כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אדם שנהג בשכרות זוכה מעבירת גרימת מוות ברשלנות

ביהמ"ש העליון החליט לקבל את ערעורו של דוד אלוני באחריות למותו של מיכאל ישראל ז"ל, אך הרשיע אותו בעבירה של נהיגה בשכרות ושלח אותו ל-6 חודשי מאסר בפועל • אור ירוק: "עונש כל כך קל, מעביר מסר שגוי לנהגים"

אדם שנהג בשכרות זוכה מעבירת גרימת מוות ברשלנות

דוד אלוני, שהורשע בבית המשפט המחוזי בגרימת מותו של מיכאל ישראל ז"ל בדצמבר 2007, ערער לבית המשפט העליון וזוכה מאשמת ההריגה, אך הורשע בעבירה של נהיגה בשכרות.

על פי כתב האישום, ב-19.12.07 נהג אלוני ברכב משא בכביש 2 לכיוון חדרה והתקרב לצומת תנועה. באותה עת, נסע מיכאל ישראל ז"ל בכיוון הנגדי, כשהוא נוהג באוטובוס זעיר ציבורי. המנוח נכנס לצומת ופנה שמאלה, כשהאור ברמזור בכיוון נסיעתו ירוק. כשהגיע אלוני לצומת, כך על פי כתב האישום, הוא המשיך בנסיעה רציפה, למרות שהאור ברמזור בכיוון נסיעתו היה אדום, נכנס לצומת, פגע עם חזית רכבו בדופן הימני של רכב המנוח. רכבו של המנוח נדחף ופגע בעמוד תאורה הנמצא על אי התנועה. כתוצאה מהתאונה נגרם מותו המיידי של המנוח, ולאלוני נגרמו שני חתכים בראשו. בעת התאונה נהג אלוני כשבדמו אלכוהול בריכוז של 100 mg% (מאה מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטרים של דם).

לאור האמור, נטען בכתב האישום כי אלוני גרם במעשיו ובמחדליו המתוארים למותו של המנוח, נהג בכביש ללא תשומת לב לנעשה בדרך שלפניו, לא ציית לאור אדום ברמזור, לא עצר בקו עצירה בצומת, לא האט בהתקרבו לצומת, לא הבחין ברכב המנוח שהגיע מולו ופנה שמאלה למרות שיכול וחייב היה להבחין בו, נהג בשכרות ותחת השפעת אלכוהול, נהג ברכב בקלות דעת ובנטילת סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התאונה וכן נהג ברכב בחוסר זהירות, באי אכפתיות ובפזיזות. על כן הואשם בהריגה, אי ציות לתמרור, נהיגה בשכרות, ובגרימת נזק לרכוש או אדם.

בערעורו לבית המשפט העליון כפר אלוני בכל עובדות כתב האישום, וטען כי הוא נכנס לצומת כשהאור ברמזור בכיוון נסיעתו היה ירוק, כי לא ראה את רכב המנוח נכנס לצומת וכי אינו יודע מאיזה רחוב הגיע המנוח. אלוני הודה ששתה שתי כוסות יין עובר לעלייתו לרכבו, אך טען כי לא היה תחת השפעת אלכוהול. עוד טען הוא כי לא נתן הסכמתו ללקיחת דמו לשם בדיקת אלכוהול וכי אין קשר סיבתי בין התאונה לבין מותו של המנוח.

בית המשפט העליון קיבל את טענותיו והחליט להרשיע אותו בעבירה של נהיגה בשכרות בלבד. על אלוני נגזרו עונש מאסר בן 12 חודשים, מהם שישה חודשים לריצוי בפועל, והיתרה על תנאי שלא יעבור עבירה של נהיגה בשכרות. הממונה על עבודות השירות ימציא לבית המשפט חוות-דעת בנוגע לאפשרות שהמערער ירצה את מאסרו בעבודות שירות בתוך 21 ימים מהיום, ולאחר מכן יובא התיק לפנינו למתן החלטה משלימה. המערער יפסל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לרכב מנועי מכל סוג שהוא למשך שלוש שנים, כשמתקופת הפסילה ינוכו התקופות הנקובות בפסק דינו של בית המשפט המחוזי.

בעמותת אור ירוק התייחסו לגזר הדין באומרם: "מידי שנה מתרחשות יותר מ-300 תאונות תחת השפעת אלכוהול, כ-20 מהן – מסתיימות במוות. מצב בו בימ"ש העליון מזכה נהג שיכור מגרימת מוות ברשלנות, ומטיל עליו עונש קל כל כך, מועבר מסר שגוי לנהגים ולציבור בכלל, בכל הנוגע לנהיגה תחת השפעת אלכוהול. יש להבין ולהטמיע – אם שותים לא נוהגים. בשום תנאי."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד