י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האם מדליק המשואה אמנון שעשוע ממובילאיי ושותפו עלולים להיכנס לכלא בארה"ב?

החוק האמריקאי קובע עד 20 שנות מאסר בעבירות של שימוש במידע פנים. המיליארדרים שעשוע וזיו אבירם – מייסדי מובילאיי – נתונים תחת בדיקה בארה"ב בהקשר לעסקת המכירה הענק עם אינטל • במובילאיי סירבו להגיב

אמנון שעשוע. צילום: משה שי, פלאש 90
אמנון שעשוע. צילום: משה שי, פלאש 90



על מייסדי מובילאיי (63.53 -0.05%) , פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, עוברים כנראה ימים לא קלים, ודווקא בשבוע שאחרי השלמת עסקת חייהם - מכירת מובילאיי לאינטל (36 -0.94%) תמורת סכום עתק של 15.3 מיליארד דולר. במסגרת העסקה קיבלו שעשוע ואבירם כל אחד כמיליארד דולר תמורת מניותיהם, אך כעת הם עלולים לעמוד בפני הליכים בעקבות חשד שמסרו מידע פנים אודות העסקה.

ל-TheMarker נודע כי בשבועות האחרונים הופעלו מאחורי הקלעים לחצים על ה-SEC (רשות ניירות הערך בארה"ב) להימנע מפרסום שמם של השניים בהסתעפות פרשת דליפת מידע הפנים על עסקת הענק. בחברה חששו ככל הנראה שחשיפת שמותיהם כחשודים במעורבות אישית בפרשה עלולה לחבל בהשלמת העסקה עם אינטל ואולי אף להוביל לביטולה. כעת, לאחר שאינטל רכשה כבר כ-84% ממניות מובילאיי, קשה להאמין שהעסקה לא תושלם עם רכישת יתרת 16% המניות שבידי הציבור, בייחוד מכיוון שהכסף כבר הועבר בין החברות. מניית מובילאיי אמורה להימחק מהמסחר ב-21 באוגוסט.

אינטל מאשרת את חשיפת TheMarker: תרכוש את מובילאיי ב-15.3 מיליארד דולר 13.03.2017
עם זאת, השלמת העסקה לא תעצור את חקירת הפרשה. שעשוע ואבירם עדיין חשופים, שכן הרשויות בארה"ב טוענות כי השניים מסרו מידע פנימי אסור לידידם, ד"ר ג'יימס שאול. המידע הזה שימש את אחיו, רוג'ר שאול, ואת חברו לארי קלף לגריפת רווח אישי של 925 אלף דולר ממסחר אסור במניות ואופציות על מובילאיי - שבועות לפני פרסום העסקה עם אינטל. שעשוע ואבירם כבר שכרו עורכי דין אמריקנים שייצגו אותם אם הפרשה תתגלגל לידי כתב תביעה - ובמקרה הרע אף לאישום פלילי נגדם.

עד כה הגיש ה-SEC כתב תביעה אזרחי נגד לארי קלף ונגד רוג'ר שאול בגין שימוש במידע פנים. חלק מהרווח שגרפו השניים כבר מומש על ידם, ונכון לעכשיו ה-SEC מסתפק בדרישה מהשניים להשיב את הרווחים שגרפו ולהטיל עליהם קנס נוסף. מרבית המקרים של שימוש במידע פנים מסתיימים בדרישה להשבת הרווח והשתת קנס, אך במקרים חמורים יותר עשויה להתערב גם התביעה הפדרלית ולבקש חקירת FBI נפרדת. במקרה כזה עשויה התביעה להחליט על הגשת כתב אישום פלילי במקביל להליך האזרחי.

העונש המקסימלי הקבוע בחוק לעבירת מסירת מידע פנים או שימוש במידע פנים עלול להגיע ל-20 שנה. אמנם לא זכור מקרה שבו הוחלט להשית על מורשע בסעיפים אלה את העונש המקסימלי, אך בשנים האחרונות נרשמו כמה מקרים שבהם הוטל עונש מאסר כבד על מורשעים בתחום.

כך למשל במקרה של המיליארדר ראג' ראג'אסטנאם (Raj Rajastnam), שניהל את קרן הגידור Galleon Group hedge. הוא הורשע במאי 2011 בשימוש במידע פנים במספר חברות ציבוריות וברווח אסור של 25 מיליון דולר - ונגזרו עליו 11 שנות מאסר. מעבר לעונש המאסר הוא נדרש לשלם קנס עצום של 150 מיליון דולר. בפרשה אחרת הורשע צבי גופר, סוחר אמריקני, בכך ששיחד עורך דין מקושר כדי לקבל מידע פנים על מיזוגים עתידיים. בית המשפט גזר עליו במקרה זה 10 שנות מאסר.

החשדות נגד מייסדי מובילאיי מפורטים בכתב התביעה שהוגש ב-6 ביולי נגד קלף ושאול. מאז שהוגשה בוצעו בתביעה 41 תיקונים. ב-SEC טוענים כי שעשוע ואבירם הפרו את חובת הנאמנות וחובות אחרות לבעלי המניות במובילאיי כשמסרו מידע מהותי על עסקת הענק שנרקמת עם אינטל. הרשות האמריקנית סבורה כי השניים ידעו - או שהיה עליהם לדעת - כי האנשים שקיבלו מהם את המידע עלולים לעשות בו שימוש אסור באמצעות רכישת פוזיציה במניות ואופציות של מובילאיי.

הרשות אף העלתה טענה חמורה יותר בכתב התביעה, שלפיה שעשוע ואבירם מסרו את המידע בתמורה לקבלת טובת הנאה אישית, שאופיה לא פורט. עוד נטען בתביעה כי ילדיהם של שעשוע ואבירם, שלומדים יחד עם ילדיו של ג'יימס שאול ומיודדים עמם, סיפרו לחבריהם על ההתעניינות של אינטל ברכישת מובילאיי - עוד לפני שיצאה ההודעה הרשמית על כך לציבור המשקיעים. מייסדי החברה המליצו, כך לפי התביעה, לחברים ולבני משפחה לרכוש את המניה לפני שדווח על העסקה.

ההסתבכות של שעשוע ואבירם עשויה להציב במבוכה גם אישי ציבור בכירים בישראל, שמיהרו לברך את השניים עם היוודע דבר עסקת הענק עם אינטל. כך למשל צייץ ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר: "כל הכבוד למובילאיי! גאונות ישראלית, גאווה ישראלית". שר האוצר משה כחלון שוחח עם השניים זמן קצר לאחר הדיווח על העיסקה וציין: "השכל והכבוד נשארים בישראל".

במובילאיי סירבו להגיב.
מובילאיי אינטל מאסר אמנון שעשוע זיו אבירם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד