י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מעצמת קניות באינטרנט: הישראלים רכשו השנה ב-14 מיליארד שקל - ומה הם האתרים הפופולריים?

אפי דהן, מנהל אזור המזרח התיכון של פייפאל: "ניתן להבין את גודל הפוטנציאל הכלכלי שחברות בינלאומיות רואות בשוק הישראלי, ומבצע טארגט האחרון מדגים את זה היטב"

צילום: pixbay
צילום: pixbay



כמחצית מהישראלים הנוהגים לבצע רכישות באינטרנט מוציאים בין 500-300 שקל בחודש, ואחד מכל עשרה ישראלים מוציא לפחות 1000 שקל בחודש, כך עולה ממחקר שבוצע לאחרונה עבור פייפאל PayPal, ענקית התשלומים באינטרנט, באמצעות מכון המחקר רושינק ל-2017.

ישראל כבר הוכתרה ב-2016 כמובילת ה-OECD בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסייה, כשעל פי דואר ישראל הישראלים הזמינו באותה שנה 52 מיליון חבילות מחו"ל. הנתונים של פייפאל ל-2017 מראים כי המגמה ממשיכה - על פי הערכות פייפאל (המבוססות על נתוני מחצית השנה הראשונה ונתוני שנים קודמות) ב-2017 כולה יוציאו הישראלים כ-14 מיליארד שקל באינטרנט. זאת לעומת כ-11.8 מיליארד שקל ב-2016 - עלייה של 18%.

הצמיחה המתמדת בהיקפי הקנייה באינטרנט נובעת משתי סיבות עיקריות: הרחבת טווח גילאי הקונים ברשת והגדלת תדירות הקנייה שלהם. מבחינת התדירות, כך על פי המחקר, אחד מכל ארבעה ישראלים נכנס לאתרי קניות באינטרנט כל יום או כמעט כל יום. במקביל גם גיל הקנייה הולך ומתרחב - אם לפני 5 שנים היו קונים באינטרנט בעיקר צעירים (גילאי 20 עד 35) מוטי טכנולוגיה, הנתונים של פייפאל מ-2017 מראים שכיום קונה באינטרנט גם האוכלוסייה הבוגרת יותר של בני 50 פלוס. זאת לצד מגמה של התרחבות גיל הקנייה מהצד השני - כאשר גם הצעירים מתחת לגיל 18 מבצעים יותר רכישות.

כך למשל, בני ה-50 פלוס הפכו לפלח שוק משמעותי הן מבחינת תכיפות והן מבחינת היקפי הקנייה. על פי המחקר כ-24% מבני ה-50+ הגדירו את עצמם כ"מכורים" מומחים לקניות – ומגלים מעורבות גבוהה בתחום ומתרגשים לקראת קבלת המוצר.

בגילאים הצעירים ניתן לראות גידול בהיקפי הקניות גדלים - כאשר אחד מכל ארבעה צעירים ישראליים בגילאי 18-16 מוציא עד 500 שקל בחודש ברכישה באינטרנט. בנוסף, הגיל הולך ויורד, וכמעט 10% מההורים לילדים בני 8 עד 14 מאפשרים לילד לבצע קנייה אינטרנטית בעצמו, ו-14% מההורים מתייעצים עם הילד (בגילאי 14-8) לאילו אתרי קניות כדאי להיכנס.

שעות הקנייה המועדפות על הישראלים הן הערב והלילה - 37% מעדיפים לקנות בשעות הערב ו-27% בשעות הלילה. רק 12% מבצעים קניות במשך היום ובזמן העבודה, והשאר קונים בשעות שונות לאורך היום.

לגבי האתרים הפופולאריים אין הפתעות גדולות - איביי, עלי אקספרס ואמזון הם שלושת האתרים האהודים ביותר על הישראלים כבר כמה שנים ברציפות.

עם זאת, גם ענקית הקמעונאות טרגט (שלא נכנסה לרשימה הנוכחית) גילתה את הפוטנציאל של הקונים מעבר לים, והציעה בסוף השבוע האחרון משלוחים חינם לארץ - מבצע שעורר תשומת לב רבה אצל הקהל הישראלי - שמהיר להזמין מחו"ל, ובפרט מארה"ב. אפי דהן, מנהל אזור המזרח התיכון ואפריקה בפייפאל, מסביר כי הרשתות הזרות מבינות את כוחו של הקהל הישראלי: "מהנתונים ניתן להבין את גודל הפוטנציאל הכלכלי שחברות בינלאומיות רואות בשוק הישראלי, ומבצע טארגט האחרון מדגים זאת היטב".

הממצא הבא אמור להדאיג את הרשתות בישראל - מסתבר כי כיום מחצית מקוני האונליין קונים רק באתרים בינלאומיים, לעומת 16% שבעיקר קונים באתרים ישראלים (יתר הקונים באינטרנט פעילים באתרים מקומיים ובחו"ל). בקרב הדור הצעיר הנתון אף מקצין - ומסתבר כי 68% מהקונים הצעירים (18-16) קונים בעיקר באתרים בינלאומיים ובעיקר אופנה. האתרים הפופולאריים של האוכלוסייה הצעירה דומים לאלו של המבוגרים - איביי ועלי אקספרס ואמזון. ובארץ הרשת המועדפת עליהם לקניות אונליין היא עדיקה (Adika). על פי המחקר הצעירים הם קונים חברתיים – משתפים, מעלים תמונות, מגיבים, ממליצים, מתהדרים ברכישות שלהם ולא מתביישים בסכומים שהם מוציאים.

אפי דהן מסביר: "דור ה-Z הוא דור המובייל, שקונה ברשת, יודע לקנות חכם ברשת – וגם מלמד את ההורים. אבל אנחנו כבר לא מדברים רק על סטודנטים ואפילו לא רק על בני נוער, אלא על ילדים בגיל בית הספר היסודי. לתופעה הזו של ילדים המשפיעים על החלטות צרכניות יש שם, Kidfluence. נראה שלא רק ההורים נשמעים לילדים, אלא גם קמעונאים ברחבי העולם, הלוקחים בחשבון את העדפותיהם של הילדים באופן שבו הם מציעים את מרכולתם".
קניות באינטרנט תשלומים באינטרנט איביי עלי אקספרס אמזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד