כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

דרמה מאחורי הקלעים: מתי תיערך ההדלקה במירון?

בשל חשש לחילולי שבת קורא הגר"ע לא להגיע למירון במוצ"ש ולדחות את ההדלקות • ש"ס פועלת לדחיית חופשות בתיה"ס לאחר ל"ג בעומר • מסע לחצים לדחיית ההדלקה המסורתית

לא במוצ"ש. ההדלקה המסורתית בציון הרשב"י
לא במוצ"ש. ההדלקה המסורתית בציון הרשב"י



התוכניות בלשכתו של הגר"ע עמאר היו כבר ערוכות ומוכנות. בכירי ש"ס הבטיחו השתתפותם, אנשי הלשכה נסעו לישוב מירון כדי לעמוד מקרוב אחר ההכנות, הכול היה כמעט מוכן ומזומן להדלקה הענקית שהתעתדה להתקיים במוצ"ש הקרוב, בחצות הלילה. בדיוק בשעה בה מדליק האדמו"ר מבויאן את מדורתו, אבל במתחם נפרד, עם הרבה מאד פייטנים.

עוד בנושא:
האש במירון • לדחות או לא לדחות? • הפולמוס

ואז הגיעה הזמנתו של הגר"ע יוסף, שקרא לגר"ש אל ביתו וביקשו להוציא מכתב לפיו על הציבור להגיע למירון רק בבוקרו של יום ראשון וזאת בכדי למנוע חילולי שבת. הגר"ש ניסח מכתב, הגר"ע הוסיף כמה מילים בכתב ידו וחתם.

מחר בע"ה עתיד להתפרסם מכתב נוסף, הפעם בחתימתם של שני הרבנים הראשיים לישראל, הגר"ש עמאר, והגר"י מצגר.

לפני מספר ימים קיבל הרב אמיר קריספל, חבר הוועדה למען השבת מטעם הגר"ע יוסף, טלפון מבית הרב. נאמר לו כי עליו להגיע ללא דיחוי אל הרב.

משהגיע, אמר לו הרב כי כבוד השבת נרמס וכי לא עושים די כדי לשמור עליו. הרב המשיך וסיפר לו כי הגיעו אליו שוטרים, שסיפרו לו כי המשטרה מאלצת אותם לחלל את השבת הסמוכה לל"ג בעומר, וכי כל הצמתים הסמוכים למירון כולל הישוב עצמו יהיו מלאים בשוטרים החל מצהרי יום השבת.

הגר"ע ביקש לצאת בקריאה לציבור להגיע רק ביום ראשון, ולא במוצ"ש, בניסיון נואש למנוע מהמשטרה להיערך קודם לצאת השבת. הרב הוסיף ואמר כי אם על מצוות שופר, שהיא מדאורייתא, לא מחללים את השבת והשופר נאסר בטלטול בשל כך, על אחת כמה וכמה לגבי העלייה למירון שאינה אלא מנהג בישראל, וברור שאין כל היתר לחלל בגינו את השבת.

הגר"ע הוסיף וביקש מהרב קריספל לכנס את שרי ש"ס וכן את יו"ר וועדת הפנים, ח"כ דוד אזולאי, יחד עם הוועדה למען השבת, ולהוציא הודעה מסודרת הקוראת לציבור להימנע ולהגיע למירון לפני יום ראשון בבוקר.

שר הפנים מיהר לפנות אל שר החינוך, גדעון סער, בניסיון לשכנעו לדחות את מועד החופשה של ל"ג בעומר ל...י"ט באייר. המטרה: למנוע את חילולי השבת של בני הנוער והמשפחות, המציתים את המדורות במוצ"ש תוך חילול שבת והכנות כבר בשבת קודש. השר, שמצא כי ביום שני נערכת בחינת בגרות, לא יכול היה להיענות לבקשה, למרות רצונו הטוב.

האדמו"ר מבאיאן ידליק חצי שעה לאחר חצות

מי ששינה מיד את תוכניתו בעקבות ההוראה ההלכתית הנ"ל היה הגר"ש עמאר, שעל פי התוכנית אמור היה להגיע לקברו של רבי שמעון בר יוחאי שבמירון כבר בליל מוצ"ש הקרוב, ליל ל"ג בעומר.

בלשכתו מיהרו לשנות את הלו"ז, והגר"ש יעלה מירונה רק ביום ראשון. "הרב אמר שאפילו יהודי אחד פחות יחלל שבת, זהו רווח נקי", סיפר לי אחד מאנשי לשכתו של הגר"ש, שמחר על הבוקר ייאלץ לשוב ולהצפין מירונה כדי לערוך מחדש את ההכנות, והפעם להדלקה בשעה 19:00 בערבו של יום ראשון.

האדמו"ר מבאיאן לעומת זאת, החליט להדליק את המדורה המסורתית חצי שעה לאחר חצות. לדברי מקורביו המשטרה אמרה כי די בארבע שעות טרם ההדלקה כדי להיערך לה ולכן אין צורך לדחות את ההדלקה ליום המחרת. נעשים כרגע מאמצים קדחתניים לשכנעו להסכים לדחייה.

נזכיר כי במהלך דיון שנערך לפני מספר ימים בוועדת הפנים של הכנסת, ניסה שוב ושוב ח"כ אורי מקלב להעלות את נושא שמירת השבת, וניסה להוציא קריאה לכל מי שחרד לקדושת השבת לאחר ולהגיע למירון כדי למנוע חילולי שבת. נציגי המשטרה שנכחו בדיון ניסו לומר כי הדבר לא יועיל, שכן המשטרה כך או כך תיערך מוקדם שכן היא אינה יכולה לדעת מי יגיע ומתי.

במהלך השבוע פורסם ב'המבשר' גם מכתבם של הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ ובו קריאה לעולים למירון להימנע מלצאת בסמוך ליציאת השבת ולהקפיד על נסיעה בחברות של חרדים כדי למנוע חילולי שבת על ידי ההכנות של חברות ההסעה.

"על-כן אנו קוראים לכלל הציבור להימנע מנסיעה הסמוכה לצאת השבת, וליסוע רק עם חברות שומרי מצוות, שבוודאי נזהרים שלא ייגרמו חס ושלום חילולי שבת, ודוחים את שעת הנסיעה לשעה מאוחרת מצאת השבת".






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד