כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

נחתם הסכם הבראה בלניאדו: המדינה תזרים 360 מיליון שקל והשר"פ יבוטל

הסכם ההבראה נחתם לאחר שבית החולים הגיע לגירעון מצטבר של 260 מיליון שקל • ההסכם מחייב את לנידאו בגיוס תרומות בסך 75 מיליון שקל לפחות עד סוף 2020, והחלפת המנכ"ל הנוכחי • ללינדאו תמונה חשבת מלווה מטעם המדינה, שתיהנה מסמכויות רחבות ביותר

בית החולים לניאדו. צילום: יחצ (אתר בית החולים)
בית החולים לניאדו. צילום: יחצ (אתר בית החולים)



המדינה תזרים כ–360 מיליון שקל לבית החולים לניאדו בחמש וחצי השנים הקרובות, במסגרת הסכם הבראה שנחתם בשבוע שעבר בין בית החולים שנקלע לקשיים לבין המדינה.

בית החולים בנתניה שבבעלות חסידות צאנז, יגייס סכום זהה באמצעות תרומות והתייעלות - כך שבסך הכל, על פי תכנית ההבראה יגדל תקציב בית החולים בכ-760 מילון שקל בשנים הקרובות.

כתנאי לקבלת הכספים במסגרת התוכנית, בית החולים מחויב לגייס תרומות בסכום של לפחות 75 מיליון שקל עד סוף 2022. הסכם ההבראה נחתם לאחר שבית החולים נקלע לגירעון מצטבר של 260 מיליון שקל, שאיים על המשך קיומו. הדיונים על ההסכם ארכו יותר משנה, והוא נחתם על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, חשב המשרד ונציגי בית החולים.

הסעיף המעניין ביותר בהסכם ההבראה הוא ביטול השר"פ (שירות רפואי פרטי) שקיים בבית החולים (למעט שירות הפרייה חוץ גופית). זהו צעד קדימה לעומת הסכם ההבראה שנחתם בהדסה, — שבו לא בוטל השר"פ כליל, אלא הוגדרו לו מגבלות כמו אי־קיום פעילות פרטית בשעות הבוקר. עוד נקבע בהסכם כי המנכ"ל הנוכחי, חיים המרמן, יוחלף, ובמקומו ימונה מנכ"ל חדש, נדב חן. בכך ממשיכה המדינה את החזון של צמצום השר"פ במערכת הבריאות הציבורית בישראל, שהחל עם הסכם הדסה והמשיך עם ביטול השר"פ שהיה מתוכנן באסותא אשדוד.

המדינה הגיעה למסקנה כי הקשיים הכלכליים שאליהם נקלע בית החולים נובעים בחלקם מהתנהלות כלכלית לא טובה, וחלקם מגודלו הקטן יחסית של בית החולים והעובדה שהוא עצמאי, כלומר אינו בית חולים ממשלתי או בבעלות קופת חולים.

ודים פרמן, סמנכ״ל תכנון תקצוב ותמחור במשרד הבריאות: "לניאדו הוא בית חולים מרכזי באזור נתניה שנותן שירות ליותר מ–450 אלף אנשים. ההסכם יאפשר לבית החולים לעלות על דרך חדשה, וישפר משמעותית את רמת השירות שהוא נותן לתושבי האזור".

חשבת מלווה תפקח על פעולות בית החולים

כמו בהדסה, גם ללניאדו מונתה חשבת מלווה מטעם המדינה, חגית ג'ורג'י שתפקח על יישום תוכנית ההבראה ותהיה אמונה על הקצאת המשאבים הציבוריים הרבים שעתידים להיות מועברים לבית החולים. לחשבת ניתנות בהסכם סמכויות רחבות ביותר, החולשות על כל היבט ניהולי בבית החולים. כך למשל, יש לה הרשאה לצפות בכל מערכות המידע בבית החולים, כולל מערכות השכר, הלוגיסטיקה, הגבייה, התשלומים וחשבונות הבנק. היא גם מורשית חתימה מטעם בית החולים בכל חשבונות הבנק שלו, וכל העברה של סכום שגבוה מ–100 אלף שקל לגורם בודד מותנית בחתימתה.

בנוסף, עליה לאשר בחתימתה כל קליטה של עובד חדש מעבר להיקף המשרות המאושר בהסכם. לחשבת המלווה תינתן גם "אפשרות להביע את עמדתה" לפני חתימה על הסכמים עם קופות חולים ועם חברות ביטוח; פשרות של יותר מחצי מיליון שקל בתיקי רשלנות רפואית; הסכמים עם תורמים ועוד. אם תגיע החשבת למסקנה שההתקשרות עלולה לפגוע ביכולת של בית החולים לעמוד בהסכם — בית החולים לא יבצע את ההתקשרות.

החשבת גם רשאית להיות נוכחת לפי שיקול דעתה בכל ישיבות האסיפה הכללית, ההנהלה וועד העמותה שבהן נדונים נושאים תקציביים ופיננסיים, וכן בישיבות משא ומתן עם ספקים. בנוסף, יחוזק מערך הביקרות הפנימית של בית החולים — הוא יעסיק מבקר פנים שיעביר את דו"חות הביקורת שלו לחשבת המלווה אחת לחצי שנה.

הקפאה של שנתיים בכל תנאי השכר

לצד הזרמת כספי המדינה, נקבעו לבית החולים לניאדו יעדי התייעלות וכן יעדים להגדלת הכנסות בית החולים, במטרה להביאו לסיום תקופת ההבראה כשהוא משוחרר מחובות העבר ותקציבו מאוזן.

כך למשל, ההסכם קובע הקפאה של שנתיים בכל תנאי השכר, פרישה והפרשות, למעט באישור מיוחד של החשבת המלווה. לאחר שנתיים ניתן יהיה לבצע שינויים בשכר, בכפוף לאישור מיוחד. בנוסף, במהלך ההסכם מתחייב בית החולים שלא יינתנו כל הטבות לעובדים ובעלי תפקידים — כולל שכר דירה לעובדים, רכב ואחזקת רכב, הלוואות לעובדים והטבות פרסונל.

לניאדו הוא בית חולים כללי ציבורי שמשרת יותר מ–450 אלף תושבים. בבית החולים מטופלים כ–85 אלף איש בשנה במחלקה לרפואה דחופה, ונולדים בו כ–8,000 תינוקות מדי שנה. בבית החולים 330 מיטות אשפוז ו–28 מיטות לאשפוז יום.
בית חולים לניאדו הסכם הבראה צאנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד