהמבשר פורסם המכתב ללא חתימתו.

מי שנטל לידיו את שני העיתונים לבטח שואל את עצמו, איך יכול להיות כזה דבר. אם באמת יש כזה מכתב, וחתימתו של הגרי"ש צורפה לחתימת הגר"נ, איך ירדה החתימה במודעה בהמבשר. ואם זה מודעה אחרת איך היא צורפה למודעה ביתד? למנהלי המאבק הפתרונים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגר"נ ביקש מספר פעמים שלא יפרסמו את חתימתו על המכתב, כל עוד שעיתון 'משפחה' מוזכר בו מפורשות, אך אנשי 'יתד' לא שעו לבקשות, ופרסמו בכל זאת. ב'המבשר' כנראה נותרו אי אלו שרידי שפיות והם צייתו להוראתו המפורשת של הגר"נ קרליץ. הם ויתרו על חתימתו.

"יתד נאמן חוצה את כל הקווים האדומים בזלזול שלו בכבוד תלמידי חכמים וגדולי ישראל", אמר היום אחד ממקורבי הגר"נ קרליץ. "אם מישהו חושב שהזלזול יעבור ללא תגובה מצידנו, הרי שהוא טועה טעות מרה. הם אמנם מתעטפיפם באיצטלה של קדושה אך אנחנו נחשוף את ביזוי החכמים. לכמה אנשים יהיה מאוד לא נעים ביום שזה יקרה".

האם המאבק בתחילתו או ש"אנו רואים פרפורי גסיסה"? נמשיך ונעקוב.

המכתב 'ביתד נאמן' הבוקר



המכתב ב'המבשר' הבוקר ללא חתימת הגר"נ קרליץ



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד