י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האם אתם באמת מכירים את 'החרדים המתנחלים'? • פרויקט מיוחד

כשאתם שומעים את המילה 'מתנחל' - ישר עולה לכם בדמיון: כיפה סרוגה, פיאות, ג'ינס וסנדלים תנ"כיים. אך לא רק כאלה מתגוררים באזורים הללו, גם חרדים ממש. כאלה עם כובעי סאמט, קנייטש והמבורג ואפילו גארטל וואסע זאקן • 'בחדרי חרדים' עם פרויקט חדש ומיוחד במינו

חרדים במאחז חלמיש במודיעין עילית. צילום ארכיון: פלאש 90
חרדים במאחז חלמיש במודיעין עילית. צילום ארכיון: פלאש 90



חבלי ארץ ירוקים, הרים נישאים ומיזוג אוויר שאתם רק יכולים לחלום עליו. וברקע, קול מצהלות ילדי חמד ממשפחות חרדיות. ולא, לא מדובר בהרי האלפים ובמדשאות חלדודנא. ברוכים הבאים לעולם ההתנחלויות החרדי.

את ההתנחלויות כולנו מכירים היטב, לא מקרוב בדרך כלל. רובנו משקיפים מרחוק מסלון הבית בבני ברק וכבר יש לנו דעה מוצקה לכאן ולכאן. אבל הניחו רגע לסטיגמות ולמוסכמות הממוסמרות, עד כמה אתם באמת מכירים את המתנחלים החרדיים, עד כמה אתם יודעים על התופעה, וכמה קרוב הגעתם למתנחל-חרדי כזה?

אז נכון, לכל אחד יש קרוב או מכר שמתגורר בביתר ובמודיעין עילית, אלו יישובים הממוקמים מחוץ לקו הירוק הרשמי ומשכך נחשבים להתנחלות לכל דבר ועניין, בטח בשפה של מלשיני 'שלום עכשיו' וחבריהם. מקום של כבוד יש לערים הללו, ששימשו פתרון אידיאלי למצוקת הדיור של אותם שנים והביאו רבבות משפחות אל המנוחה והנחלה. אך לא פחות מכך, יש להן חלק בלתי מבוטל בפריצה החרדית אל מעבר להרים.

ניתן למצוא אותם בכל מיני צבעים, סוגים, שמות ואידיאות. אך מכנה אחד משותף לכולם: אלו המתנחלים החרדיים. כן כן, גם אלו שלא היו רוצים לחסות תחת השם הזה, אך מן העובדות אי אפשר להימלט.

על פי ההגדרה, כל יישוב הממוקם מעבר לקו הירוק נחשב להתנחלות או במקרה הפיראטי יותר, למאחז. תתפלאו לשמוע שישנם גם חרדים כאלה, המתגוררים עם בני משפחותיהם במאחזים מבודדים הנחבאים בין ההרים והגבעות.

נראה כי איש עדיין לא טרח, או לא ראה צורך להקיף את הנושא בכללותו. מי הם המתנחלים החרדיים, מה הניע אותם להתגורר מעבר לקו הירוק, היכן הם ממוקמים בסקאלה בין דעותיהם של רבי יואליש מסאטמר והרבי מלובביץ', ואיך בדיוק התפתחה התופעה לממדיה העצומים.

כיום, ישנם יותר ממאה אלף חרדים מעברו השני של הקו הירוק. זהו מספר עצום, אחוז ניכר מכלל האוכלוסייה החרדית.

כאן ב'בחדרי חרדים' יצאנו בפרויקט מיוחד בשמו 'חרדים מתנחלים' בימים הקרובים נביא את סיפורם של אותם חרדים, את סיפורם של הערים והיישובים הנמצאים בשטחים שהעולם כולו מתבונן בהם במשקפת של צביעות וזיוף.
חרדים מתנחלים הקו הירוק מודיעין עילית ביתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד