א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

חשיפה > השוטרים במירון יחללו שבת • מאחורי הקלעים

למרות המאמצים לדחות ההדלקה, רב המשטרה מאשר לשוטרים לחלל שבת, בניגוד לסיכומים המוקדמים • רב המשטרה שמכתבו הגיע ל'בחדרי חרדים': "התייעצתי עם רבנים"

ההדלקה במירון. צילום: פלאש 90
ההדלקה במירון. צילום: פלאש 90

למרות המאמצים לדחות את ההדלקה ופתיחת החגיגות במירון בכדי למנוע חילול שבת, הרב הראשי של השטרה מאשר לשוטרים לחלל שבת, לצורך ההילולא, בטיעון של פיקוח נפש.

שבועיים לפני ל"ג בעומר ערך הרב הראשי לישראל, הגר"י מצגר, סבב פגישות עם רבנים ואדמו"רים לשכנעם לדחות את ההדלקה המסורתית במירון ביממה נוספת או בכמה שעות, כדי למנוע חשש חילול שבת בהכנות.

הרב הראשי אף עלה לבית האדמו"ר מבאיאן, בכדי לשכנעו לדחות את מועד ההדלקה. כך גם רבנים אחרים פנו לאדמו"ר בעניין זה.

האדמו"ר שלח לסגן שר החינוך, ח"כ אליעזר מנחם מוזס, שידאג כי ההדלקה תיערך כנהוג בלילה, כשהוא מבקש לדחותה לשעה בה, להערכת המשטרה, יוכלו הכוחות להיערך ללא חילולי שבת.

מוזס פנה למפקד המבצע, ניצב זוהר דביר, מפקד מחוז צפון, שהבהיר כי מבחינתו אם ההדלקה תידחה לשעת חצות, אין כל חשש לחילול שבת. המשטרה תיערך בפרק זמן של ארבע שעות החל מצאת השבת ועד למועד ההדלקה. לאור נתונים אלו, דחה האדמו"ר את ההדלקה המרכזית במוצאי שבת לשעה 12:30 אחר חצות.

הגר"ע יוסף יצא בקריאה לציבור להגיע למירון רק ביום ראשון, ולא במוצ"ש, ואף קרא לכל הרבנים והאדמו"רים לדחות את ההדלקות ליום ראשון, בכדי למנוע חילול שבת של כוחות המשטרה. בניסיון למנוע מהמשטרה להיערך קודם צאת השבת.

מי ששינה מיד את תוכניתו בעקבות ההוראה ההלכתית הנ"ל היה הגר"ש עמאר, שעל פי התוכנית אמור היה להגיע לקברו של רבי שמעון בר יוחאי שבמירון כבר בליל מוצ"ש הקרוב, ליל ל"ג בעומר. הוא דחה את ההדלקה ליום ראשון בשעה 18:30.

הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, התייחס לנושא בשיחה עם 'בחדרי חרדים' ואמר, כי הבעיה אינה נקודתית, אלא בכל רחבי הארץ. "לצערינו רוב הישראלים אינם שומרים על כבוד השבת שהיא מדאורייתא, אך חוגגים את ל"ג בעומר. בטרם יציאת השבת, כבר אפשר לראות עשרות או מאות מדורות ל"ג בעומר הבוערות בעוז. בעקבות כך קרא הרב עובדיה לדחות את ההדלקות ליום ראשון כדי למנוע חילול שבת ע"י ההדלקות".

השנה, לא הצליחו לדחות את החופשה השנתית של ל"ג בעומר ליום שני, אך בשיחה שנערכה עם שר החינוך ח"כ גדעון סער סוכם - כפי שדיווחה כתבתנו שרי רוט - כי בעתיד, בשנה בה יחול ל"ג בעומר ביום ראשון, ידחו את החופש ליום שני. את המדורות, כך סוכם, ידליקו ברחבי הארץ ביום ראשון אחר הצהריים סמוך לשקיעה, וכך ימנע חילול שבת בחסות ל"ג בעומר.

"בשיחה שקיימתי עם מפכ"ל המשטרה רב ניצב יוחנן דנינו בנושא מירון", אומר הרב רבינוביץ, "הובטח כי שוטרים שאינם רוצים לחלל שבת לא יאולצו לעבוד מיד בצאת השבת ויעבדו במשמרת יום, כך שלא יצטרכו להתייצה לעבודתם עד לבוקר יום ראשון ללא חשש חילול שבת".

אך ממכתב שנחשף לראשונה כאן באתר 'בחדרי חרדים', עולה כי המשטרה נערכת להילולה במירון בכבל שנה, ואינה מצמצמת כלל וכלל את כוחות המשטרה, והיא נערכת לכך גם במהלך השבת.

הרב הראשי למשטרת ישראל, הרב אליהו מוגרבי, שלח מכתב לקצינים ולשוטרים בו הוא כותב כי אין כל שינוי בהיערכות כוחות המשטרה למבצע מירון. בנוסף, שוטרים שומרי שבת יוכלו להגיע לאיזור בערב שבת על מנת שלא יצטרכו להגיע בהסעה בשבת.

להלן המכתב:

קציני/ות ושוטרי/ות משטרת ישראל !
השלום והברכה,

מבצע מירון / ל"ג בעומר תשע"א

1. ל"ג בעומר יחול השנה במוצאי שבת פרשת בחקותי – י"ז אייר תשע"א 21.5.2011 כמידי שנה מתכנסים רבבות אנשים באתר קברו של רבי שמעון בר -יוחאי במירון , מקיימים הדלקת מדורה גדולה ותפילות בשירים וזמירות.

2. השנה, לאור העובדה של"ג בעומר יחול במוצ"ש, לאור פנייתם של רבנים אדמורי"ם ואישי ציבור מכובדים נדחתה ההדלקה המרכזית ליום ראשון אחה"צ (22.5.2011 ) בנוסף להדלקות שיתקיימו כמידי שנה בשעות הלילה המאוחרות.

3. משטרת ישראל האמונה על שלומם וביטחונם של הציבור בישראל נערכת בעוד מועד לאבטחת האירוע על כל המשתמע מכך. הפיקוד המקצועי של משטרת ישראל קבע שאין לשנות בכמות הסד"כ שהוקצה למבצע זה.

4. בבדיקות שקיימתי עם גדולי הדור הוגדרה משימה זו כ"פיקוח נפש" לכל דבר ועניין והשוטרים/ות הנוטלים/ות חלק במבצע זה עוסקים בהצלת נפשות ממש.

5. ממליץ בפני השוטרים/ות המשובצים לשבת זו במבצע מירון ואינם מעוניינים לנסוע ביום שבת להגיע לאתר לפני שבת.

6. המעוניינים להגיע לאתר לפני שבת יתאמו הגעתם מול רב מחוז צפון רפ"ק אנשל פרידמן ותינתן להם האפשרות לקיים את מצוות השבת.

עמיתי! ברכותי אליכם שזכות רבי שמעון בר יוחאי זיע"א תגן עליכם ועל בניכם להתברך בכל הברכות ובכל התחומים. אמן.

בברכה
אליהו מוגרבי
הרב הראשי למשטרת ישראל


הרב מוגרבי מסביר ל'בחדרי חרדים', כי השנה היא שנת מבחן. לדבריו, דחיית ההדלקות לשעה מאוחרת יותר במוצאי שבת וחלקם ליום ראשון, נועדה לבדוק באם אכן יגיעו פחות אנשים עם צאת השבת למירון, במידה והעומס יפחת, היערכות המשטרה תשתנה ותפחת לשעת מוצאי שבת. במידה ולא יהיה שינוי משמעותי בכמות העולים למירון עם צאת השבת, ההדלקות יחזרו בשנים הבאות לשעות המקוריות.

הרב מוגרבי מבהיר, כי על פי הערכות המשטרה כ-25,000 איש ישהו במהלך השבת במירון, מה שמחייב את היערכות המשטרה בהתאם. כשדבר כזה קורה בהפתעה נאלצת המשטרה להביא כוחות למקום בעיצומה של השבת, אבל באירוע כמו ל"ג בעומר שצפוי זמן רב מראש אנו נערכים בהתאם ומביאים את השוטרים למקום בטרם כניסת השבת.

השוטרים ישהו בשבת במתחם מיוחד, בפיקודו של הרב אנשיל פרידמן, רב משטרת צפון, שם סודר להם יין לקידוש, חלות ואוכל מוכן לשבת. השוטרים ישההו במקום למקרה בו יצטרכו לפעול, במידה ויש אירוע בסדר גודל שמחייב את התערבות המשטרה.

בטרם יציאת השבת יפרסו חלק מכוחות המשטרה בכבישים באיזור מירון, על מנת להיערך לקהל שצפוי להגיע. יתר כוחות המשטרה השוהים באיזור יחלו להתפרס עם יציאת השבת.

לשאלה מי הרבנים שקבעו כי מדובר בפיקוח נפש, עונה הרב מוגרבי: "אין ספק כי מדובר בפיקוח נפש, עשרות אלפי מבקרים יוצאים עם צאת השבת לעבר מירון, המשטרה חייבת להיערך לכך שהתאם כדי שבמקרה הצורך ח"ו השוטרים כבר יהיו במקום. מספר רבנים מוכרים ביניהם הרה"ר הגר"ש עמאר אמרו לי במפורש כי מדובר בפיקוח נפש".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד