ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

האש במירון • לדחות או לא לדחות? • הפולמוס

הרב אמיר קריספל, בעד: "חובה לדחות ההדלקה במירון ליום א'" • הרב אנשיל פרידמן, רב המחוז הצפוני במשטרה,: "תמיד נהגו להדליק במוצ"ש, מדוע השנה לא?" • טקבקו

האש במירון • לדחות או לא לדחות? • הפולמוס



כאשתקד, גם השנה, ל"ג בעומר יוצא במוצאי שבת. אלפים כבר מגיעים למירון, לפני השבת. רבבות מגיעים אליה במוצאי שבת ולקראת יום המחרת.

עד כה, רבים השמיעו את הדעה שיש לדחות את ההדלקה על קברו של רשב"י, ליום ראשון, מחשש לחילולי שבת, מצד כוחות הביטחון וההצלה, שצריכים להיערך לקראת הבאות.

לא ניתן לדבריהם, לבצע את ההיערכות וההכנות הלוגיסטיות השונות, בלא שהדבר יהא כרוך בחילולי שבת.

כדי לצמצם ככל האפשר חילול שבת, מתבצעת ההדלקה בפועל כארבע שעות לאחר צאת השבת.

למרות האמור, עדיין יש הסבורים, שאין די בכך ויש להעתיק את ההדלקה, ליום ראשון. כל פתרון אחר לא יועיל ולא ישנה את חילולי השבת.


בעד • הרב אמיר קריספל, חבר הוועדה למען השבת

הרב אמיר קריספל, חבר הוועדה למען השבת מטעם הגר"ע יוסף, סבור כי אין ברירה וכל פעולה שיכולה לצמצם את חילול השבת - חיונית.

"הייתי בדרכי לתל אביב, כאשר קיבלתי טלפון בהול הקורא לי להגיע לביתו של מרן הגר"ע יוסף. שאלתי, האם הדבר דחוף, ונעניתי כי זה לא סובל דיחוי.

"עשיתי פרסה, ומיהרתי לביתו. ואז טען בפני הרב, כי כבוד השבת נרמסת וכי איננו עושים די עבור כבודה. כאשר שאלתיו במה דברים אמורים, טען בפני כי הגיעו אליו שוטרים וטענו כי הם נאלצים לחלל את השבת, וכי כל הצמתים הסמוכים למירון מלאים כבר שוטרים החל מצהרי יום השבת.

"טענתי באוזניו, כי ההדלקה אמורה להתבצע בחצות הלילה, ועל פניו אין כל סיבה לחילול שבת, אך הרב דחה את הדברים וקבע, כי אין מנוס מקריאה לציבור שיגיע רק ביום ראשון, ובכך אולי ימנעו כוחות ההצלה והביטחון ובעיקר המשטרה-נשוא הבעיה, מהיערכות מוקדמת ומיותרת.

"עצם העובדה שההדלקה מהווה את גולת הכותרת של האירוע, היא לכאורה הבעיה.

"יתכן, ואילו היא הייתה מתבצעת דווקא מיד עם צאת השבת, היה הציבור יודע כי אין לו לשם מה להגיע, והיה דוחה את נהירתו למירון, ליום ראשון.

"אם הציבור יימנע מנהירה במועד האמור, אפשר וכוחות הביטחון וההצלה, יוכלו להפעיל את זרועות הביצוע רק עם צאת השבת. אבל המצב במתכונתו הנוכחית, גורם לחילולי שבת ללא ספק.

"בעקבות זאת, הורה לנו הרב להכניס את שרי ש"ס ואת יו"ר וועדת הפנים ח"כ הרב דוד אזולאי לתמונה, ובעיקר לכנס את הוועדה למען השבת, שבה אני חבר, כדי להוציא הודעה מסודרת, כי אין עוד מקום לסטאטוס שהיה נהוג עד כה.

"באתי בדברים עם כל נציגי החצרות, שיביאו ככל הנראה עוד הערב את הנושא בפני גדולי ישראל. אנו מתכוננים לשבת גם עם כ"ק האדמו"ר מבויאן, ששרביט ההדלקה מסורה לו, כדי לדון עמו בעניין ובהשלכותיו.

"על הציבור להימנע מהגעה במוצאי שבת, כדי שלא נהיה אחראים חלילה, אף לא בעקיפין לחילולי השבת".

נגד • הרב אנשיל פרידמן, רב המחוז הצפוני של המשטרה

הרב אנשיל פרידמן, רב המחוז הצפוני של המשטרה, נגד דחיית ההדלקה.

"משטרת ישראל, נערכת ככל יכולתה ובמקסימום האפשרי לקראת ל"ג בעומר", הוא אומר, "לא משנה לה מתי תתבצע ההדלקה. היא צריכה לשמור על הביטחון ועל הסדר, וכך היא פועלת.

"זה שיצאה הודעה, כי ההדלקה תתבצע מספר שעות אחר צאת השבת, זה דבר ראוי ומבורך, בכל הנוגע להגעת הציבור הרחב, אבל זה ממש לא משנה כלפי היערכות המשטרה. גם אינני רואה, במה שונה השנה הנוכחית מזו של אשתקד או משנים אחרות, שבהן הייתה ההדלקה במוצ"ש, כפי שנהגו כל השנים.

"אי אפשר לסמוך על ניסים ולומר למשטרה, שלא להיות נוכחת בזירה. מגיעים למירון כבר לפני השבת ציבור עצום, ונחשול אדם הולך וגובר מיד עם צאת השבת. המשטרה מצידה עושה הכל, כדי לשמור על קדושת השבת, ולא לעשות שום פעולה לא חיונית.

"מדובר בפיקוח נפש ובשמירה על הביטחון. היא ערוכה לכך ועושה הכול כדי לצמצם למינימום האפשרי, כל פעולה שאין בה כורח.

"אינני מבין כלל את הבוחשים בקדירה הזו ובאים בטרוניה למשטרה. יש כאלו שמחפשים כנראה כותרות, והם מחפשים בכל עת קולר להיתלות בו. אבל כל זה לא מעלה ולא מוריד כלפי המשטרה שלא תשנה את פריסתה ודרך פעילותה, גם אם ידליקו למחרת היום.

"אם יודיעו שההדלקה תתבצע למחרת, תפעל המשטרה בהתאם להתפתחויות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד