י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בעשור אחד: מעל 10,000 נפגעים בתאונות פגע וברח

על פי נתוני אור ירוק, 10,849 בני אדם נפגעו בתאונות פגע וברח בין 2000-2009 מתוכם, נהרגו 187 בני אדם ונפצעו קשה 841 בני אדם • וידאו לצפיה

בעשור אחד: מעל 10,000 נפגעים בתאונות פגע וברח



10,849 בני אדם נפגעו בתאונות פגע וברח בשנים 2000-2009, כך עולה מדו"ח שפרסמה עמותת אור ירוק, המתבסס על נתוני משטרת ישראל, מכון המחקר של הכנסת, מכוני מחקר בעולם והצעות חוק שהוגשו בנושא. מתוכם, נהרגו 187 בני אדם בתאונות פגע וברח ונפצעו קשה 841 בני אדם. בממוצע שנתי - 1,085 בני אדם נפגעו ו-19 בני אדם נהרגו בתאונות פגע וברח.

מן הדו"ח עולה עוד, כי בין 2000-2009 התרחשו בסך הכל 7,194 תאונות פגע וברח – 719 תאונות בשנה בממוצע. 2.5% מהן היו תאונות קטלניות, ו-11% היו תאונות קשות.

סיטואציה של תאונת פגע וברח היא כניסה מיידית ובהפתעה למצב לחץ קיצוני ביותר של בהלה ומצוקה, כך נמצא במחקרים שערך ראש החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א ומומחה להתנהגויות במצבי לחץ, פרופ' גיורא קינן. האדם הנקלע למצב זה נדרש לקבל החלטה מהירה וגורלית לעתידו בתוך שתי שניות – להישאר או לברוח. אלו הבוחרים לברוח הם לרוב אנשים חרדתיים ובעלי מבנה ערכי רעוע.

בדו"ח מצוין, כי הנפגעים העיקריים בתאונות פגע וברח הם הולכי רגל ורוכבי אופניים. התאונות הקטלניות מתרחשות בדרכים בינעירוניות, שם פגיעה באדם ההולך בשולי הדרך היא קטלנית. מעט מאד מהתאונות הן תאונות בהן פגע רכב ברכב. בניתוח תאונות פגיעה בהולכי רגל בארה"ב נמצא, כי תאונות פגע וברח היוו בין 15%-19% מכלל התאונות.

"פגיעה באדם והפקרתו ללא הגשת עזרה הינה עבירה חמורה, אנטי-חברתית ובלתי מוסרית" אומר שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק. "במקרים מעין אלו, החוק מתיר לבית המשפט לגזור על הנהג שפגע וברח עד 9 שנות מאסר אך לצערנו בפועל, ברוב המקרים, אין ממצים את מלוא חומרת הדין עם הנהגים הפוגעים".

אבואב מציין, כי "על מנת להרתיע נהגים פוגעים מלברוח מזירת התאונה, יש הכרח להחמיר בענישה. צעד ראשון בכיוון זה נעשה בהצעת החוק שהגיש השר ח"כ גלעד ארדן, המבקשת להחמיר בענישה כנגד מי שנתפס לאחר שנמלט מזירת התאונה ללא הגשת עזרה לנפגעים. אבל זה לא מספיק. גם בתי המשפט צריכים לשים לנגד עיניהם את הצורך בהחמרה עם מי שהתנהגו בצורה פסולה כזאת. אם נהג פוגע יידע שבבריחה מהמקום הוא מסתכן בעונש כבד ביותר, ייתכן שיתעשת ויתפקד במקום להפקיר את הפצוע".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד