י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרסום ראשון: חרדיות שהתחזו לפסיכולוגיות ועשקו נפגעות באלפים - הואשמו

כתב אישום מהדהד שהוגש אתמול נגד שתי חרדיות נחשף לראשונה ב'בחדרי' • בו מתגלים השיטות להוצאת הון עתק ממשפחות במצוקה, השתקת נפגעות תוך התחזות • כל זאת בהקשר לפרשת 'האב התוקף' • "תשלמו את הכסף ולא, אני אדווח" • מטלטל

פרסום ראשון: חרדיות שהתחזו לפסיכולוגיות ועשקו נפגעות באלפים - הואשמו
פלאש 90



כתב אישום שהוגש אתמול (רביעי), נגד שתי נשים תושבות ביתר וירושלים, ונחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' מגלה מעט על התופעה, ועל הצורה שבה מוציאים ממשפחות במצוקה הון עתק, עשרות אלפי שקלים לעיתים, כדי 'לעזור' אך בסופו של דבר, פועלים נגד החוק, וגורמים נזק נוסף - הנפגעות נפגעות שנית.

באופן נדיר, ונוכח הצורך להעלאת המודעות בציבור כנגד תופעת השרלטנות בכלל ונגד תופעת ההסתרה - בעת שמדובר בקטין שנפגע והחובה לדווח על כך למשטרה, בפרט - פרקליטות מחוז ירושלים הגישה כנגדה כתב אישום הכולל סעיף אישום 'אי קיום דיווח' זאת מלבד עבירות של סחיטה באיומים וקבלת דבר במרמה.

העלאת המודעות בשנתיים האחרונות בציבור החרדי לתופעות הפגיעה במשפחה - על ידי 'בחדרי חרדים' וארגון 'מן המיצר' חשפה תופעה מדאיגה נלווית: שרלטנות מצד עסקנים, מאכערים ואפילו 'עסקניות' נשים, שמנצלות את המצוקה של המשפחות, ותחת מצג של רצון לעזור לעיתים גורמים לנזקים קשים.



אילוסטרציה. צילום: פלאש 90צילום: אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90


פרשת "האב התוקף" פורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים' ביולי 2016, במסגרתה חרדי כבן 50, אב ל-11 ילדים, נעצר בחשד שפגע חמורות בבנותיו. באוקטובר 2016 האב הודה והורשע כי פגע קשות וחמורות בבתו הגדולה (23) מאז הייתה בת שבע ועד שעזבה את בית המשפחה בגיל 17, בנוסף גם הודה והורשע כי תקף את בתו הקטנה יותר (15.5) מאז עזבה האחות הגדולה את הבית ועד לחשיפת הפרשה. במסגרת הסדר הטיעון, בחודש חשוון תשע"ז נגזרו על האב תשע שנות מאסר ו-95 אלף שקל פיצויים לבנותיו.

ימים ספורים לאחר הגשת כתב האישום נגד האב התוקף - נפתחה חקירה נוספת - נגד אישה חרדית שהעניקה לאב ולבני משפחתו שירותי ייעוץ. היא נעצרה בחשד לסחיטה באיומים, שיבוש הליכים ואי דיווח. דבר מעצרה פורסם אף הוא לראשונה ב'בחדרי חרדים'. חודש לאחר מכן, הסכימה אחת הנפגעות לשוחח עם 'בחדרי חרדים' ולגולל את פרטי המקרה; "היועצת אמרה שאני צריכה לשנוא את אבי, ביקשה ממני להתגרש וסחטה עשרות אלפי שקלים. היא איימה שתפרסם את הסיפור".

אתמול (רביעי), פרקליטות מחוז ירושלים הגישה כנגדה כתב אישום הכולל עבירות של סחיטה באיומים, אי קיום חובת דיווח וקבלת דבר במרמה. כתב האישום המתפרסם לראשונה ב'בחדרי' חרדים, מתאר את השתלשלות הדברים כפי שסיפרה הנפגעת בראיון, תקופה לאחר שאביה הואשם. במהלך חודש מאי 2016, גילה סב המתלוננות כי חתנו ביצע מעשים חמורים בנכדותיו לאורך זמן. בעקבות כך פנה לנאשמת ס' אותה הכיר, והיא הציגה את עצמה בפניו כפסיכולוגית - למרות שהיא לא.

הסב שאל את ס' האם היא מכירה מישהי שמטפלת בנפגעי תקיפה וזו השיבה כי היא עצמה מטפלת בנפגעים ושיש לה חברה שמטפלת בפוגעים, כאשר כוונתה היתה לש'. הנאשמת ס' לא ציינה בפני הסב כי אין לה ניסיון בטיפול בנפגעות תקיפה כאשר הפגיעה היא טרייה. ס' פנתה לש' שטענה בפניה כי יש לה ניסיון בטיפול בפוגעים ובנפגעי תקיפה, למרות שגם זה לא היה נכון.

בשלהי חודש מאי, נפגשו ס' וש' עם הסב בבית בתו, אם המתלוננות. שם, ש' שוב הציגה את עצמה בכזב כבעלת ניסיון בטיפול בפוגעים ובנפגעי תקיפה. במהלך הפגישה אם המתלוננות סיפרה את פרטי המקרה וביקשה מש' וס' לטפל בבנותיה - מבלי לדווח למשטרה, מתוך חשש כבד מאוד של בני משפחתה מפרסום שיפגע בהן על רקע השתייכותן למגזר החרדי. הנאשמות לקחו על עצמן את הטיפול במתלוננות ובאביהן תוך הבטחה שלא לדווח למשטרה, וזאת מתוך ידיעה שאחת המתלוננות היא קטינה.

במשך כחודש וחצי נערכו פגישות "טיפול", במסגרתן נחשף כי אכן המתלוננות נפגעו על ידי אביהן, באופן קשה בעשרות מקרים לאורך שנים. אולם בניגוד לחובתן, במשך כחודש וחצי מהיוודע הדבר לנאשמות, הן לא דיווחו למשטרה על העבירות. ש' מתוך ידיעה כי בני המשפחה חוששים מאוד מפרסום המעשים של אביהן, איימה עליהן במספר הזדמנויות שלא לעזוב את הטיפול או לעבור למטפל אחר.

"אתם שפוטים שלי עכשיו זה או אנחנו או הרשויות" אמרה לאחת מהן, "אם אין לכם איך לשלם אני אהיה חייבת להעביר את זה לרשויות". עוד איימה "אם לא תשתפו איתי פעולה אני אפרסם את זה בקהילה החרדית ואלך עם זה למשטרה". שורת האשמות קשות שגוללה הנפגעת בראיון ל'בחדרי חרדים', קשות מנשוא, ומלמדות מעט על הנעשה בתחום הפרוץ, בו עסקנים ומאכערים מציגים עצמם כאנשי מקצוע, ובמקום לסייע גורמים לנזקים. לדבריה, "היא הסבירה לי שאני חייבת לשנוא את אבא שלי, 'אם את לא תשנאי את אבא שלך, לא תתרפאי כל החיים' אמרה לי" ואף "אמרה לי שאני חייבת להתגרש מבעלי".

"תכינו 100,000 ₪ לטיפולים. אם תלכו למטפלת אחרת אני אדווח על זה למשטרה ויהיו לכם בושות" אמרה ש' לסב ולבתו, אם המתלוננות. "תשלמו את הכסף ולא אני אדווח". ש' גבתה עבור הפגישות 450 ש"ח לשעה וס' 350 ש"ח לשעה. בסך הכל, כך על פי כתב האישום, קיבלו הנאשמות 32,000 ש"ח מבני משפחת המתלוננות שהאמינו למצגי השווא כי ש' וס' הן בעלות ניסיון לטפל בנפגעי תקיפה וכי לש' יש גם ניסיון בטיפול בפוגעים. כמו כן, המשיכו בני המשפחה לשלם להן כספים מחשש כי ש' תפרסם את פרטי המעשים ותגרום לפגיעה קשה בבני המשפחה.

בשלב מסוים משהו לא היה נראה תקין לבני המשפחה, שיטות העבודה והגישה אליהם החשידו אותם. בעלה של המתלוננת א' החל לחשוד שמשהו לא תקין. "בעלי נכנס לאתר משרד הבריאות, שם ראה שהיא כלל לא מופיעה כפסיכולוגית, אז גם התגלה שהיא כלל לא פתחה תיק במחלקת הרווחה כפי שהיא סיפרה לנו" סיפרה הנפגעת ל'בחדרי'. לאחר הגילוי פנתה הנפגעת עם המידע לארגון 'מן המיצר' שהורו לה להפסיק את הטיפול ולהגיש תלונה במשטרה נגד שתי המטפלות.

בכתב האישום שהוגש היום (רביעי) לבית משפט השלום בירושלים, נכתב כי במעשיה המתוארים לעיל איימה ש' על אדם בעל פה או בהתנהגות בפגיעה שלא כדין בשמו הטוב שלו או בצנעת הפרט שלו או של אדם אחר או איימה על אדם לפרסם און להימנע מפרסום דבר הנוגע לו או לאדם אחר, או הטילה אימה על אדם בדרך אחרת, הכל כדי להניע את האדם לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה שהוא רשאי לעשותו. במעשיהן המתוארים של ש' וס', הן לא קיימו את חובתן לדווח בהקדם האפשרי לעובד סוציאלי שמונה לפי חוק או למשטרה כי זה מקרוב נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו וקיבלו דבר במרמה בנסיבות מחמירות.



צילום: pixabayצילום: צילום: pixabay
צילום: pixabay


תגובת ארגון 'מן המיצר' שליווה את הפרשה:

"כתב האישום החמור נגד ש׳ הוא סגירת מעגל חשובה עבור הנפגעות. ניצול המצב המשפחתי המורכב, תוך שימוש בסחיטה ואיומים, התחזות לפסיכולוג ועוד מגוון עבירות הן פגיעה קשה ומיותרת בנשים במצב כה פגיע".

"כאשר הן הגיעו למן המיצר הן היו בעיצומו של טיפול אצל ש׳ אליה פנו כדי שתעזור להן לצאת מהפגיעה האיומה אותה חוו מאביהן ובמקום סיוע הן חוו פגיעה משנית, כשבמקום החלש שלהן, עוצמתה הייתה כפולה ומכופלת".

"כאקט ראשון דיווחנו לרווחה משום שמדובר במקרה פגיעה שבו קיימת חובת דווח, עליה דילגה ש' ומשם המשיך העניין והתגלגל עד למעצרו וגזירת עונשו של האב, כאשר עד לרגע זה הנפגעות לא התאוששו מטראומת הפגיעה על ידי ש' ואינן מסוגלות עוד לתת אמון באף איש מקצוע בתחום הנפש ומצבן קשה מנשוא".

עוד מתגובת הארגון "אנו מברכים על טיפולה היעיל של מערכת המשפט ומאמינים שזהו צעד חשוב עבור המשפחה הזו ועבור רבים ורבות נוספות שעלולים היו להיפגע מהתנהלותה המסוכנת, כתב האישום מהווה אות אזהרה חשוב מאד כלפי כל אדם שנודע לו על מקרה פגיעה בקטינים עליו חלה חובת דווח ודאי כאשר מדובר במטפל אשר חובתו כפולה, הוא גם מהווה אות אזהרה כלפי אנשי מקצוע המתיימרים להיות כאלה, אשר ימנעו מלטפל בתחומים בהם אין להם הכשרה ואשר מעשיהם הנם פגיעה משנית ופעמים פגיעה לצמיתות, נקווה שאקט זה של הגשת כתב אישום ימעיט את התופעה".

עו"ד יהודה פריד, המייצג את האב התוקף, אמר ל'בחדרי' בעקבות הגשת כתב האישום, כי מרשו שוקל לתבוע את הנאשמות בהליך אזרחי.
כתב אישום פרשת האב התוקף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד