כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

סכנת עייפות נהגים לקראת ל"ג בעומר

לקראת ל"ג בעומר מפרסמת אור ירוק סקר בנושא עייפות ונהיגה: 15% מנהגי ישראל הודו שנרדמו על ההגה בשנה האחרונה • כזכור לפני שנתיים נהרגו 5 בני אדם לאחר שנהג שחזר ממירון נרדם על ההגה

התאונה לפני שנתיים בדרך ממירון
התאונה לפני שנתיים בדרך ממירון



15% מהנהגים דיווחו כי נקרו על ההגה במהלך השנה האחרונה, עליה מובהקת לעומת סקר שנערך ב-2010, בו דיווחו כך 9% בלבד מהנהגים. הנתונים עולים מסקר שערכה עמותת אור ירוק המתפרסם היום.

ל"ג בעומר, בו עולים רבים להר מירון על מנת להשתתף בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, הוא חג מועד לפורענות בהקשר של נהיגה ועייפות. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה, כי בל"ג בעומר שנת 2010 נפגעו 101 בני אדם בתאונות דרכים, מהם 6 ילדים.

רבים מן החוגגים שבים לבתיהם בתום לילה של חגיגות, ונוהגים כאשר הם עייפים. במאי 2009 זה נגמר באסון, כאשר רכב פרטי שעשה את דרכו מההילולה בהר מירון סטה מנתיבו סמוך למושב ארגמן בבקעת הירדן (כביש 90) והתנגש באוטובוס. התוצאה הייתה קטלנית: חמישה בני אדם נהרגו – שלושה מההרוגים ילדים. הפרמדיק שהגיע לזירה אמר: "מצאנו רכב מרוסק לחלוטין".

במבט לפי מחוזות, מנתוני הסקר עולה כי כ-17% מנהגי מחוז הדרום נרדמו על ההגה פעם אחת ויותר בשנה האחרונה, יותר מכל מחוז אחר בארץ. נהגי מחוז המרכז נמצאים במקום השני לאחר נהגי הדרום, ונוהגים גם הם תחת השפעת עייפות – 13.7% מהם דיווחו כי "ניקרו" על ההגה פעם אחת או יותר בשנה האחרונה. במחוז ירושלים דיווחו כך 11.7% מהנהגים, במחוז הצפון – 6.4%, ובמחוז השרון – 5.9% בלבד.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "עייפות ונהיגה הם שילוב מסוכן וקטלני, הנחשב ל-'רוצח השקט' על הכביש ואחראי לתאונות רבות. נהוג לקשור עייפות בנהיגה לנהיגה ממושכת, אך עייפות נגרמת מסיבות רבות נוספות, כגון חוסר שינה, נהיגה בלילה בשעה שהגוף רגיל להיות במצב שינה, וגם ממצבי לחץ, הסחות דעת, גיל, תרופות, אלכוהול, סמים מזג אוויר ושיגרת משימה. כל אלו יכולים לגרום לעייפות או להאיץ אותה. ההערכות השמרניות ביותר, המתבססות על מחקרים ממדינות שונות, מצביעות על כך ש-10%-15% מכלל התאונות הקשות נגרמות בין היתר בשל עייפות הנהג".

כאשר נשאלו האם קרה שנסעו ברכב עם נהג אחר שניקר על ההגה, השיבו כ-16% מהציבור כי חוו סיטואציה כזו. בחלוקה למחוזות, 20.4% מתושבי מחוז ירושלים השיבו כי נסעו עם נהג שניקר, 17.6% מתושבי מחוז הצפון, 10.1% מתושבי המרכז, 8.1% מתושבי הדרום ו-5.5% מתושבי השרון.

אבואב: "רוב הציבור מודע לסכנת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול אך מקל ראש באסון שיכול להיגרם מנהיגה בהשפעת עייפות, שהינה קטלנית והרסנית בדיוק כמו האלכוהול ולעיתים אף יותר מכך. בדיוק כמו אלכוהול, עייפות בנהיגה גורמת להאטת זמן התגובה, הפחתת כושר השיפוט ופגיעה בראייה. עוד גורמת העייפות לאיבוד המידע והזיכרון לזמן קצר, הפחתת המוטיבציה והערנות ולפעמים גם למצב רוח רע עד כדי התנהגות תוקפנית".

הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה, בשיטת אומניבוס טלפוני בקרב 500 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת במדינת ישראל (4.3 מיליון בני אדם). הסקר בוצע במהלך חודש מרץ 2011. טווח השגיאה הסטטיסטית המרבית בנסיבות דגימה זו הוא 4.4% +, ברמת מובהקות של 95%.

איך מתמודדים עם עייפות ונהיגה?

• מומלץ, במידת האפשר, לעלות למירון בתחבורה ציבורית.

• אם נוסעים ברכב - התרופה היעילה ביותר לעייפות בנהיגה היא תנומה קלה למשך 15 דקות בצד הדרך. תנומה כזו יכולה להיות אפקטיבית מאוד על מנת לגייס אנרגיה לפרק זמן קצר ולעכב תסמינים של עייפות.

• אם לא ניתן לעצור בצד באופן בטוח, חשוב לשמור על סירקולציה של אויר ברכב.

• מומלץ לחלוק את הנהיגה עם נהג נוסף, לאכול משהו קל או לשתות משקאות המכילים קפאין.

• מומלץ גם לבצע מטלה מוטורית פשוטה, כגון פיצוח גרעינים.

• חגורות בטיחות הן גם מצילות וחיים וגם מחוייבות על פי חוק. כל נוסע וכל ילד ברכב חייב להיות חגור במושב בטיחות, בוסטר, או בחגורה, בהתאם למימדי גופו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד