י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מי אמר: "החמרות הרבנות לא נכונות"

השר לשעבר עו"ד משה ניסים, מונה היום בהסכמת המפלגות החרדיות לעמוד בראש וועדה לגיבוש הסכמות סביב חוק הגיור. אך 'בחדרי' חושף, כי תקף בעבר בחריפות את הרבנות בנושא: "יש החמרות לא נכונות שלא ניתן להשלים איתן" • צפו

צילום: הדס פרוש, פלאש90
צילום: הדס פרוש, פלאש90



משבר הגיור: בהסכמת המפלגות החרדיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה היום (רביעי) את שר המשפטים והאוצר לשעבר ונכדו של הרה"ר והראשל"צ לשעבר - משה ניסים, לעמוד בראש הוועדה שתגבש את העמדה סביב חוק הגיור הממלכתי - שכזכור גרר את הקואליציה למשבר עם החרדים. אלה לא מתכוונים להתפשר בסוגייה.

אך, "בחדרי חרדים" חושף תיעוד וידאו, שבו נשמע ניסים כשהוא פורש את עמדתו בסוגיית הסטטוס קוו, ומשגר ביקורת קשה על הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים, אשר לדבריו, מחמירות "החמרות לא נכונות ולא מוצדקות שלאורך זמן לא יהיה ניתן להשלים איתן".



את הדברים אמר בכינוס שנערך בשנת 2015 סביב סוגיות דת ומדינה ומסמך הסטטוס קוו של בן גוריון, לרגל צאת ספרו של פרופ' שמעון שיטרית על דת ומדינה בהודו. בכינוס השתתף גם סגן השר מאיר פרוש שנשא אף הוא נאום מנומק בסוגייה הבוערת.

בדבריו מתייחס ניסים ל"שתי בעיות הקיימות ברבנות ובבתי הדין בנושא הגיור", לדבריו, קיימות, "החמרות לא נכונות ולא מוצדקות. כאשר החלה העלייה מברית המועצות, אדוני אבי שהיה רב ראשי לישראל הוציא מסמך שהופנה אל רבני ישראל ואל כל חבל הדיינים בבתי הדין הרבניים - והעביר החלטה במועצת הרבנות הראשית, שהואיל והיהודים שעלו מברית המועצות נכפה עליהם להתרחק מהדת - לכן צריך לנהוג בגיור של אלה בצורה שונה, לא להמתין ולא להחריף ולהחמיר בדרישות".

השר לשעבר מתייחס להווה ואומר כי, "הצרה היא שלא נהגו כך ואין נוהגים כך. ויש מחלוקת בנושא הזה. פה יכולה להיות בעיה, מפני שההחמרות שנוהגים בגיור, כשזה לא מוצדק - כשזה מוצדק אני לא מדבר, הן החמרות שלא לאורך זמן יהיה אפשר להשלים איתן, והרבנות הראשית צריכה לדעת את זה".

בהמשך דיבר ניסים על הצורך להקל בעגונות ואמר, "אני משבח את הדיין מצפת הרב לביא שמתנגדים למינוי שלו לבית הדין הגדול מפני שהוא פתר בעיות יחד עם רבנים דגולים - הפכו אותו לפסול, מפני שפתר בעיה. כמותו צריכים ללכת כל בתי הדין ולפתור בעיות".

בנושא השבת אמר כי "כמובן שאני רוצה שהשבת היהודית לא תמחק ושיום השבת לא יראה כיום חול, אנשים חושבים שהשבת היא משהו דתי. השבת היא התרומה הגדולה ביותר של העם היהודי לאנושות כולה...לחלל אותה ולהפוך אותה ליום חול? לא יעלה על הדעת".

בתחילת דבריו הוא התייחס למסמך הסטטוס קוו ואמר שהוא "לא ניתן לשינוי. הוא לא ניתן לשעה אלא לדורות. לא עשו בו תיקונים עד כה ולדעתי לא יעשו בו. לא יהיו נישואין אזרחיים במדינת ישראל. כוונת המייסדים שיהיה פה עם אחד", אמר.

בנוסף הוא טען כי בישראל סמכות הנישואין והגירושין צריכה להשאר בידיהם של בתי הדין ולא בידיהם של בתי המשפט וזאת מכיוון שהשופטים לא התמחו בזה".
בית הדין דיור משה ניסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד